Donelli 1102

Victovie

Trådstartare
f.-03 e.Donatelli - Akzent - Futuro
Hittade honom på en hingsthållares hemsida, men kan inte hitta någon information om honom någonstans, inte iheller i hingstkatalogerna som jag suttit och pläddrat igenom.
Någon som vet något om hingsten? :bump:

Sv: Donelli 1102

Vad vill du veta?

1102.jpg

Godkändes i Sverige 2006 och betäckte 24 ston. Tror det är det enda året han var verksam här.
Fick 88789=40p ext, 798/8 på gång och 7/7 i löshoppning.

ASVHs avelsråd:
Donelli 1102:
Dressyrstammad hingst som, för målinriktad dressyravel, kan rekommenderas till de flesta inte alltför korta ston.

Senast ändrad:

Han hade B tom 2006, om han sedan kom fram till visning 2007 (och inte gick igenom) eller om han inte visades vet jag inte.

Han var ju till hälften svenskägd och hälften tysk. Så när han inte fick fortsätta som avelshingst i Sverige gick ha tillbaka ner till Tyskland. Hans enda årgång i Sverige är två år i år. Av de som jag har sett så verkar han lämna mycket av sitt eget utseende till avkommorna som (alla jag sett 5 stycken) varit väldigt vackra och lätta i typen.

Och jag är nästan säker på att han köptes till Sverige och nu finns hos en svensk dressyrryttare.

Är det någon som vet till vem han såldes? Har sökt via ASVH´s söksida men där står fortfarande Elise Fredriksson och Paul Schockemöhle.

Jag var nämligen en av de som använde honom det året han var godkänd och har idag ett 2-årigt sto efter honom och det hade varit kul och veta vad det blivit av honom.

Jag kan hålla bara hålla med Masse ang vad han lämnat. Mitt sto är väldigt vackert, lätt i typen och med bra gångarter... Men det bästa med henne är hennes helt fantastiska temperament!! Hon är väldigt lättlärd och gör allt man ber henne om....

Han finns i sverige nu igen, godkänd för avel genom oldenburg tyskland.

Han finns i sverige nu igen, godkänd för avel genom oldenburg tyskland.

Han är inte med på listan över godkända hingstar i Hengstbuch I som har licens i Oldenburg Verband i år. Så han lämnar inte "rosa papper".
http://www.oldenburger-pferde.com/pferde/index_316.php
Eftersom han inte har något 70-dagars test heller krävs nu höga meriter för att han ska bli godkänd i Hengsbuch I igen som prestationshingst.

Han är inte med på listan över godkända hingstar i Hengstbuch I som har licens i Oldenburg Verband i år. Så han lämnar inte "rosa papper".
http://www.oldenburger-pferde.com/pferde/index_316.php
Eftersom han inte har något 70-dagars test heller krävs nu höga meriter för att han ska bli godkänd i Hengsbuch I igen som prestationshingst.

Efter att ha tittat på listan och bara hittat Lucky Point som gdk SWB hingst i Oldenburg 2010, undrar jag om någon vet vad som hände med de som blev godkända av Oldenburg Verband i Sverige 2009. Det var en drös har jag för mig, en del av dem var också gdk av ASVH på bruksprovet i fjol.
Hölls ett liknande arrangemang i år?

På listan finns ju annars många hingstar som också har svensk licens i år och är inlagda på sprangrulla.se

Licensen i år för hingst som inte är född i OL eller OS Verband är 400 euro. För OL och OS Verbandshingstar 250 euro. Sedan tillkommer medlemsavgiften för hingstägaren + avgiften för ny medlem om man inte tidigare löst denna avgift.
Sedan måste ju stoägarna också bli medlemmar och visa upp sina ston, därtill tillkommer stoavgiften (inkl. det året stoet blev betäckt). Så det kostar nog mer än det smakar i vissa fall, vilket många inte tänkt så mycket på.

*OT som det kanske blir nu*

Jag har det lite lyxigt med ett sto som är registrerad i tre förbunds huvudstamböcker (Old, Hann och SWB), men onekligen är det inte enkelt och billigt att registrera i utlandet...
Visst blir det lite större hingstutbud, men egentligen är det väl mest Holstein som är besvärliga att "komma åt" hingstarna hos och det hade varit bra att ha stoet registrerat hos.
Det gäller att ha koll på de olika reglementena!

Jag är också vädligt nyfiken på det Dark Ronald frågade om hingstarna som Oldenburg besiktigade i Sverige i fjol - vad hände egentligen sedan?
Du är säkert något på spåret KickiH, men är det någon därute som känner till närmare?

Liknande trådar

W
Avel Halloj! Någon som vet om Chambertin finns i avel/tillgänglig i sverige? Har ingen vidare koll, hittade någon hemsida vid något...
Svar
10
· Visningar
1 335
Senast: Witzippa
·
Islandshäst hej där! jag satt och kollade igenom en massor av hemsidor häromdagen, och då fick jag syn på en sån fruktansvärt vacker hingst! Han...
Svar
12
· Visningar
2 271
Senast: Korven
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 857
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka