Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trump säger att han vill ha fred. Men vilken slags fred är det han vill ha?

Under lång tid har det funnits misstro mellan stormakterna som lett till att dialog och samtal drabbats av kortslutning. Vetorätten i FN:s säkerhetsråd har förlamat verksamheten.

Trumps hållning gentemot Kina och Ryssland ser ut som det mål som amerikanska isolationister haft länge: En uppdelning av världen, där Kina får dominera Stilla havet, Ryssland får dominera Europa och USA får dominera Nord- och Sydamerika, vilket skulle innebära en återgång till stormaktskonkurrens och maktbalans.

Hittills har Donald Trump inte personligen artikulerat en sådan återgång. Men personer i hans omgivning har uttryckt sådana tankar.

Källa: Anders Lundin

docent och diplomat i Washington DC 1984-1992
Vi skall försöka se till att EU blir den Europeiska Aktören.
EU tillsammans med The Commonwealth är större än Ryssland.
Och så Ukraina på det.
Det här borde vi klara.

Om Trump blir övertygad om att EU är den nya aktören i stället för Ryssland så kommer det att låta annorlunda.

Vi skall försöka se till att EU blir den Europeiska Aktören.
EU tillsammans med The Commonwealth är större än Ryssland.
Och så Ukraina på det.
Det här borde vi klara.

Om Trump blir övertygad om att EU är den nya aktören i stället för Ryssland så kommer det att låta annorlunda.
Jag lägger min röst på Europa, så kan vi få med även GB och Norge och slipper ta hänsyn till Ungern.

Trump säger att han vill ha fred. Men vilken slags fred är det han vill ha?

Under lång tid har det funnits misstro mellan stormakterna som lett till att dialog och samtal drabbats av kortslutning. Vetorätten i FN:s säkerhetsråd har förlamat verksamheten.

Trumps hållning gentemot Kina och Ryssland ser ut som det mål som amerikanska isolationister haft länge: En uppdelning av världen, där Kina får dominera Stilla havet, Ryssland får dominera Europa och USA får dominera Nord- och Sydamerika, vilket skulle innebära en återgång till stormaktskonkurrens och maktbalans.

Hittills har Donald Trump inte personligen artikulerat en sådan återgång. Men personer i hans omgivning har uttryckt sådana tankar.

Källa: Anders Lundin

docent och diplomat i Washington DC 1984-1992
Med freden kommer segraren
Och han som slogs och stred
Får på böjda knän och med huvet lågt
Ta emot den starkes fred

Det har du skrivit till mig tidigare, men jag är inte överraskad över att du igen tycker att det är jag som är den elaka mot dig. Troligtvis kommer även detta inlägg att besvaras med någon negativ kommentar om mig och hur dum jag brukar vara mot dig.

Jag kan justera mitt inlägg lite om det gör det bättre i ditt tycke:
Du brukar anklaga mig för att sprida lögner om dig vilket jag brukar mena är ett missförstånd. Just därför kommer jag inte svara på dina kommentarer, eftersom ingenting jag skriver den här gången heller kommer att tolkas som något annat än att jag sprider lögner om dig. Jag tycker att det är bäst att bespara både dig och mig den tråkiga soppan.

Nu sätter jag faktiskt punkt, jag tycker det är uppenbart att vi inte har förutsättningar att nå varandra så det är ingen mening med att vi fortsätter detta. Det leder ingenstans.
Nu är du där igen och ljuger om vad jag sagt och hittar på saker långt utanför de ord jag skriver vilket skapar en helt ny innebörd än den som avses. Varför du gång på gång gör så här vet jag inte.
Det är definitivt dags att sätta punkt för den här diskussionen och, tyvärr får jag återbördas dig till den lista du tidigare var på. Du har många bra sidor men det behov du så ofta visar i att läsa in den värsta möjliga tolkningen i folks inlägg och till och med lägga till meningar som aldrig uttrycks gör mig fly förbannad.

Medlemmar från Donald Trumps stab uppges ha hållit hemliga möten med några av president Zelenskyjs främsta politiska motståndare i Ukraina. Det säger tre ukrainska parlamentsledamöter och en källa inom Republikanerna till Politico.
Fyra högt uppsatta medlemmar har bland annat mött den ukrainska oppositionsledaren Julia Tymosjenko. De har även samtalat med högt uppsatta medlemmar i den förre presidenten Petro Porosjenkos parti.
Under de hemliga mötena har det diskuterats hur Ukraina snabbt kan hålla presidentval. Ett nytt val har fördröjts eftersom de krigslagar som råder inte tillåter nyval under pågående krig.
Trumpadministrationen har officiellt förnekat att de lägger sig i ukrainsk politik.

😡😡😡

Medlemmar från Donald Trumps stab uppges ha hållit hemliga möten med några av president Zelenskyjs främsta politiska motståndare i Ukraina. Det säger tre ukrainska parlamentsledamöter och en källa inom Republikanerna till Politico.
Fyra högt uppsatta medlemmar har bland annat mött den ukrainska oppositionsledaren Julia Tymosjenko. De har även samtalat med högt uppsatta medlemmar i den förre presidenten Petro Porosjenkos parti.
Under de hemliga mötena har det diskuterats hur Ukraina snabbt kan hålla presidentval. Ett nytt val har fördröjts eftersom de krigslagar som råder inte tillåter nyval under pågående krig.
Trumpadministrationen har officiellt förnekat att de lägger sig i ukrainsk politik.

😡😡😡
Det här är ju en klassisk USA-handling, det brukar bara inte ske så uppenbart i Europa. Och det är givetvis förkastligt och puckat. Som gjort för att skapa missnöje hos en befolkning.

Man kan vara diplomatisk utan att tvätta Trumps skor med tungan. Givetvis går det inte att säga att "den clownen är ju en IQ befriad idiot som borde låsas in" men diplomati handlar inte om att slänga bort sin, och i det här fallet, hela landets moral.
Det räcker inte med just Trump.
Där så behöver man nog vika ner sig ordentligt om man skall kunna ha ett sammarbete.
Och då så behöver man räkna på kostnaderna för hur mycket man är beredd att vika ner sig.

Trump verka ha drabbats av Messiaskomplex och det blir ju svårt att hantera.

När det gäller USA räcker det med att se på Sydamerika, de har aldrig haft några som helst problem med att stötta diktaturer och militärjuntor. Rent krasst så var det de som beväpnade talibanerna för att de skulle slåss mot Sovjet.

Det där är intressant mtp just att göra upp med sin historia. Ibland har jag diskuterat med amerikaner och sagt att 9/11 är en orsak till varför USA är så hatade i vissa delar av världen. Vadå, 9/11 var det ju USA som utsattes för världshistoriens värsta terrordåd någonsin.

Nej, 9/11 1973. Varvid de ser ut som fågelholkar.

1973 inträffade statskuppen i Chile när en demokratiskt vald president, Salvador Allende störtades med hjälp av CIA och US. Vilket följdes av en Pinochet ledd militärjunta som var av de mest blodiga och grymma diktaturer i modern tid.

😡😡😡
Vill de återinföra Kleptokrati i landet?
Det har väl ändå Ukraina haft nog av.

Det där är intressant mtp just att göra upp med sin historia. Ibland har jag diskuterat med amerikaner och sagt att 9/11 är en orsak till varför USA är så hatade i vissa delar av världen. Vadå, 9/11 var det ju USA som utsattes för världshistoriens värsta terrordåd någonsin.

Nej, 9/11 1973. Varvid de ser ut som fågelholkar.

1973 inträffade statskuppen i Chile när en demokratiskt vald president, Salvador Allende störtades med hjälp av CIA och US. Vilket följdes av en Pinochet ledd militärjunta som var av de mest blodiga och grymma diktaturer i modern tid.
Och Iran, glöm inte Iran.

Och nu säger de på TV4 att Ukrainare ska "tappa" sin asylbehörighet, ska handla om 240 000 Ukrainare som då inte längre har skäl att vara i USA.

https://www.tv4.se/artikel/6lk4KvpX...llbaka-skyddsstatus-foer-ukrainska-flyktingar

Han "ger" med ena handen men slår med basebollträ med den andra handen. Han är verkligen helt i Putins händer.
VARFÖR kan vi inte inse att VI KLARAR OSS utan USA, flera har gått ut med att vi i Europa är tillräckligt starka för att kunna hjälpa Ukraina. VARFÖR gör vi inte det då ? Vem är vi så rädda för ? Kan ju inte vara ryssland ? Är de så rädda för att hamna i onåd hos Trump ?

Och nu säger de på TV4 att Ukrainare ska "tappa" sin asylbehörighet, ska handla om 240 000 Ukrainare som då inte längre har skäl att vara i USA.

https://www.tv4.se/artikel/6lk4KvpX...llbaka-skyddsstatus-foer-ukrainska-flyktingar

Han "ger" med ena handen men slår med basebollträ med den andra handen. Han är verkligen helt i Putins händer.
VARFÖR kan vi inte inse att VI KLARAR OSS utan USA, flera har gått ut med att vi i Europa är tillräckligt starka för att kunna hjälpa Ukraina. VARFÖR gör vi inte det då ? Vem är vi så rädda för ? Kan ju inte vara ryssland ? Är de så rädda för att hamna i onåd hos Trump ?
Jag tror man är rädd för förändringen och hur saker ska bli.

Det är nog så krasst att det har med ekonomiska intressen att göra, och världsordningen som sådan är så USA-baserad på olika sätt att det är svårt att ens tänka sig något annat.

Det räcker inte med just Trump.
Där så behöver man nog vika ner sig ordentligt om man skall kunna ha ett sammarbete.
Och då så behöver man räkna på kostnaderna för hur mycket man är beredd att vika ner sig.

Trump verka ha drabbats av Messiaskomplex och det blir ju svårt att hantera.
Nej men där räcker å andra sidan ingenting annat än falla på knä, kyssa marken och säga "ja massa". Vi kan inte bedriva politik på det sättet för då kommer det inte finnas något Sverige kvar.

Apropå den ryska befolkningen.

Ekaterina Kalinina säger att människor blivit allt mer obenägna att prata om hur repressionen drabbar dem.

– Det vi vet är att det är svårare och svårare att få information. Det är svårare och svårare att få personer att prata. Och det betyder att de är rädda.

Enligt en artikel på ryska exilsajten Meduza cirkulerar ett antal olika svarta listor över kulturarbetare i Ryssland. Listorna började spridas mer organiserat 2021, inför den fullskaliga invasionen av Ukraina.

Kulturutövare som svartlistas på grund av att de uppfattas som opatriotiska riskerar att bli av med sin försörjning, och i värsta fall frihet.

https://www.svd.se/a/VzrWR4/ryske-kulturpampen-sergej-novikov-tog-sig-in-pa-kungliga-operan

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka