dominat eller bortskämd?

H

Hairspray

Varje gång ja ska longera min lilla buse så får hon för att tvär nita, börja gå mot sen sneddar bakom hästen för att mana på henne igen, men då dra hon baköron och stegra. Så vi måste vara 2 st som longera så den ena är berdd att gå fram och mana på. Jag longerar oftas i grimma för att låta att springa av sig. Hästen har ej ont, haft kiro m.m. hos mig. Är hästen bara bortskämd av f-d ägare eller väldigt dominant mot mig?

Sv: dominat eller bortskämd?

Du står förmodligen i fel position.
Har man en känslig häst så stoppar dom om du kommer för långt fram eftersom du då genom kroppen SÄGER stopp!
Du måste först och främst se till att stå i rätt position, och sen måste du vara snabb nog att mana fram hästen DIREKT när den får för sig om att nita.

Har du ingen som kan hjälpa dig så tycker jag du ska vänta med att longera tills du hittar någon.
Då menar jag inte en person som jagar på hästen, utan en person som hjälper dig att longera rätt.

Tyvärr är det ju inte alltid så lätt som det ser ut att longera utan det kan krävas ganska mkt precision och koncentration från människans sida.

Du står förmodligen i fel position.
Har man en känslig häst så stoppar dom om du kommer för långt fram eftersom du då genom kroppen SÄGER stopp!
Du måste först och främst se till att stå i rätt position, och sen måste du vara snabb nog att mana fram hästen DIREKT när den får för sig om att nita.

Har du ingen som kan hjälpa dig så tycker jag du ska vänta med att longera tills du hittar någon.
Då menar jag inte en person som jagar på hästen, utan en person som hjälper dig att longera rätt.

Tyvärr är det ju inte alltid så lätt som det ser ut att longera utan det kan krävas ganska mkt precision och koncentration från människans sida.

Jag står rätt, hade praktik fick då lära mig longera/tömköra i rätt position. Och även i löshoppning:).Det hjälper inte om ja följer henne och är ett tapp lite längre bak så ja liksom"manar fram" henne automtiskt. Stannar och dummar sig ändå. Har alltid börjat med att vara två st nu, så står hon i de hörnet hon brukar stanna så sköter hon sig resten av tiden. Men så fort den andra går stannar hon till igen. Visst detta är en träne sak. Men har tränat detta hela sommaren nu:P Blivit bättre men ingen större förbättring. Hon var värre med förra ägaren då hon lät henne göra precis vad hon ville stannade hästen tog hon in den tyvärr.

Varje gång ja ska longera min lilla buse så får hon för att tvär nita, börja gå mot sen sneddar bakom hästen för att mana på henne igen, men då dra hon baköron och stegra. Så vi måste vara 2 st som longera så den ena är berdd att gå fram och mana på. Jag longerar oftas i grimma för att låta att springa av sig. Hästen har ej ont, haft kiro m.m. hos mig. Är hästen bara bortskämd av f-d ägare eller väldigt dominant mot mig?

Jag känner igen mig id et. Vi ahr en häst hemma som gärna tvärnitar och sparkar mot en när man longerar med endast rep och grimma. Det handlar om respekt. Det har iallafall jag lärt mig. Inte en massa 'du gör fel'. Du gör antalgigen inte fel. Om du ska göra som vi gör hemma. Släng undan longerpiskan. Ha en långerlina och en grimma. Repet håller du i vänster och höger hand. I den högra håller du änden. Snurra sedan änden bakom hästen, utan att träffa. Detta är ett anturligt beteénde. Snurrar du underifrån ska hästen flytta bogen ochr öra sig från dig. Och över ska den röra sig frammåt. Det är något som ligger kvar hos hästen sen den av föl har jag för mig.

Fortsätter hästen att stanna ska jag ge dig ett tips som funkar på hästen som tvärnitar hos oss. Ville heter han. Janne (min plastpappa) brukar jaga honom i hagen. ja, JAGA. Han föser undan honom FRÅN flocken. Hästar är flockdjur och då konkurerar du genom att ta över flocken. Fös undan hästen så långt bort det går och när han håller sig borta så sätter du dig ner och kallar dig till honom. Det funkar på dominanta hästar. Iallafall våran häst. När vi har gjort det så är han jättesnäll, inte sparka, bara kelsjuk.
Om det fortfarande itne går att longera kanske du ska kolla om hästen vet hur man gör när man blir longerad? Börja i en korall, roundpend och kör runt den där istället. :cool: Hoppas jag hjälpte till ;D

Okej, men har du longerat någon väldigt känslig häst innan, så du har märkt skillnaderna?
Att träna på en snällare/van häst lär man sig inte så mkt av.
Jag lärde mig det först lär vi tränade longering på en unghäst. En millimeter/millisekund för långt bak/fram/för sakta/för fort och hon stannade/rusade.. :p

Du har väl spö med dig?
Jag föredrar körpisk, kanske det vore något (Då har man flärpen att peta med)..

Om det är så att hästen är fel lärd så kanske du helt enkelt måste göra det lite från början och se till att hästen får ut något av det.
Börja med skritt på liiiten volt (så du kommer åt med spöet).
Håll bara på i korta stunder ca 5 minuter och belöna efteråt :)
När skritten sitter 100%, gå över till trav, sen trav på större volt och sist galopp.

Longera heller inte för ofta. Kanske träna en stund varje eller varannan dag nån vecka, uppehåll nån vecka osv bara tills longeringen sitter.
Tycker personligen inte man ska longera mer än max 1 gång i veckan och inga längre stunder, men om man har problem kanske man kan göra det lite oftare.

Okej, men har du longerat någon väldigt känslig häst innan, så du har märkt skillnaderna?
Att träna på en snällare/van häst lär man sig inte så mkt av.
Jag lärde mig det först lär vi tränade longering på en unghäst. En millimeter/millisekund för långt bak/fram/för sakta/för fort och hon stannade/rusade.. :p

Du har väl spö med dig?
Jag föredrar körpisk, kanske det vore något (Då har man flärpen att peta med)..

Om det är så att hästen är fel lärd så kanske du helt enkelt måste göra det lite från början och se till att hästen får ut något av det.
Börja med skritt på liiiten volt (så du kommer åt med spöet).
Håll bara på i korta stunder ca 5 minuter och belöna efteråt :)
När skritten sitter 100%, gå över till trav, sen trav på större volt och sist galopp.

Longera heller inte för ofta. Kanske träna en stund varje eller varannan dag nån vecka, uppehåll nån vecka osv bara tills longeringen sitter.
Tycker personligen inte man ska longera mer än max 1 gång i veckan och inga längre stunder, men om man har problem kanske man kan göra det lite oftare.

okej, jo där ja hade praktik hade ja ute unghingstarna så var hon med och berättade räckte att ställa sig lite fel så vände/stannade dom:P. Som en del folk tror att de bara är att stå i mitten och kolla på. haha. Ja har testa de med att börja om från börja. Men då sparkar hon mot mig, och vill inte ta risken igen att hon träffar mig. Litar inte 100 på henne än. Haft henne i 9 veckor bara.. Jag får bara longer/tömköra henne i 4 veckor pgv hovarna status inte är som de ska. Lite lurad av ägare. Som inte ens får tag på i dags läge. Så vet inte riktigt. Hästen är bara 6 år gammal. Och håller redan på såhör. Så funderar på att lämna över henne till proffs som får ordning på henne ist. :/

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 231
Ridning Det känns som att allt mitt ridande just nu bara är tvång, måsten, prestation och ännu en syssla i vardagen som måste genomföras...
Svar
9
· Visningar
1 615
Senast: nickan1
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar