Doodles i ras-listan.

Det brukar alltid vara samma visa svart och vitt alla som avlar blandraser är oseriösa och avlar på sjuka hundar och hundarna är hemska och har hemsk päls osv osv.

Verkligheten ser ju inte ut så det är rätt vanligt att även blandraser hälsotestas nuförtiden och alla blandraser blir automatiskt inte tråkiga i psyket bara för man blandar.
Det är fortfarande ingen som har påstått det. Jag tror alla (?) användare i tråden är rörande överens om att att både funktionell blandrasavel samt utavel är en finfin idé.

Faktum är dock att en stor del blandrasavel går ut på att man älskar fina fiffi och hon vill gärna bli mamma, eller tycker att grannen har en särskilt stilig hanhund - eller att en helt enkelt vill ha pengar till semesterresan.
Det finns ingen som påstår att det inte finns skit och mycket att förbättra inom renrasaveln också. Det ena förnekar ju inte det andra - det som dock skiljer är att det är lättare som köpare och som avelsverksam att hålla ordning och reda/kolla upp saker och ting inom renrasaveln.

Det är fortfarande ingen som har påstått det. Jag tror alla (?) användare i tråden är rörande överens om att att både funktionell blandrasavel samt utavel är en finfin idé.

Faktum är dock att en stor del blandrasavel går ut på att man älskar fina fiffi och hon vill gärna bli mamma, eller tycker att grannen har en särskilt stilig hanhund - eller att en helt enkelt vill ha pengar till semesterresan.
Det finns ingen som påstår att det inte finns skit och mycket att förbättra inom renrasaveln också. Det ena förnekar ju inte det andra - det som dock skiljer är att det är lättare som köpare och som avelsverksam att hålla ordning och reda/kolla upp saker och ting inom renrasaveln.
Samma existera inom renrasavel. Folk avlar för att de älskar sin hund eller för den seglevade myten att en tik skulle må dåligt av att inte få valpar. Även fått höra att det är elakt att inte kastrera en hanhund som inte ska gå i avel i sitt liv. 😕

Sen alla som vill dryga ut semesterkassan eller ser pengar i hundvalpar. Det inkluderar smuggelhundar som är av värsta sort. Valpköpare måste börja ta ett större ansvar. Annars försvinner inte smuggelhundar eller oseriösa uppfödare.

Dom flesta hundar är ändå friska bara kolla försäkringsbolagens statistik.

Sen vet jag inte om dessa tester egentligen säger så mycket om helheten allergier och magproblem breder ut sig som en pandemi hos hundar men där avlas det helt utan kontroll även inom skk.
Statistiken från försäkringsbolagen säger ju dock inte så mycket om inte hundarna kontrolleras. Seriösa uppfödare ”kräver” t.ex att hundarna som säljs hd-röntgas vid ett års ålder, om det är något som förekommer i rasen, eftersom de vill utvärdera sina avelshundar. Något som vi nog kan vara överens om förekommer i mindre utsträckning i blandrasavel än i renrasavel? Sån statistik använder sig ju också försäkringsbolagen av, utan att det behöver handla om hundar som faktiskt har problem av sin hd.

Sen tar ju inte alltid heller okunniga ägare hundarna till veterinären vid behov, och den typen av hundägare finns det nog ganska många av i doodle-korsningarna. De är väl dessutom såpass nya att det vore märkligt om statistiken sa att de vore väldigt sjuka.

Det är nog ingen här som påstår att det inte finns skitavel inom SKK/renrasavel heller, men nu handlade ju tråden om doodlar och då är det ju rimligt att det är de som diskuteras. Det här har liksom förekommit bland renraser också, collie, dalmatiner och chihuahua har varit utsatta för ”poppisavel” och det var inte till fördel för rasernas hälsa eller mentalitet utan något de lider av än.

Du undrar hur en korsning är bättre än vilken renrasig hund som helst? Svaret heter utavel. Korsning = utavel, renrasig = inavel. Jag tar hellre chansen med en korsning än med "vilken renrasig hund som helst". Folk kan inbilla sig att det är "rent" och bättre att avla inom en sluten population men det är det inte. Det är att ignorera vikten av genetisk variation.
Nja, jag ställde frågan till @SiZo om en korsning (specifikt då doodle) var mer tilltalande än vilken som helst renrasig hund, så frågan var egentligen inte bättre/sämre utan snarare en nyfiken fråga om personling smak :)

Vad gäller inavel och utavel så har det ju också betydelse VAD man korsar - att kombinera två raser med samma genetiska disposition för en defekt minskar ju inte alls risken för att individen ska få den defekten, till exempel. Även om den genetiska variationen ökar.

Förstår att du har svårt att förstå att folk kan tycka om något annat. För egen del tycker jag faktiskt att pudelkorsningar kan ser bättre ut än pudlar, men då har jag aldrig tilltalats av pudelns utseende. Gillar det bredare ansiktet en labradoodle får exempelvis.
Nu tror jag att du missuppfattar mig lite - jag är inte heller särskilt tilltalad av pudelns utseende, och därmed inte heller av de ”doodle” och ”poo” som blir lika pudlar. Och jag är inte heller någon särskilt ivrig försvarare av renrasaveln eller SKK, även om jag just nu råkar ha en renrasig hund.

Fast det stämmer inte. De är mindre inavlade, ja. Men det innebär inte att de är friskare.
Jo det stämmer faktiskt. Mycket mindre risk för att gener för genetiska sjukdomar dubblas när man blandrasavlar. Åtminstone enligt genetiker på SLU som jag har föreläsningar med.

Nja, jag ställde frågan till @SiZo om en korsning (specifikt då doodle) var mer tilltalande än vilken som helst renrasig hund, så frågan var egentligen inte bättre/sämre utan snarare en nyfiken fråga om personling smak :)

Vad gäller inavel och utavel så har det ju också betydelse VAD man korsar - att kombinera två raser med samma genetiska disposition för en defekt minskar ju inte alls risken för att individen ska få den defekten, till exempel. Även om den genetiska variationen ökar.

Nu tror jag att du missuppfattar mig lite - jag är inte heller särskilt tilltalad av pudelns utseende, och därmed inte heller av de ”doodle” och ”poo” som blir lika pudlar. Och jag är inte heller någon särskilt ivrig försvarare av renrasaveln eller SKK, även om jag just nu råkar ha en renrasig hund.
Och mitt svar var enkelt, jag vill ha en papillon som inte fäller. Om det hade funnits på riktigt så hade jag givetvis köpt en renrasig sådan. Men tyvärr så finns det inte. Nästa hund blir kanske renrasig pudel, eller pudel/papillon korsning. Men förhoppningsvis så är det många år kvar tills jag måste bestämma mig för hur jag ska göra.

Och mitt svar var enkelt, jag vill ha en papillon som inte fäller. Om det hade funnits på riktigt så hade jag givetvis köpt en renrasig sådan. Men tyvärr så finns det inte. Nästa hund blir kanske renrasig pudel, eller pudel/papillon korsning. Men förhoppningsvis så är det många år kvar tills jag måste bestämma mig för hur jag ska göra.
Vad har pappisen som inte en pudel har? Tycker de är precis likadana mentalt ärligt talat.

Fast nu är du där igen det är exakt det här jag menade:)

Statistiken från försäkringsbolagen säger ju dock inte så mycket om inte hundarna kontrolleras. Seriösa uppfödare ”kräver” t.ex att hundarna som säljs hd-röntgas vid ett års ålder, om det är något som förekommer i rasen, eftersom de vill utvärdera sina avelshundar. Något som vi nog kan vara överens om förekommer i mindre utsträckning i blandrasavel än i renrasavel? Sån statistik använder sig ju också försäkringsbolagen av, utan att det behöver handla om hundar som faktiskt har problem av sin hd.

Sen tar ju inte alltid heller okunniga ägare hundarna till veterinären vid behov, och den typen av hundägare finns det nog ganska många av i doodle-korsningarna. De är väl dessutom såpass nya att det vore märkligt om statistiken sa att de vore väldigt sjuka.

Det är nog ingen här som påstår att det inte finns skitavel inom SKK/renrasavel heller, men nu handlade ju tråden om doodlar och då är det ju rimligt att det är de som diskuteras. Det här har liksom förekommit bland renraser också, collie, dalmatiner och chihuahua har varit utsatta för ”poppisavel” och det var inte till fördel för rasernas hälsa eller mentalitet utan något de lider av än.
Tvärtom springer ju nya hundägare nuförtiden till veterinären för minsta lilla det var ju på tapeten i somras.

Tog bort inlägget. Läste fel. Trodde det var till mig.

Vad har pappisen som inte en pudel har? Tycker de är precis likadana mentalt ärligt talat.
Lite lika, absolut. Men jag upplever papillonen som lite mer allvarlig, inte lika spattig och clownig, lättare att ta med sig överallt, lite mindre rädslor och mindre magproblem. Den passar mig lite bättre helt enkelt. Tillräckligt för att jag ska känna att en blandning är intressant för mig som ändå inte vill ställa ut, tävla eller avla.

Tvärtom springer ju nya hundägare nuförtiden till veterinären för minsta lilla det var ju på tapeten i somras.
Läste precis tvärt om bara för nån vecka sen eller två (försöker gräva i minnet var)
Det handlade iaf om att djurägare avbokade tider mer och försökte vänta ut sjukdomstillstånd.

En stor del. Inte alla. Tycker du inte att det stämmer?
Ta ett utkast på blandrasannonser och se hur många du tror har tänkt längre med sin avel än det jag beskrev.
Kan göra samma sak med annonser för renraser också.

Jo det stämmer faktiskt. Mycket mindre risk för att gener för genetiska sjukdomar dubblas när man blandrasavlar. Åtminstone enligt genetiker på SLU som jag har föreläsningar med.
Ja, för de genetiska, rasbundna sjukdomarna. Men du behöver ju avla på friska hundar för att få friska avkommor, och då krävs ju friska, rasrena hundar att avla på. HD, mentala problem och allergier försvinner inte för att man korsar raser.

Tycker generellt att sällskapsraser sällan har mycket underlag för sin avel. Det är som att sällskapshund inte har något att uppfylla. Jag anser att en sällskapshund kan ha en hel del krav faktiskt. De ska ju hantera att leva i städer med massor av intryck och stimuli, cyklar, bilar, tåg, hög musik, fyrverkerier, människor, barn osv. Det måste ju vara mycket jobbigare än att leva lugnt på en gård ute på landet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka