G

gun_edlund57

jag har en dominant australisk terrier idag bet hon en pudel så denblödde på flera ställen . Vad göra?

Sv: dominant

dominant tyvärr så slet den sig det är en tik som inte tål andra tikar

Som aussieägare och uppfödare av rasen, så funderar jag på vad som fått hunden att bli så aggro??

Vad är det för stam på hunden? (det svaret kan du pm:a)
Hur gammal är hon? Har hon haft någon dålig erfarenhet av tikar?

Det är ju inte ett normalt sätt för en aussie, att vara så aggressiv att den sliter sig för att anfalla en annan hund precis..
Med tanke på storleken, bör det dessutom inte vara så svårt att hålla hunden, så att den inte kan slita sig.

I övrigt, så gäller som för alla andra strikt ägaransvar = du ska betala den andra hundens veterinärvård.

Alla hundar oavsätt ras kan vara tik ilska eller hanhunds ilska, oftast beror ju inte detta på att hunden är aggresiv utan snarare osäker (anfall e bästa försvar ;) ) de är man själv som måste jobba me att vara ledaren åt sin hund å att man själv är den dominanta, ja föreslår att du tar hjälp av en instruktör som kan hjälpa dig å din hund att kunna ha trevliga promenader utan att du ska behöva oroa dig att din vovve ska skada någon..

Håller med, en dominant hund behöver sällan knyckla till en annan. Det är osäkra hundar som bits, inte dominanta.

Jag skulle absolut söka hjälp för att hantera vovven, och som Gnist säger, det är ju ingen mastiff direkt.
Det borde gå att fixa med lite hjälp.

Jag tvivlar starkt på att en osäker hund sliter sig lös, springer fram (bort från matte/husse på egen hand) till främmande tikar, attackerar och hugger hej vilt..

Det för mig låter som en aggressiv hund och inte som en osäker hund.

Åkej, men skulle inte agresiviteten kunna bottna i osäkerhet?

Oavsett så är det ju inget roligt beteende.

Det finns en del linjer i aussierasen, som är djäkligt vassa. Oftast stabila och trevliga familjemedlemmar som inte skulle kröka ett hår på en människa, men andra hundar? Då blir de som symaskiner :angel:

Har själv haft en hund efter sådana linjer en gng i tiden och hon var inte ett dugg osäker.

Austarlisk terrier må vara en mjukis jämfört med andra terrierraser, men det är ändock en terrier och som sagt: Vissa linjer är rejält vassa av sig.

De flesta uppfödare passar sig från att avla på sådant temperament, men ibland så dyker det upp och kikar man bakåt i stammen, så kan man i princip alltid hitta vissa linjer/kombinationer som hör till den vassare skaran..

Ja tycker de är brist på ledarskap när hundar gör så oavsätt ras, å osäkerhet gör att hundar gör utfall å attakerar andra hundar, ja har en engelsk mastiff som va extremt hanhundsilsk, å ja fick jobba bort de å jobba på att vara flockledare å inte bara matte som pussa å klema bort honom....

Det må så vara att du tycker det, men efter 17 år med rasen, så vet jag att just det beteendet följer med vissa linjer och det bottnar i 99,99% av fallen inte i osäkerhet..

Måste ju fråga: Hur och varför blev din hund hanhundsilsk till att börja med?? Efter vad jag läst, så ägde du honom vid 4 månaders ålder, så du bör ju veta vad som utlöste det hela på just din egen hund.

Om jag inte missminner mig har jag läst på ett annat ställe på internet där du frågat om hur du ska få bukt med att hunden drar i koppel såpass att den nästan svimmar. Så det tyder ju på att din hund har tagit över kommandot även över dig. Jag skulle rekommendera en ordentlig dos lydnadsträning för intruktör och en allmän uppstramning av fostran.

Lycka till, jag hoppas verkligen du får bukt med dina problem -det låter som om du har det rätt slitsamt med din hund :( Och om du fått tag på en hund som har de generna Gnist skriver om gör det ju inte direkt saken lättare...

Hur agerar din hund innan angreppet? Morrar hon? En morrning betyder "öka avståndet från mig".
Det här är ett beteende som bottnar i osäkerhet precis som man redan skrivit i tråden. Hur agerar du när ni möter andra hundar? Tänk på ditt eget agerande och kroppsspråk. Hunden ska inte behöva få det ansvaret på sig att hantera hundmöten, visa din hund att DU kan hantera situationen och att den inte behöver bekymra sig.
Associationsträning kan ev. också fungera där (ett exempel) du, så fort du märker att hon får syn på en hund, kastar godis på backen eller påkallar uppmärksamheten och belönar henne INNAN beteendet. Träningen ska leda till att när hon får syn på en annan hund, automatiskt ska söka din kontakt för att få sin belöning- hon "skvallrar" på den andra hunden. ;)
Ledarskap är dynamiskt och vi ska, precis som vargarna gör, ibland lämna över uppgifter till den som klarar det bäst- i vissa fall hunden. Men det gäller inte i den här situationen.

Senast ändrad av en moderator:

min tik gjorde ingenting hon bara rusade fram till pudeln det är ju oxå en tik.min son har en vit herdehund tik det går hur bra som hellst

Som aussieägare och uppfödare av rasen, så funderar jag på vad som fått hunden att bli så aggro??

Ursäkta en dum fråga, men om man inte frågar blir man inget klokare.:p Jag hade för mig att det var australian shepherd som kallas för aussie, har jag fel för mig eller kallas även australisk terrier för aussie?:confused:

Det blir nog så att alla raser med "Australiensisk" i namnet lätt kallas för Aussie.

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 684
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
571
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Hundavel & Ras Hej! Blev påmind om detta när jag läste den andra tråden om små hundar, där English Toy Terrier togs upp. Har också funderat på att...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna