Don Frederic

tramp

Trådstartare
Är det någon som har föl efter honom alternativt väntar föl efter honom eller planerar/har betäckt med honom?

Själv köpte jag idag mig ett litet hingstföl efter honom så nu är jag spänd på att hitta lite släktingar till min lille.
 
Finns bara en avkomma reggae på blup född 2013 :) ser inte ut som han vart så frekvent använd förra året så att det kommer en massa i åt heller för den delen.

Lycka till!
 
Finns bara en avkomma reggae på blup född 2013 :) ser inte ut som han vart så frekvent använd förra året så att det kommer en massa i åt heller för den delen.

Lycka till!

Frågar vidare på temat, är det nån som ridit någon avkomma till pappan, Don Frederico, eller vet något om hur de brukar bli?
 
Frågar vidare på temat, är det nån som ridit någon avkomma till pappan, Don Frederico, eller vet något om hur de brukar bli?
Jag har tidigare haft en Don Frederico avkomma. Trevlig kille med mycket nerv. Mödernet var dock fbl, så nerverna kan komma därifrån. Snygg svart kille, som även hoppade bra. Så summa summarum: Snäll häst men väldigt känslig.
 
Jag har tidigare haft en Don Frederico avkomma. Trevlig kille med mycket nerv. Mödernet var dock fbl, så nerverna kan komma därifrån. Snygg svart kille, som även hoppade bra. Så summa summarum: Snäll häst men väldigt känslig.

Känslig på vilket sätt?
 
@Mabuse : I hoppstallet jag jobbade i fanns det en Don Frederico avkomma. Red den aldrig själv, men jag gillade den. Den var fin i hantering och det jag såg när andra red den var inte heller helt fel! Den var dock typ precis inriden då.
 
@Mabuse Jag har en Don Frederico- Lauries Crusador- Sion
Hon är 7 år och jag har haft henne sen hon var 3 år.
Hon är känslig och rörlig. Bra i huvudet.
Hon blev klass 1 på kvalitéen.

Placerad i LA:3 och nollat 1.10 regionalt.
 
@Mabuse jag har stått i samma stall som 3 st Don Frederico-avkommor. Alla importerade från tyskland och det är möjligt att deras....personligheter.... är ett resultat av livsstilen där nere. Även här i sverige fick dom bo större delen av sin tid i box och resten ensamma i grusruta. Det kan ju få vilken häst som helst att slå över... är dom då känsliga till att börja med så...

Hur som helst. Stoet var trevligt och alltid snäll, dock hade hon tyvärr brunster som gjorde henne oridbar. Hon såldes som avelsto till ett större stuteri i sverige.
Dom andra var valacker och båda var väldigt känsliga. Den ena var riktigt fin och tävlades rätt högt, men det var alltid en chansning. Vissa dagar kom dom inte förbi domartornet, andra dagar vann dom klassen. Men en mycket snygg häst! Såldes till en yngre tjej och där funkar det fint tror jag. Möjligen får han gå ute längre och i större hage och har lugnat ner sig? Alltid snäll och trevlig i hantering och hoppade även väl.

Den tredje kan man fråga sig om han var frisk eller bara väldigt laddad. Han gick inte att leda, slet sig och var mer i luften än på marken. Vid ridning liknade det mer rodeo och tillslut vågade ingen rida honom. Han fick åka tillbaka till tyskland, vet inte vad som hände med honom sedan.

Alla var väldigt fina och i grunden snälla men som någon skrev här ovan, känsliga. :)
 
Testade de att släppa rodeohästen i stor hage innan de skickade tillbaka honom? Finns ju de hästar som faktiskt måste gå i hage för att må bra och det är ett billigt alternativ :D

Jag känner ingen men vårt ena sto, som är en känslig dam, har en storebror e Don Fredrico som går MSV med placeringar. Mödernet är ur Drama linjen med både Iran och Cosmos xx rel nära så det finns lite känslighet där..
Vad jag ville säga är att även om jag inte känner honom så fungerar han i tävlingsmiljö i alla fall..

Jag har hört att det ska finnas lite hårdhet i Don F hästar men vet inte om det stämmer.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 466
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 659
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp