Döma ut häst - hur gör man?

F

Fluffy

Nu har jag beställt blanketter från försäkringsbolaget för att döma ut min gamla häst, men jag undrar lite vad försäkringsbolag accepterar som anledning till utdömning.

Min erfarenhet av försäkringsbolag är att när något händer så ingår inte just det, och så får man ingen ersättning i alla fall ... :mad:

Hästen har så många problem att det är tveklöst att den ska avlivas, men frågan är om man kan hänvisa till kroniska sjukdomar (kvickdrag, spatt) eller om man måste få det att låta som om hästen blivit mer akut sjuk.

Man ska ju ange datum för när "skadan" uppstod, och t ex kvickdrag uppstår ju inte precis en viss dag.

Några tips om hur man ska skriva? Eller vad man absolut inte ska nämna?

Sv: Döma ut häst - hur gör man?

så har jag oxå "lärt" mig, annars kan juh vem som helst hur som helst avliva sina hästar..??
Man får väl avliva sin häst pga av olika egna skäl, men då får man väl ingen ersättning?
/L

När jag fick min häst utdömd så hade en och samma veterinär sett den regelbundet under mer än ett års tid. Eftersom varken veterinär eller jag kunde se någon förbättring utan tvärtom försämring trots behandling så skrev veterinären att hästen borde avlivas och det var inget som ifrågasattes. Tror aldrig jag behövde skriva något startdatum för hältan som var orsaken till det hela, då hältan kom smygande. Försäkringsbolaget hade ju dessutom redan alla kvitton på de oräkneliga gånger hästen varit behandlad på klinik.

Hej!

När vi dömde ut min älskling var det veterinären som "bestämde". Jag fick välja, men veterinären ansåg att det ver helt ok att döma ut pga alla olika åkommor häst hade.

Hon skrev ett papper och skickade in och jag fyllde i ett annat. Jag skrev hela historien- vilken började tror jag 2 år tidigare, jag pratade även med försäkringsbolaget på telefon och fick veta att det nog inte skulle vara några problem. Så i mitt fall skrev jag en lååång historia på 2 års skadehistorik (eftersom det var förklaringen till att hästen skulle tas bort). Jag utelämnade ingenting och hade inga som helt problem att "få ta bort" älsklingen. Ibland önskar jag fortfarande att dom sagt nej.

Avlivning får du göra oavsett vilket- utdömning gör först vet. och sen försäkringsbolag.

/Lavinia, som inte hade några problem alls att få ut pengarna- men jag hade 1000 gånger hellre haft kvar hästen.

Det är veterinären som dömer ut hästen. Att den av olika själ inte kan leva vidare.

Du kan välja att ta bort den ändå, men då utfaller inte livförsäkringen.

Jag var nog otydlig ...

Det är klart att en veterinär kommer att skriva ett utlåtande, och det är inte det jag funderar på, för hästen är verkligen slut nu och ska få vandra vidare, och det vet ju vår veterinär också.

Men sedan ska även jag fylla i en blankett, och det är den jag funderar på.
Finns det vissa saker / formuleringar som försäkringsbolag är "allergiska" mot, och som man ska undvika?

Saken är den att den enda åkomman vi kontaktat försäkringsbolaget om är en kotledsinflammation en gång i tiden, och det är ju inte den som är problemet nu. Alla andra åkommor har vi betalat själva utan att koppla in försäkringsbolaget, så det vet de inget om.

Kan de tycka att vi inte gjort tillräckligt (eftersom vi inte begärt ersättning från dem) och vägra betala ut livvärdet, eller?

Jag förklarade hela historien från början till slut när min häst togs bort. Jag utelämnade inget utan skrev varenda grej som hade hänt. Jag vet att vissa fb inte dömer ut för headshaking symptom men det var inga problem här eftersom det hade gett så många följdsymptom.
Annars får du väl be din veterinär skriva intyget först och sedan beskriva det hen har skrivit med dina egna ord. Jag såg aldrig veterinärens utlåtande men det måste man väl få om man ber om det?! Mitt var ganska akut så därför var det aldrig aktuellt. Han faxade det direkt till fb.

Man skriver den anledning som veterinär anser att hästen ska dömas ut för, spatt är ingen självklar utdömningsorsak ej heller kvickdrag. Allt hänger på vilka problem hästen har som gör att den är "slut", och det är dom som är grunden i själva avlivningen och även dom som ska anges.

Jag såg nog inte min vets men min häst hade tappat synen och hade nån form av förslitning hb knä men enbart synen räckte ju för utslagning, det gick ju liksom inte att bota, men jag beskrev hur jag märkte att nåt var galet med hans syn, ingen exakt tidpunkt, och sen hur det hela utvecklat sig till att vara näst intill ohanterbart.

Du ska undvika att ljuga, övrdriva eller utelämna information.

Dvs du ska glömma huvudfrågeställningen i tråden och skriva som det är, med dina egna ord. Ang när skadan/problemet uppstod, så fick den kvickdragssymptom för 2 år sedan skriver du helt enkelt t ex 'sommaren 2008' - eller när det nu var.

sen får du ju fylla i om veterinär anlitats och vem, då skriver du i veterinärbesöken där, oavsett om du tagit det med fbolaget eller ej. Man har dock eg skyldighet att informera bolaget om skador, samtidigt så de bråkar sällan om det så.

Sen kommer de titta på vad veterinären skrivit, historik, skadan/sjukdomens art osv, och fatta beslut. Ja de kan vägra med anledning av att de inte anser hästen fått tillräcklig vila och/eller tillräckliga behandlingsförsök. Detta är dock inget du nu kan påverka, utan de kommer titta på vad ni gjort sas.

Inga problem skriva vidare på lösblad om/när utrymmet inte räcker till. Sist skickade jag en sammanfattning på 2 datorskrivna A4:a.

Ja ungefär som jag:) fick ta till extra blad. Eg räckte ju synen som underlag, för det enda jag kunde ha gjort var att låta vet på Ultuna göra experimentiell kirurgi men det hade krävt månader på box, inget för min gammel inte

Vet en kompis som avlia sin häst utan veterinärutdömning, han avlivades frisk men får man göra så ???? :crazy: :o

Klart man får. Varför skulle man inte få det?

Äger man en häst får man göra vad man vill med den (sålänge man håller sig inom lagen), och vill man avliva sin häst så är det bara att göra det. Oavsett om den är fullt frisk, sjukt, gammal eller ung.

Enda gången man måste blanda in veterinär är när man vill ha ut pengar från hästens försäkring. I övrigt så är ett telefonsamtal det enda man 'behöver' göra om man vill ta bort sin häst. Oavsett vad anledningen är som sagt.

Ja men då så !!

Nej för ja har hört så många olika svar så man vet varken ut eller in !!! :crazy:

Du skriver "gamla" häst, hur gammal är den? Livvärdet sjunker ju med åldern för att sedan tas bort helt.

Om hästen inte är för gammal och vet dömer ut och anger orsak borde det inte vara några problem om den tas bort av vettig anledning, men man vet ju aldrig med vissa bolag tyvärr..

Om du har en försäkring och hästen varit sjuk, varför har du inte använt dom till att betala för?

Kanske blev som med min fyraåriga travhäst som jag leasade ut, hade extra vetvård på henne, fick hem henne blockhalt hb och hon hade så allvarliga skador i bakknäet att hon avlivades av djurskyddskäl ngt som täcks av den försäkringen... men icke då. Hon var hos leasingtagaren en månad innan hon började prata om att hon var halt och efter tre veckor med tal om hälta (linkning enligt henne) så sa jag att hon skulle köra hem henne för hon tänkte inte ta ut vet, det var 50 mil enkel resa. Hade jag vetat hur halt hästen var hade jag avlivat henne där. Utan smärtstillande i 50 mil på det benet... hade inte pappa varit så dålig hade jag polisanmält för djurplågeri

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 642
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka