dolda fel?

S

skyfall

visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden..

kan tex. att hästen är istadig räknas som dolt fel?

är det sant att man kan häva köpet inom två år pga dolt fel?

har aldrig hört talas om detta.

Sv: dolda fel?

ett dolt fel är ett fel som kan bevisas funnits utan dåvarande ägarens vetskap/kännedom. Med andra ord så blir det svårt att bevisa att hästen varit istadig den kanske blivit det i din ägo. Dolt fel syftar dessutom mer till fysiska fel än psykiska/beteende. Ja du kan få köpet att gå tillbaka inom denna tid om det går att bevisa att det är ett dolt fel. Det är den allmänna reklamations/konsument lagen som du då har på din sida, alltså inga större konstigheter - det svåra är somsagt att klassa vad som är ett dolt fel.

Senast ändrad:

Det är väldigt ovanligt att ett köp får hävas pga hästens dåliga lynne.
Sånt är svårt att bevisa.

Lynnesfel finns ej heller med i försäkringar just för att hästars lynnesfel bevisligen allt som oftast har med hästägaren att göra. Således är det nästintill omöjligt att få en istadig häst att gå tillbaka under dolda fel.
Du kan ju alltid fråga säljaren om ni kan mötas, en del går med på reklamation trots att de inte behöver.

Liknande trådar

Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
519
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 261
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama