Doodles i ras-listan.

Faktum är att många pudlar är precis lika vanskötta i pälsen dom med.
Inte vet jag jag känner inte till hela världens uppfödare?
Finns säkert bra och dåliga uppfödare överallt hur man är som människa sitter knappast i vad man föder upp för ras eller blandras.
Men en ren pudelpäls är för det mesta Lättare att sköta, den är funktionell, medan en blandpäls kan vara helt hopplös oavsett hur en försöker. Snackar vi vanskötsel är det ju vanskötsel.

Du undrar hur en korsning är bättre än vilken renrasig hund som helst? Svaret heter utavel. Korsning = utavel, renrasig = inavel. Jag tar hellre chansen med en korsning än med "vilken renrasig hund som helst". Folk kan inbilla sig att det är "rent" och bättre att avla inom en sluten population men det är det inte. Det är att ignorera vikten av genetisk variation.
Det gäller ju dock bara första generationen. Doodlarna ser ju uppfödarna som en egen ras och avlar ju i flera generationer och då försvinner ju utavelsfördelen samtidigt som det sällan finns statistik på sjukdomar och andra defekter.

Förstår att du har svårt att förstå att folk kan tycka om något annat. För egen del tycker jag faktiskt att pudelkorsningar kan ser bättre ut än pudlar, men då har jag aldrig tilltalats av pudelns utseende. Gillar det bredare ansiktet en labradoodle får exempelvis.
Alla får ju dock inte ett bredare ansikte. Jag vet en som ser ut som en pudel fast med ”fel” färg.

Min pudel/papillon var den enklaste och underbaraste hunden jag har haft! Bortsett pälsen.
Två av mina pudel/chihuahua har både osäkerhet, integritet och låg bittröskel. Den ena har också nästan noll will to please och foderallergi vilket gör henne svårtränad. Den tredje är döv och allmänt ”konstig”. Jag har aldrig träffat en hund som henne innan. Hälsan på alla tre är lite si och så
Nu när du nämner foderallergi så har de magproblem också kom jag på. Nån ägare har fått höra att det är ”normalt för rasen” att vara kinkig i maten (=knappt äta), medan en annan fått höra från uppfödaren att det är fullt normalt för en unghund att spy upp maten.

Dom jag träffat på lite här och där har varit lika glada och lättsamma som vilken pudel som helst.
Tror absolut inte det är en av dom sämre blandningarna på marknaden.
Så skulle du nog uppleva de jag känner också om du bara ”träffade på” dem. Säger såklart inte att det gäller alla, men problemen finns ju hos pudel så vore ju märkligt om de inte följde med till pudelblandningar.

Det gäller ju dock bara första generationen. Doodlarna ser ju uppfödarna som en egen ras och avlar ju i flera generationer och då försvinner ju utavelsfördelen samtidigt som det sällan finns statistik på sjukdomar och andra defekter.

Alla får ju dock inte ett bredare ansikte. Jag vet en som ser ut som en pudel fast med ”fel” färg.
Nu har jag inte koll på hur de avlar och det finns ju hur många varianter som helst. Ser dock fortfarande att de avlar "första generationen" dvs. två raser. Ibland ser man ju en tredje ras i mixen osv.

Klart att inte alla får ett bredare ansikte och det var väl inte syftet med det jag skrev heller. Jag tycker det är charmigt och föredrar hellre lite olika utseenden framför inavel. För mig existera inte fel färg såvida färgen inte medför genetiska defekter.

Nu har jag inte koll på hur de avlar och det finns ju hur många varianter som helst. Ser dock fortfarande att de avlar "första generationen" dvs. två raser. Ibland ser man ju en tredje ras i mixen osv.

Klart att inte alla får ett bredare ansikte och det var väl inte syftet med det jag skrev heller. Jag tycker det är charmigt och föredrar hellre lite olika utseenden framför inavel. För mig existera inte fel färg såvida färgen inte medför genetiska defekter.
Fast det de allra flesta större "doodleavlare" är noga med att premiera är ju just att de vill för stambok och göra blandrasen till en ras. Alltså inte satsa på första gen utan avla doodle och doodle med stambok och allt, just för att man vill ha ett så generiskt utseende och förutsägbart temperament som möjligt.

Men en ren pudelpäls är för det mesta Lättare att sköta, den är funktionell, medan en blandpäls kan vara helt hopplös oavsett hur en försöker. Snackar vi vanskötsel är det ju vanskötsel.
Sanning med modifikation. Jag vet flera pudlar med värre päls än min blandning som ändå har rätt ordentligt tråkig päls. Så den biten verkar väldigt individuell, tyvärr.
Sen tycker jag inte att det är speciellt svårt att raka ner en hund. Har ändå haft 4 "doodles" vid det här laget och ingen av dem har varit svår att klippa alls. Enda är att ena får lätt tovor så man måste klippa innan det blir mycket tovor eller helt enkelt ta det kortaste skäret så att maskinen kommer in under tovorna. Men många verkar ju vilja ha dem långhåriga.

Fast det de allra flesta större "doodleavlare" är noga med att premiera är ju just att de vill för stambok och göra blandrasen till en ras. Alltså inte satsa på första gen utan avla doodle och doodle med stambok och allt, just för att man vill ha ett så generiskt utseende och förutsägbart temperament som möjligt.
Att föra stambok är inte likställt med sluten population. Du kan ha en öppen stambok. Sen om det är det som de menar eller vill göra kan jag dock inte svara på. Öppen stambok är hållbar hundavel.

Som @Sel skrev avlas det vidare på korsningarna för att det är tänkt som en egen ras. Och ingen av de jag känner till är första generationen.
Sen är ju problemet med första generations korsningsavel att det krävs renraser för det…

Med fel färg (inom citationstecken) menade jag givetvis att det är vad som skvallrar om att hunden inte är en renrasig pudel.

Som @Sel skrev avlas det vidare på korsningarna för att det är tänkt som en egen ras. Och ingen av de jag känner till är första generationen.
Sen är ju problemet med första generations korsningsavel att det krävs renraser för det…

Med fel färg (inom citationstecken) menade jag givetvis att det är vad som skvallrar om att hunden inte är en renrasig pudel.
De behöver dock göra om första generationen flera gångar för att bygga upp populationen och genetisk variation. Sen är det bra att göra det regelbundet för att inte hamna i samma problematik som existerande raser med sluten population. Att vilja få fram en ras och föra en stambok betyder alltså inte att stamboken behöver stängas. Vilket tillvägagångssätt en specifik pudelkorsning har vet jag dock inte. Vet inte ens vilken pudelkorsning du syftar på här men gissar på labradoodle. Har sett annonser på första generationens labradoodle men i övrigt har jag ingen koll på just denna eller andra pudelkorsningar då de inte intresserar mig personligen.

Så skulle du nog uppleva de jag känner också om du bara ”träffade på” dem. Säger såklart inte att det gäller alla, men problemen finns ju hos pudel så vore ju märkligt om de inte följde med till pudelblandningar.
Fast så är det väl med dom flesta raser? Att majoriteten av dom har man faktiskt bara träffat på?

Sanning med modifikation. Jag vet flera pudlar med värre päls än min blandning som ändå har rätt ordentligt tråkig päls. Så den biten verkar väldigt individuell, tyvärr.
Sen tycker jag inte att det är speciellt svårt att raka ner en hund. Har ändå haft 4 "doodles" vid det här laget och ingen av dem har varit svår att klippa alls. Enda är att ena får lätt tovor så man måste klippa innan det blir mycket tovor eller helt enkelt ta det kortaste skäret så att maskinen kommer in under tovorna. Men många verkar ju vilja ha dem långhåriga.
Håller helt med alla långhåriga hundar går bra att raka ner några gånger om året så är problemet ur världen det är när man varken sköter rakning eller pälsvård det blir problem och det gäller ju i alla raser där pälsen växer ständigt.

Nu när du nämner foderallergi så har de magproblem också kom jag på. Nån ägare har fått höra att det är ”normalt för rasen” att vara kinkig i maten (=knappt äta), medan en annan fått höra från uppfödaren att det är fullt normalt för en unghund att spy upp maten.
Fast det är rätt normalt i flertalet raser att hundarna är kinkiga med mat särskilt unghundar.

Som sagt av flera så är det bara första generationen som blir något sånär homogena i utseendet. I andra generationen så kan det bli i princip varsomhelst. Poppy kan man ju bara se pudeln på hennes hängande öra, Bella med sin knasiga krullpäls och Pärla ser ut som en minipudel men klipper man ned huvudet så ser man att det är chihuahua i henne. Jag tror inte att det var ett enda syskon till mina som såg någorlunda likadana ut

Ja, jo, det där är ju ren marknadsekonomi, att om något blir populärt ökar det i pris. Är bara så förundrad över VARFÖR de blev så populära. Men jag ska ge mig, tror aldrig jag får något svar på det utan får acceptera att folk tycker olika.
Väldigt många förstagångsköpare tror jag - som gått på marknadsföringen om att de är så friska, till skillnad från renras. Man har någon vag uppfattning om rasbundna sjukdomar hos olika raser och så kommer det uppfödare som lovar gosiga, sunda, söta familjehundar. Man har ännu inte hunnit höra om några nackdelar med dem.

Fast det är rätt normalt i flertalet raser att hundarna är kinkiga med mat särskilt unghundar.
I nån period, ja. Det här gäller vuxna hundar som knappt äter. Unghunden i exemplet spydde upp maten. Inget av det är något som ska ses som normalt och beror med största sannolikhet på magproblem.

Håller helt med alla långhåriga hundar går bra att raka ner några gånger om året så är problemet ur världen det är när man varken sköter rakning eller pälsvård det blir problem och det gäller ju i alla raser där pälsen växer ständigt.
Ja exakt. Det har mer med folks okunskap att göra än faktiska problem med pälsen. Sen är det skittrisst att jag ser på min ena lilla skit att jag behöver klippa henne inom två veckor... och vi har -10 i temperatur ute fortfarande så hon kommer frysa som attan ute. Men egentligen så sitter det nog mest i mitt huvud, för hon fryser annars också och har täcke när vi är ute eftersom pälsen inte värmer något nämnvärt.

Förstår faktiskt inte varför ni tycker det är värre med en vanskött doodlepäls än en vanskött päls på en renrasig hund?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka