Dogo Argentino?

eapige

Trådstartare
Var på hundutställning för några veckor sedan och ramlade över en, i mitt tycke, underskön hund!

Fick veta att det var en av rasen dogo argentino. Jag vill gärna veta lite om den och speciellt dens temprament, då den, vad jag har förstått, är nedavlad från kamphundar.

Är der en möjlighet eller skal jag nöjas med en bild på den i köket??

Sv: Dogo Argentino?

Kamphundar och kamphundar *suck*

Rasen är mestadels framavlad för JAKT, och används fortfarande till det. Här i Sverige så används dom på viltsvin, förr i tiden användes dom bland annat för att jaga puma.

Det är en trevlig ras, väldigt envisa hundar som kan vara ganska skarpa. En rädd Dogo är en farlig Dogo, minst sagt.

Jag har länge varit inne på att skaffa en sådan, men hittade ingen uppfödare i Sverige som höll alla mina krav, tyvärr.

skulle dogos användas på vildsvin här?
den typen av jakt dom är framtagna för är inte tillåten här dvs att gripa bytesdjuret.
Att dom används för typ eftersök eller liknande är mer troligt...

Nej, här i Sverige så ställer den viltsvinen bara, utan angrepp på djuret. När dom väl används då.

Däremot är dom otroligt duktiga på eftersök också.

Vilken bra hemsida de hade.
Och så utförligt de beskriver sitt arbete med RAS. Hos vissa raser finns det betydligt mer att önska på det området... (Jag förutsätter att man sedan följer det också.)

Jag funderar inte på en dogo.
Tyckte bara att de hade en bra hemsida.

Menade trådskaparen.

Finns nog ingen som jagar vildsvin här i sverige med sin Dogo.

De problemet har vi också, hojta gärna till om du hittar nån som verkar vettig :)

Jag håller fortfarande ögonen öppna, även om jag valt att byta ras, så jag skriver om jag hittar något vettigt! :)

Jag bor jo i danmark och vad jag förstår så finns det bara en uppfödare här. Kan ju alltid hoppas på att det är några fler till den tiden jag ska ha en dogo!

Jag tycker också att Dogo Argentino är en rätt fin hundras.Dock har jag bara sett "hetsiga" och bestämda Dogo Argentinos. Och då har jag bara träffat på rasen på diverse utställningar, så ibland undrar jag om det verkligen finns lugna Dogo Argentinos.För det är verkligen inte det intrycket som jag har fått av dom...

Våran tjej är extremt lugn.
Tycker bäst om att ligga på soffan.

Det finns iaf två Danska uppfödare.

Bebben skrev:
Jag har länge varit inne på att skaffa en sådan, men hittade ingen uppfödare i Sverige som höll alla mina krav, tyvärr.
Vad för kriterier har du tittat på och vilka brister anser du finns? När jag surfat runt på hunddata har jag sett att det verkar vara en hel del HD-problem i rasen, i övrigt är jag inte så insatt, så fler synvinklar vore jätteintressant!

Är nyfiken då jag är ganska intresserad av denna ras! :)

Förutom all HD-problematik så är mentaliteten urusel oftast. För nervösa, för skarpa osv osv. Det är inte kul att ha en nervös hund av den rasen, för dom tänder till väldigt lätt och då kan det gå illa.

Alla uppfödare jag kikat på använder sig av MH-tester och hos åtminstone en ingår detta i valppriset. Men detta visar inte tillräckligt bra mentalitet tycker du?
Vad visar egentligen ett MH-test?

Att dom genomgår ett MH betyder inte att deras mentalitet är bra, tyvärr. Jag hittade en uppfödare som jag äntligen gillade, men fick veta att även dens hundar var för dåliga för min smak. Och det var hundar som det planerades parningar med.

Vet en till uppfödare som har 2 importer för tillfället, en tik och en hane. Dom verkar bra i huvudet, men jag har inte fått en chans att träffa dom. Och gillar inte uppfödaren personligen, då han inte sköter sin uppfödning på det sätt som jag eftersträvar att köpa ifrån.

Så nu har jag en helcool Amstaffpojke istället, som är så stabil som man kan bli ungefär :D

PM:a gärna vilken uppfödare du äntligen gillade, och vilken som har importerna! :) (Tror iofs jag vet vilken den senare är.)
Och så är jag nyfiken på dina åsikter angående den senare kenneln. Det känns som att du borde ha ganska mycket erfarenhet av uppfödning iom din mammas (var det väl?) kennel.

Ja, din amstaffkille ser jättefin ut!

PM kommer senare idag. Dock måste jag säga att jag personligen inte gillar någon av just dom uppfödarna, eftersom den ena avlar på en tik som uppenbarligen inte är mentalt stabil och den andra har ett mindre seriöst sätt med själva uppfödningen. Men det är såklart bara enligt mig, det finns säkert många andra som inte skulle bry sig alls, men jag är väldigt noga med hur jag vill att min uppfödare ska sköta allt.

Jo, min mamma föder upp och där har jag hjälpt till sen kenneln startade. Är även uppväxt i en GD-kennel också, så jag är väl skadad med alla detaljer :p

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 423
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 182
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 593
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka