Dogue de bordeaux/ Fransk mastiff

tessiem

Trådstartare
Här planeras nästa hund för fullt.. trots att det ligger minst 5 år framåt i tiden (förhoppningsvis, om mina lurvar håller sig friska & krya)..
Maken och jag kan inte enas alls..

Jag vill ha:
Berner Sennen
Briard
Schapendoes
Katalansk vallhund
Irländsk Varghund

Han vill ha:
Vorsther
Dogue de Bordeaux
Australian Sheperd

Jag vet ju inte i dagsläget om vi ska ha en hund för intensivare träning eller mer som sällskapshund/skogsluffare.

Har idag Malinois & det är på gränsen med vad jag orkar i träningsväg..Liiiiite för aktiv för min del.
Vorsther går tokbort då han inte jagar.. Aussie kan jag tänka mig OM vi har djur att valla.

Så då återstår Douge de Bordeaux.. Några bukefalister som har sådan?
Hur är tikarna generellt? Hårda? Svårfostrade?
Hur ser sjukdomsbilden ut? Ganska illa? Hur gamla blir de?
Hur aktiva är de?
Att tänka på?
Är de vaktiga?

Jag har en hel del hunderfarenhet men främst från förarveka hundar (Malle, Briard, Irländsk Varghund, Pumi, Berner Sennen)

Sv: Dogue de bordeaux/ Fransk mastiff

Min kompis familj har en treårig tik som är väldigt trevlig. Hon är glad och vänlig mot människor och andra hundar (har alltid varit underbar med min påfrestande lilla valp!) men gillar inte att jobba utan vill helst ligga på soffan och äta grisöra samt vara i skogen men jag vet inte om detta är något individuellt eller om det är specifikt för rasen. Hon är heller inte vaktig.

Det är en sjuk ras tyvärr. De har problem med öronen, höfterna, magen mm och de blir inte så gamla, högst 7-8 år tror jag.

Min kompis familj har en treårig tik som är väldigt trevlig. Hon är glad och vänlig mot människor och andra hundar (har alltid varit underbar med min påfrestande lilla valp!) men gillar inte att jobba utan vill helst ligga på soffan och äta grisöra samt vara i skogen men jag vet inte om detta är något individuellt eller om det är specifikt för rasen. Hon är heller inte vaktig.

Det är en sjuk ras tyvärr. De har problem med öronen, höfterna, magen mm och de blir inte så gamla, högst 7-8 år tror jag.

Aj fan.. Irländsk Varghund är ju också en sjuk ras.. av tre IV min familj haft blev den äldsta 7,5år.. :(

Varför fastnar vi alltid för stora, vackra, sjuka raser (GD, IV & så denna.)

Ja det måste vara väldigt tråkigt att förlora sin hund när den är 7-8 år när det finns hundar som kan vara dubbelt så gamla och ändå pigga.

Men är det inte allmänt så att stora raser inte blir lika gamla som små? Fast GD och Dogue de Bordeaux är väl extrema iofs.

Ja det måste vara väldigt tråkigt att förlora sin hund när den är 7-8 år när det finns hundar som kan vara dubbelt så gamla och ändå pigga.

Men är det inte allmänt så att stora raser inte blir lika gamla som små? Fast GD och Dogue de Bordeaux är väl extrema iofs.

Jo så är det ju.. särskilt med den aveln som bedrivits.. Vill man ha hundarna större & större & maffigare & maffigare då är det ju deras hälsa som får stryka på foten..tyvärr.. och då är kärnfrågan: Vill man bidra till sådan avel? Har redan mer eller mindre valt bort IV & GD på grund av rasens i mitt tycke extrema avel som bidragit till den korta livslängd hundarna har.. och det lidande de ändå har av sin storlek.. svår fråga,, och helt OT egentligen..:angel:

Det är ju också en ekonomisk fråga.. Mina två hundar jag har idag har under 6 & 4,5 år inte kostat en bråkdel av vad våra IV gjorde under ETT år...Och då pratar jag inte om matkostnader utan om veterinärvårdskostnader...

Du har inte funderat på Borzoi? De är ju både till utseende och storlek rätt imponerande hundar. De blir ju 10-12 år trots sin storlek.

Du har inte funderat på Borzoi? De är ju både till utseende och storlek rätt imponerande hundar. De blir ju 10-12 år trots sin storlek.

Njae..lite för mkt vinthund för min smak. IV är perfekt eftersom de är "mindre" vinthund än de andra vinthundsraserna (eller är det bara en uppfattning jag besitter?)
Dessutom tycker maken att borzoier är apfula..han är väldigt noga med att hunden inte får vara för ful.. Lite motsägelsefullt när vi har en Malle iof...de är ju riktigt fula enligt mig...:cool:

Så då återstår Douge de Bordeaux.. Några bukefalister som har sådan?
Min familj har

Hur är tikarna generellt? Hårda? Svårfostrade?
Det är väldigt individuellt. De flesta tikar vi har är väldigt milda i temperamentet. Generellt för rasen så är de mycket vänliga och glada hundar.
Mycket beror på deras gener och hur deras föräldrar är i temperament och naturligtvis uppfostran.

Hur ser sjukdomsbilden ut? Ganska illa? Hur gamla blir de?
Ja, sjukdomsstatistiken har inte sett rolig ut för denna rasen - dock jobbar uppfödarna hårt för att förbättra hälsan.
Viktigt att man som valpköpare kollar upp HD statistik, hjärtscanning, pälsproblem på eventuella föräldradjur.
Vår första tik är född 99 och mår prima liv - ledare över flocken och klok som en bok ;) Hoppas på många fler år med henne!

Hur aktiva är de?
De flesta är ganska bekväma av sig och riktiga skogsmullar som lullar på i godan ro, och hör vad de vill höra :angel:
Finns ju undantag även här. Vi har haft några energiska tikar som älskar att bli sysselsatta. Känner även folk som använder sina till sök.

Att tänka på?
Lär känna rasen, åk och besök någon som äger en DDB för att känna efter om det är en hund för er. Måste dock varna för att de är otroligt charmiga :love:
De flesta jag vet har sin Dogue de Bordeaux som gårdshund, familjehund och bästa vän. :)

Är de vaktiga?
Inte direkt - men det finns där om man vill träna upp det.

TACK! Låter ju hysat bra ändå! Fortfarande lite orolig över sjukdomsbilden, dock...

Min familj har

Det är väldigt individuellt. De flesta tikar vi har är väldigt milda i temperamentet. Generellt för rasen så är de mycket vänliga och glada hundar.
Mycket beror på deras gener och hur deras föräldrar är i temperament och naturligtvis uppfostran.

Ja, sjukdomsstatistiken har inte sett rolig ut för denna rasen - dock jobbar uppfödarna hårt för att förbättra hälsan.
Viktigt att man som valpköpare kollar upp HD statistik, hjärtscanning, pälsproblem på eventuella föräldradjur.
Vår första tik är född 99 och mår prima liv - ledare över flocken och klok som en bok ;) Hoppas på många fler år med henne!

De flesta är ganska bekväma av sig och riktiga skogsmullar som lullar på i godan ro, och hör vad de vill höra :angel:
Finns ju undantag även här. Vi har haft några energiska tikar som älskar att bli sysselsatta. Känner även folk som använder sina till sök.

Lär känna rasen, åk och besök någon som äger en DDB för att känna efter om det är en hund för er. Måste dock varna för att de är otroligt charmiga :love:
De flesta jag vet har sin Dogue de Bordeaux som gårdshund, familjehund och bästa vän. :)

Inte direkt - men det finns där om man vill träna upp det.

haha lite off topic,

men när jag bodde i Bordeaux såg jag både halta,gamla pensionärer dras runt av sina dogue de bordeaux och tuffa ungdomar som spelade fotboll med dem ute på gatan ... verkade passa lika bra överallt:) Men någon mer erfarnhet har jag dessvärre inte av rasen men dem är majestätiska!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 068
Övr. Hund Här kommer en lista från ett försäkringsbolag. De som har avdrag, är de friskaste raserna, de som har tillägg, är de mindre friska...
2
Svar
26
· Visningar
5 231
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!