Doodles i ras-listan.

Väldigt många förstagångsköpare tror jag - som gått på marknadsföringen om att de är så friska, till skillnad från renras. Man har någon vag uppfattning om rasbundna sjukdomar hos olika raser och så kommer det uppfödare som lovar gosiga, sunda, söta familjehundar. Man har ännu inte hunnit höra om några nackdelar med dem.
Förstagenerationskorsningar ÄR friskare är renrasiga. Andragenerationskorsningar är sjukare istället. Så det gäller att köpa en F1 hund ;)

Det är det ingen som har sagt. Vanskött är vanskött oavsett, men en ickefunktionell blandpäls kan vara helt omöjlig att sköta. Prata gärna med groomers, de har ofta en hel del att säga om doodlepälsar.
Då får man väl hålla hunden kortklippt för man köpte väl hunden för man gillar dess mentalitet 😅😅

Jag har själv pälsras och hatar hatar hatar pälsvård men älskar rasen så här är det kortklippt som gäller året runt :)

Fast det de allra flesta större "doodleavlare" är noga med att premiera är ju just att de vill för stambok och göra blandrasen till en ras. Alltså inte satsa på första gen utan avla doodle och doodle med stambok och allt, just för att man vill ha ett så generiskt utseende och förutsägbart temperament som möjligt.
Som alla raser blivit till?

Då får man väl hålla hunden kortklippt för man köpte väl hunden för man gillar dess mentalitet 😅😅

Jag har själv pälsras och hatar hatar hatar pälsvård men älskar rasen så här är det kortklippt som gäller året runt :)
Jag tror inte att det är därför de flesta doodleköpare skaffar sin hund. De gillar utseendet och att någon prinsessa har en, och det är nästan omöjligt att hålla efter med den pälsen.
De flesta jag känner som inte ställer ut sina pudlar kör med sportklippning också.

Jag tror inte att det är därför de flesta doodleköpare skaffar sin hund. De gillar utseendet och att någon prinsessa har en, och det är nästan omöjligt att hålla efter med den pälsen.
De flesta jag känner som inte ställer ut sina pudlar kör med sportklippning också.
Ja det var just vad jag menade 😅

Det finns gott om problem i flera av de inblandade raserna, och eftersom det sällan är hälsotestade individer som ingår i blandrasaveln vette sjutton om man får den bästa grunden.
Dom flesta hundar är ändå friska bara kolla försäkringsbolagens statistik.

Sen vet jag inte om dessa tester egentligen säger så mycket om helheten allergier och magproblem breder ut sig som en pandemi hos hundar men där avlas det helt utan kontroll även inom skk.

Fast inlägget jag svarade på hävdade ju att rasavel är av ondo, och att det var därför vi skulle ha doodlar/blandraser som inte är homogena i temperament eller utseende. Doodleaveln hävdar ju att de föröker skapa just en homogen "ras" så att folk vet vad de köper.
Bra avel är väl aldrig till ondo särskilt inte på trevliga mellanmjölkshundar.
Däremot är ju alltid skitavel onödig oavsett om det är inom skk eller blandras.

Förstagenerationskorsningar ÄR friskare är renrasiga. Andragenerationskorsningar är sjukare istället. Så det gäller att köpa en F1 hund ;)
Fast det är ju inte sant. Andra generationen behöver inte alls bli sjukare om man vet vad man gör. Håller man på och ska börja inavla med nya korsningar så är man givetvis tillbaka på ruta 1.
Fast inlägget jag svarade på hävdade ju att rasavel är av ondo, och att det var därför vi skulle ha doodlar/blandraser som inte är homogena i temperament eller utseende. Doodleaveln hävdar ju att de föröker skapa just en homogen "ras" så att folk vet vad de köper.
Rasavel är inte av ondo men renrasavel är av ondo.
Det finns gott om problem i flera av de inblandade raserna, och eftersom det sällan är hälsotestade individer som ingår i blandrasaveln vette sjutton om man får den bästa grunden.
Oavsett krävs renraser för en F1. Frisk eller inte.
Alla raser dras med problem, ja. Det är dock skillnad på cavalier och t.ex. labrador. Cavalier riskerar väl att förbjudas i Norge (om den inte redan har blivit det) för att den har så stora problem. Där ligger inte labrador eller alla raser (tack och lov).

Fast det är ju inte sant. Andra generationen behöver inte alls bli sjukare om man vet vad man gör. Håller man på och ska börja inavla med nya korsningar så är man givetvis tillbaka på ruta 1.

Rasavel är inte av ondo men renrasavel är av ondo.

Alla raser dras med problem, ja. Det är dock skillnad på cavalier och t.ex. labrador. Cavalier riskerar väl att förbjudas i Norge (om den inte redan har blivit det) för att den har så stora problem. Där ligger inte labrador eller alla raser (tack och lov).
Den är redan förbjuden men i Sverige avlar vi vidare på både den och många andra sjuka raser.

Det är det ingen som har skrivit i den här tråden i alla fall.
Det brukar alltid vara samma visa svart och vitt alla som avlar blandraser är oseriösa och avlar på sjuka hundar och hundarna är hemska och har hemsk päls osv osv.

Verkligheten ser ju inte ut så det är rätt vanligt att även blandraser hälsotestas nuförtiden och alla blandraser blir automatiskt inte tråkiga i psyket bara för man blandar.

Den är redan förbjuden men i Sverige avlar vi vidare på både den och många andra sjuka raser.
Bra för Norge. Synd om hundarna här.
Det är det ingen som har skrivit i den här tråden i alla fall.
Tycker det genomsyrar hela tråden vare sig man skriver det rakt ut eller ej. Att korsa hundar och speciellt med pudel gör man tydligen bara för att tjäna pengar och utan några hälsokontroller eller eftertanke.

Tvivlar inte en sekund på att det finns många som hoppar på trenden med pudelkorsningar som bara vill tjäna pengar och inte undersöker eller har några mål alls med sin avel. Samma gäller dock populära och lättsålda renraser.

Skillnaden mellan renraser och pudelkorsningar är dock att man åtminstone slipper inavel och alla de nackdelar det för med sig. Om vi nu ska jämföra okontrollerad renrasavel kontra okontrollerad blandrasavel.

Det är inte alls konstigt att blandraser är friskare eller håller sig på snittet trots att gruppen inkluderar ALLA blandraser som inte tillhör en SKK-godkänd ras. Det finns alltså gott om hundraser som är sjukare än genomsnittlige blandrasen och då inkluderar vi all okontrollerad blandrasavel. Det är styrkan med genetisk variation.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka