Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte skrivit att du hoppat på mig. Varför skriver du den lögnen?

Det har du skrivit till mig tidigare, men jag är inte överraskad över att du igen tycker att det är jag som är den elaka mot dig. Troligtvis kommer även detta inlägg att besvaras med någon negativ kommentar om mig och hur dum jag brukar vara mot dig.

Jag kan justera mitt inlägg lite om det gör det bättre i ditt tycke:
Du brukar anklaga mig för att sprida lögner om dig vilket jag brukar mena är ett missförstånd. Just därför kommer jag inte svara på dina kommentarer, eftersom ingenting jag skriver den här gången heller kommer att tolkas som något annat än att jag sprider lögner om dig. Jag tycker att det är bäst att bespara både dig och mig den tråkiga soppan.

Nu sätter jag faktiskt punkt, jag tycker det är uppenbart att vi inte har förutsättningar att nå varandra så det är ingen mening med att vi fortsätter detta. Det leder ingenstans.

Jag är en av dem försvarat ryssar och har fått skit för det här på buke, för ryssar är det minsann inte ett dugg synd om, de har sig själv att skylla. Så är det i alla länder- onda människor finns överallt, men generellt tycker jag inte man ska behandla vare sig ryssar eller amerikaner illa för vad som sker, det är på sikt inte någon vettig lösning.

Håller med, tycker att man alltid ska se människor som de människor de är, och särskilt barn ska man vara försiktig med att att tolka in deras egna, faktiska avsikter utifrån bilder som är iscensatta för ett visst syfte.

Sedan behöver förstås människor också ta ansvar för det de kan påverka: att man gör vad man kan för att ta reda på information, att man röstar om man kan, att man tar ansvar för sig själv och sin omgivning i den mån man kan osv. Att man inte skiter i det för att man inte vill eller har lust och bara vill att nån annan löser ens problem. Det gäller oavsett om man bor i Sverige, i USA, i Ryssland eller någon annanstans, men vi kommer också ha olika förutsättningar till det både inom och mellan dessa länder.

Men det är två lite olika saker, min människosyn och hur jag pratar om andra människor har ju med mig och mitt beteende att göra, inte de andra.

Trump bryr sig bara om Trump.
D.v.s. alla som är just en Trump.

Just nu så försöker Trump infria sina vallöften till varje pris.
Eftersom att han skulle råka så oerhört illa ut om han misslyckas utan att det syns att han har försökt.
Hans egna väljare och anhängare är de farligaste människorna i USA.
Och de har redan visat att de har lätt till att ta till våld.
Om han kommer i onåd där så är han nog en död man.

Är SNL en motståndsrörelse som samlat sig efter första chocken? Du vet att de brukar göra såhär oavsett vilken administration som har makten va? ;)
Ja de kör typ "motstånd mot allt".
Men det tog dem litet tid att samla ihop sig och få till något kring Trump.
Chockade kanske?

Media brukar ju inte kallas för 3dje Statsmakten för inte.

Har ni läst Trumps meddelande till Hamas (men också till hela Palestina) i sociala medier? Tänk om han varit hälften så tydlig mot Putin. ”I am sending Israel all it needs to finish the job …”
Haha, jo. Sedan är det f.ö intressant att en utsänd från administrationen haft möten med Hamas senaste veckorna. Det är den första gången någonsin typ, och det bryter ett enormt tabu. Det ska han ha credd för, oavsett all skitpolitik han för (och det gynnar uppenbarligen inte Palestina såhär långt, tyvärr). Sett många demokrater med erfarenhet av utrikespolitik, som tycker att det är vettigt att man kommer över den här "tröskeln". Och att det förmodligen inte hade fungerat om det var en demokrat som bröt tabut, för då hade republikanerna imploderat.

Min GOAT gjorde också en respons på Trumps State of the Union. :heart

Såg just att responsen från demokraternas utvalda Elissa Slotkin, som visades på flera TV-kanaler setts av mindre än 2 miljoner tittare. Sanders, som visades på tre olika plattformar, är uppe i 8 miljoner visningar...

Tycker det visar att folk är rätt less på demokrater som använder sig av högerns problemformuleringar, och istället vill höra på någon som erbjuder något annorlunda. Sedan ska jag ge Slotkin credd för att hon uppmanade alla som är missnöjda med sina politiker att höra av sig, även till henne själv. Vilket är en rätt stor skillnad mot stolpskottet Hakeem Jeffries som gnäller över gräsrotsrörelsen som har mage att klaga på demokraterna.

Kan hända att jag missat att det här tagits upp redan, men har ni sett att det verkar som att Ryssland ska medla mellan USA och Iran? Jag har ju varit en stor förespråkare för att USA borde återuppta kärnvapenavtalet med Iran, men inte såhär... det låter livsfarligt.

Trump säger att han vill ha fred. Men vilken slags fred är det han vill ha?

Under lång tid har det funnits misstro mellan stormakterna som lett till att dialog och samtal drabbats av kortslutning. Vetorätten i FN:s säkerhetsråd har förlamat verksamheten.

Trumps hållning gentemot Kina och Ryssland ser ut som det mål som amerikanska isolationister haft länge: En uppdelning av världen, där Kina får dominera Stilla havet, Ryssland får dominera Europa och USA får dominera Nord- och Sydamerika, vilket skulle innebära en återgång till stormaktskonkurrens och maktbalans.

Hittills har Donald Trump inte personligen artikulerat en sådan återgång. Men personer i hans omgivning har uttryckt sådana tankar.

Källa: Anders Lundin

docent och diplomat i Washington DC 1984-1992

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka