Vill tipsa om en youtube-kanal som fotografen Mark Leita har startat. Det handlar om människor som lever på Skid Row, Los Angeles. Skid row finns i många stater, städer men här utgår det från LA. Vi får se och höra fruktansvärda människoöden, hopplöshet och självdestruktivitet och egna val. Det finns ett par hundra videos, med olika typer av missbrukare, med olika typer av personligheter, med gängledare/medlemmar - kroppsmodifierade - allt man kan tänka sig. Det är människors berättelser om sitt liv, sina val, varför det blev som det blev.
Han gör en introduktion till Mark Leita själv
Kanalen, Soft White Underbelly
https://www.youtube.com/channel/UCCvcd0FYi58LwyTQP9LITpA
En av de mest uppmärksammade berättelserna är Kellys.
Efter att denna video filmats, innan den ens publicerats startade Mark en GoFoundMe till Kelly, utan att tala om det för Kelly själv till att börja med. Han postade sen för några dagar sen denna update med Kelly och genast utbröt ett enormt nätdrev, som säger att Kelly är en scam, att allt är lögn. Att Kelly visst har 'någon' (pojkvän) och en iphone X och allt möjligt. Jag väljer att tro på Mark och Kelly.
Som sagt, det finns ett par hundra porträtt att titta på. Ibland när jag känner mig deppig tänker jag på dessa människor och inser hur jäkla bra jag har det.
Libby är en av mina favoritporträtt här.