dolda fel försäkrings frågor..

Zizzy

Trådstartare
Som jag berättat i en annan tråd, så är en av mina hundar sjuk.
Min lilla dvärgpinscher har fel på hjärtat.
Vetrinären som ställde diagnos sa till mig att jag skulle ha pengar tillbaka på köpe skillingen och sa att jag skulle ringa till skk och be dem om råd, innan jag ringer till uppfödaren.

ringde till skk idag, och de sa att jag ska ha tillbaka 100% av köpe skillingen.(men hon lät väldigt tveksam..:crazy: ) är detta vanligt?
eller är det så varje gång en hund "får" ett dolt fel?
jag trodde att det typ var vissa procent..
som om när uppfödaren köper tillbaka en hund, efter en viss tid är det en viss %..

frågar er, någon kanske vet. jag är van vid min otur och har kanske fått fel uppgifter. vill helst inte ringa till uppfödaren innan jag vet helt säkert..

och vad i hela friden ska jag säga i telefon när jag ringer uppfödaren?
hon kommer nog gå i taket om jag känner henne rätt.... :crazy:

Sv: dolda fel försäkrings frågor..

Jag tror inte man får tillbaka hela summan! Vet inte hur det fungerar, men låter otroligt att man får behålla "varan" och få hela priset tillbaka??? Tycker det brukar va vanligast med halva priset tillbaka??

För att det ska gå på dolda felförsäkringen krävs det att det är ställt utom alla tvivel att hjärtfelet fanns redan när valpen såldes. Då går den försäkringen in och täcker om uppfödarens försäkringsbolag anser det vara fastställt att felet fanns vid leveransen.

Uppfödaren är ju skyldig att återta hunden om det är ikryssat så i köpeavtalet och då är återbetalningen enligt skk's rekomendationer.

Att behålla hunden och få hela köpesumman tillbaka tycker jag inte är rimligt att förvänta sig.

Om det inte går under dolt fel, så är det hundens egna försäkring som ska täcka alla kostnader.

För att det ska gå på dolda felförsäkringen krävs det att det är ställt utom alla tvivel att hjärtfelet fanns redan när valpen såldes. Då går den försäkringen in och täcker om uppfödarens försäkringsbolag anser det vara fastställt att felet fanns vid leveransen.
vetrinären sa att det inte kunde ha missats när hon vet besiktigades vid 8 veckor..men ändå köpte jag henne med "blanka" papper..
Uppfödaren är ju skyldig att återta hunden om det är ikryssat så i köpeavtalet och då är återbetalningen enligt skk's rekomendationer.
men vem vill lämna ifrån sig sin hund? (och vad i hela friden skall uppfödaren göra med den??)
Att behålla hunden och få hela köpesumman tillbaka tycker jag inte är rimligt att förvänta sig[/QUOTE]
nej det tycker inte jag heller..
Om det inte går under dolt fel, så är det hundens egna försäkring som ska täcka alla kostnader.

okej.. vetten sa att detta ska gå under dolda fel, men jag kan ju ingenting om ersättning, där av fråge ställningen.
varför sa skk att jag skulle ha tillbaka 100%??
jag såg ut som :confused: när jag la på...
för jag anser att det inte verkar rimligt själv nämligen..
och ja,jag vill givetvis behålla hunden tills hon inte lever mer.
men som vetten sa,du ska ju givetvis ha tillbaka pengar på köpe skillingen iochmed att du köpt ett sjukt djur..
men då undrar jag vad som är rimligt att få tillbaka?

Det är inte upp till veterinären att göra den bedömningen. Det är det uppfödarens försäkringsbolag som avgör.

Kopia på alla papper, inkl. valpbesiktningsprotokollet ska skickas in till det försäkringsbolag som uppfödaren har sin dolda felförsäkring i och sedan gör de sin bedömning utifrån det underlaget.

Det är inte upp till veterinären att göra den bedömningen. Det är det uppfödarens försäkringsbolag som avgör.
.
jo, jag vet att det inte äör vetten som avgör en sådan sak. men han sa att det ska gå under dolda fel.
Kopia på alla papper, inkl. valpbesiktningsprotokollet ska skickas in till det försäkringsbolag som uppfödaren har sin dolda felförsäkring i och sedan gör de sin bedömning utifrån det underlaget.

okej, jag har snackat med uppfödaren nu, och hon brydde sig totalt nada. fattar inte hur man kan bara vara så okänslig.. hon bara ,
-jaha, ska det verkligen gå på min försäkring? hon såldes ju med blanka papper..
*suck dessa människor*

Du har alltså ett intyg från denna veterinär där det framgår att det är medfött och vilka tester och prover han tagit/utfört för att komma fram till den bedömningen?

Skicka in alla papper till det försäkringsbolag uppfödaren har sin dolda felförsäkring i efter att du ringt dem och kollat till exakt vem papperna ska skickas.

förmodligen att besiktningsprotokollet är UA på alla punkter..

Vetrinären som ställde diagnos sa till mig att jag skulle ha pengar tillbaka på köpe skillingen och sa att jag skulle ringa till skk och be dem om råd, innan jag ringer till uppfödaren.
Jag som säljer valpar har mycket svårt för veterinärer som säger vad folk har för rättigheter. Veterinären har väl inte läst köpeavtalet du och uppfödaren till valpen har?? Eller vad ni har för överenskommelse över huvud taget.
Först och främst tycker jag att man går till den personen som sålde valpen innan man ringer till SKK och frågar runt. Det är inte alls bra om uppfödaren får ett dåligt rykte pga någonting som inte var dennes fel.

Frågan är inte varför du ska få pengar tillbaka på köpeskillingen, utan varför du vill få tillbaka pengar på köpeskillingen?
Kommer hunden inte kunna användas till det du köpte den till?
Är hunden inte lika mycket värd i dina ögon nu när den har hjärtfel?

Frågan är inte varför du ska få pengar tillbaka på köpeskillingen, utan varför du vill få tillbaka pengar på köpeskillingen?

Men, varför? Hunden är ju sjuk, hon har köpt en hund med en defekt (om det nu är medfött) Jag skulle vilja ha pengar tillbaka om det visade sig att jag trodde jag köpte en frisk hund men fick en med medfött fel. Jag vet inte hur sånt här går till utan det var min spontana reaktion.

Det var väl lite hårt formulerat...? Lägger man ut runt 10 tusen på en valp så vill man väl ha en frisk hund?

Vänd på det, varför ska man betala fullt pris för en hund som var sjuk när man köpte den...? Skulle du göra det?

Jag har själv köpt hundar med fel.
Uppfödaren sade att underbettet förmodligen skulle växa bort:confused: Kryptociden skulle visst få sina kulor. Jag var väldigt ung och visste inte bättre då förrän jag var på utställning och andra som såg mina hundar (de var exemplariska för sin ras) funderade varför jag inte ställde ut. Det var de som talade om att bägge hundarna skulle ha sålts till reducerat pris. En av dem som jag talade med där var uppfödare själv och brukade sälja valpar åt den jag köpte av, hon skulle sluta med det för hon tyckte det var fruktansvärt det min uppfödare hade gjort.

Uppfödaren sade att underbettet förmodligen skulle växa bort:confused: Kryptociden skulle visst få sina kulor.

Fast om du köpte dem som valpar så KAN underbettet växa bort och status på kulor vet man väl inte än då? De trillar väl ner någonstans inom det närmaste halvåret eller nåt?

Köpte själv min första hund till red.pris pga bettfel men han var då 4 månader och chansen för att det skulle växa bort var liten.

Ja det kanske var så, men hela munnen var sne. Han hade sin ena hörntand utanför munnen i hela sitt liv.
Jag skulle ha betalat reducerat pris och sedan betalat mer om deras fel hade försvunnit. Nu är det här mer än tjugo år sedan. Alla andra hanar i kullen hade sina kulor nere.

Jag som säljer valpar har mycket svårt för veterinärer som säger vad folk har för rättigheter. Veterinären har väl inte läst köpeavtalet du och uppfödaren till valpen har?? Eller vad ni har för överenskommelse över huvud taget.
Först och främst tycker jag att man går till den personen som sålde valpen innan man ringer till SKK och frågar runt. Det är inte alls bra om uppfödaren får ett dåligt rykte pga någonting som inte var dennes fel.

Är hunden inte lika mycket värd i dina ögon nu när den har hjärtfel
?

nu när jag läser desa meningar blir det svart framför mina ögon!

hunden är MER värd än det jag gav för den!
men för guds skull, hon är köpt för sällskap och avel!
och i slutändan kan jag kanske förhoppningsvis ha kvar henne som sällis i nåt år till innan hon DÖR!!!
jag har betalat för en frisk hund som ev, kunde leva till den va á 13 år gammal, nu har hennes chanser minskat med TIO ÅR!
GIVETVIS vill jag ha lite pengar tillbaka!
vad tror du om folk igentligen!:confused::confused:

*står på jobbet och gråter!!*

Jag fick för bara några veckor sedan besked om min hund som drog bort cirka 10 år från hennes liv också.

Förstår att du mår pyton just nu och allt ser helt svart ut, inget är som du trodde att det skulle bli. Men när det lagt sig så kommer du att uppskatta din hund 4ggr mer än du gjorde innan det här eftersom du vet att du måste ta tillvara på varje dag med henne. Ja hennes liv blir kortare, men du kan fylla det med kvalitet.

Nej, du är ingen dålig hundmänniska för att du undersöker möjligheten att få tillbaka en del av köpeskillingen. Punkt. Bland det första jag gjorde var att ringa försäkringsbolaget själv.

Det var väl lite hårt formulerat...? Lägger man ut runt 10 tusen på en valp så vill man väl ha en frisk hund?

Vänd på det, varför ska man betala fullt pris för en hund som var sjuk när man köpte den...? Skulle du göra det?

Fast valpen var ju "frisk" när den såldes. Åtminsone enligt besiktningsprotokollet. Varken köpare eller säljare hade väl fog att förutsätta fel på valpen.

Det är ju ungefär som när ens hund vid ca ett års ålder utvecklar allergi. Ska köparen ha tillbaka pengar då också? (ja, jag har varit med om en valpköpare som tyckte det...)

Det är därför det är så viktigt för valpköparen att teckna en egen försäkring på hunden. Den betalar ju ut ersättning om hunden "blir" sjuk d.v.s det inte är medfött. Är det däremot medfött (och detta måste du ha veterinärintyg på) då faller valpkullsförsäkringen ut. Men bara om du har kostnader såsom veterinärvård eller om du måste avliva valpen (livförsäkring).
Du får INTE tillbaka några pengar på köpeskillingen så länge din hund lever. Och så som Ramonarunds säger, varför ska man få det? Det är ju inte förrän det börjar kosta i form av vet.räkningar eller man blir av med hunden som man ska ha ersättning - i andra fall är det ju fortfarande samma hund som tidigare....

men för guds skull, hon är köpt för sällskap och avel!
[/I]

Då hoppas jag att du tecknade avel/användbarhetsförsäkring på henne när du köpte henne? Den faller ju ut om hunden inte skulle ha förmågan till avel eller det man tänkt ha henne till.

vetrinären sa att det inte kunde ha missats när hon vet besiktigades vid 8 veckor..men ändå köpte jag henne med "blanka" papper..

Enligt undersökningen senast så var det ju medfött? Sen är det väl upp till försäkringsbolaget att avgöra vilken veterinär som har "rätt", eftersom det tydligen missades vid besiktningen av valpen.

Det är ju ungefär som när ens hund vid ca ett års ålder utvecklar allergi. Ska köparen ha tillbaka pengar då också? (ja, jag har varit med om en valpköpare som tyckte det...)
...alltså inte alls samma sak. Här får nya ägarens försäkring gå in och täcka.

i andra fall är det ju fortfarande samma hund som tidigare....
Samma hund men med helt nya förutsättningar...

Plötsligt känner jag en stor tacksamhet mot min hunds uppfödare som helt enkelt beklagade att min hund var "trasig" och sedan skrev över en fullt frisk avelstik i ung ålder på mig som "kompensation". Den första hunden hade jag dessutom köpt till reducerat pris pga andra mindre "defekter".
(Kanske måste tillägga att det inte är något jag förväntar mig att alla uppfödare ska göra mot alla valpköpare som åker på en sjuk valp. Eftersom allt tolkas bokstavligt på buke.)

Har mött en annan uppfödare som skrek till mig i telefon att "om hunden var sjuk så var det minsann mitt fel, för hennes uppfödningar var alltid friska...!"

Nej, inte i något fall har jag krävt ersättning.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 834
Senast: cewe
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 779
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar