Don Primero till Rubinrot-sto??

lundsbo

Trådstartare
Ja, kan det bli bra?

Stoet är e Rubinrot - Gassendi - Gaspari.
Högrest, ganska rejäl modell, nöjdaktigt korrekt byggd och ok ben.
3 bra gångarter.
167 cm hög men känns större pga mkt väl ansatt hals.
Enormt bra psyke, men har tyvärr skadat sig så det blir nog en fölunge om gud är god...

Storleken bör väl hamna runt 167 cm på avkomman.
Vill gärna ha något lite lättare modell än vad hon är.

Vad nedärver Don Primero?
Kan det bli bra?

Sv: Don Primero till Rubinrot-sto??

Jag skulle nog välja något lättare blod, om jag är ute efter att lätta upp.
Betäckte själv ett mkt rejält sto med Dionysos som jag trodde skulle lätta upp. Resultatet blev stoets grövsta avkomma, tror att det kan vara Donnerhall som slår igenom.

Jo, Don Primero-Rubinrot-Gassendi-Gaspari (väldigt linjeavlad på gaspari där i tredje-fjärde led?) blir nog en maffig för att inte säga bastant sak, skulle jag tro. Men med utmärkta gångarter och utmärkt ridbarhet, om jag får gissa.

Don Primero är utmärkt på många sätt, men någon förädlare är han kanske inte.

OK!
Don Primero ger bra ridbarhet alltså?
Det är ju mycket värt.
Lätta upp är väl kanske inte det viktigaste, men det bör inte bli grövre i alla fall.

Hur stora avkommor ger han?

Vi har fött upp en avkomma efter Don Primero och hon blev faktiskt väldigt ädel. Mamman är Edinburg - Lombard och har gett blandad kompott på sina avkommor men just DP avkomman är den som blivit lättast i modellen.
Avkomman har även en helt underbar ridbarhet och var kanon att rida in:love:

Vi har också en uppfödning e. Don Primero där mödernet är ett förhållandevis lätt sto e. Master-Napoleon-Kew Gardens xx. Vår DP-avkomma är född 2007 och är den absolut ädlaste av våra 07:or. Hon är mycket elegant och lätt i typen och absolut mer långlinjerad är mamma.
Hon rör sig med mycket spänst och mjukhet...men här har vi också ett riktigt rörelsestarkt möderne.
Vi bedömer att Alfa kommer att bli kring 170 cm (mor är 170) och då snarare 170 + än tvärtom.

Modern har tidigare en avkomma e. Briar som är väldigt olik sin syster, betydligt mer kortlinjerad och väldigt mycket grövre.

Egentligen blev nog ingenting förutom rörelserna som vi hade trott. Alfa är dessutom den absolut känsligaste och vassaste uppfödning vi fått...och detta då trots att DP sägs ge så väldigt lugna avkommor.

Men...vi är otroligt nöjda med vår Alfa och har beslutat att behålla henne.

Knapplån!
DP hade 22 avkommor med bland gångartschapionaten i okt-07.
Ingen annan hingst hade så många med. Han toppar dessutom blupen...så ja, han lämnar gång o ridbarhet.
Gemensamt för de som var på championaten var att de alla hade god takt o balans. Alla utom en var av normal höjd o det var också den enda som var spänd, men verkade också lite oförberedd. De flesta var mbr med stj utom en som var isabell!!

Stofölet som vann mvk fölchampionat -07 var e DP. Det var den högställdaste fölunge jag sett o den var inte grov.

Vi har använt DP vid ett antal tillfällen med fantastiska resultat.

Samtidigt tror jag att man ska vara försiktig om man har ett sto som själv är lågställd eller av lite äldre modell eller har en stam som innehåller lågställda hingstar eller ston. När jag läser stammen på ditt sto tror jag att det kan finnas en risk för det även om jag inte vet hur hon själv ser ut.

Är det däremot bra modell på stoet så kan man räkna med att få bra ridbarhet o temperament, super gång, kanske inte alltid så bra hals o huvud o inte heller helt rätt benställ men som sagt, super i skallen o super rörelser o det är värt oerhört mycket!

Lycka till, Ann

Tror Don Primero lämnat ganska blandat i storlek och typ,men blodskombinationen i sig är ju inte fel.Känner dåligt Rubinrots nedärvning överhuvudtaget.

OK!
Don Primero ger bra ridbarhet alltså?
Det är ju mycket värt.
Lätta upp är väl kanske inte det viktigaste, men det bör inte bli grövre i alla fall.

Hur stora avkommor ger han?

Men jag undrar om stammen verkligen är rätt? Det finns ingen häst med stammen Gassendi-Gaspari i blupdatabasen?

Däremot finns det ett stickelhårigt fuxsto född 2003 som har stammen Rubinrot-Gassendi-Nivå, det är inte den som är din häst?

Men jag undrar om stammen verkligen är rätt? Det finns ingen häst med stammen Gassendi-Gaspari i blupdatabasen?

Däremot finns det ett stickelhårigt fuxsto född 2003 som har stammen Rubinrot-Gassendi-Nivå, det är inte den som är din häst?

Självklart är det så! Annars hade det varit lite väl linjeavlat...

Vi har använt DP vid ett antal tillfällen med fantastiska resultat.

Samtidigt tror jag att man ska vara försiktig om man har ett sto som själv är lågställd eller av lite äldre modell eller har en stam som innehåller lågställda hingstar eller ston. När jag läser stammen på ditt sto tror jag att det kan finnas en risk för det även om jag inte vet hur hon själv ser ut.

Är det däremot bra modell på stoet så kan man räkna med att få bra ridbarhet o temperament, super gång, kanske inte alltid så bra hals o huvud o inte heller helt rätt benställ men som sagt, super i skallen o super rörelser o det är värt oerhört mycket!

Lycka till, Ann
Tack för ditt svar!
Stoet är varken lågställd eller av gammal modell utan ganska högställd och högrest. Mycket hals. Dressyrryttare ser henne inte alls som grov men jag som har hopphästar+ft med mkt fullblod tycker ju hon är rejäl.

Jag blev stormförtjust över modellen, så jag köpte henne trots att jag egentligen skulle ha en ft häst... Syrran är dressyrryttare så de där med "felköpen" brukar vi jämna ut inom familjen :)

En GP ryttare & domare som stod uppstallad hos oss en kort tid sa att DP gav ett fantastiskt psyke, så det är hon som vill ha en...
Och lägga på detta sto med en hopphingst känns som slöseri även om stoer även hoppar helt ok.

Jag har ett "maffigt" Martini-sto, liknar lite PRE i modellen. Hon har ett ädelt DP-föl, långbent med bra rörelser. Bara två månader, så den korta kroppen vill inte riktigt tillåta traven än, men han rör sig luftigt och har visat prov på fantastisk trav:) Han är snäll!! Det är väl också viktigt?
Lycka till!

Kul att tråden vaknat till liv igen!

Jag har sett flera föl och unghästar e DP i år, nätta och långa ben har de haft genomgående.

Mitt Rubinrot-sto är kollad på 45 dygn nu och dräktig med DP.
Håller tummarna för att allt ska gå bra så jag kan posta en blid häs nästa vår!

Grattis! Ser fram emot bilder nästa år! ;)

/Krisse som fick en mycket långbent DP avkomma detta året

Jag sade tidigare i tråden att jag trodde det kunde bli tungt, kanske får ta tillbaka det...
Min DP-unge är också otroligt långbent och super ädel, mamma är iof rätt långbent och ganska lätt i typen. Traven och temperamentet är fantastiskt, däremot kunde halsen vara bättre.

Jag är otroligt nöjd med min unge :banana:, även om den mest varit skadad hela tiden :cry:.

Don Primero själv har ju rätt grov hals, tycker att han är fin under ryttare o rör sig läckert men rätt uppochner på stallbacken vet jag inte?? Men iof så kanske ingen häst ser helt i topp ut när man tar dom direkt ifrån stallet. Men om jag ska jämföra honom med Friendship och Lasandos( som oxå är en åldring) så ser dom frächare ut. (Friendship e ju ung) men det kanske var dagsformen som avgjorde hingstvalet för mig! Har bilder på herrarna om någon e intresserad av att se!?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 676
Senast: HMQ
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 200
Avel Jag har lite funderingar inför ev betäckning 2016 - gäller att vara ute i god tid... ;-) Stoet är f 2010, med stammen Don...
Svar
17
· Visningar
4 127
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka