Död häst hittad i skogen utanför Uppsala

Det är väl kommunens miljökontor som har tillsynen över själva "dumpa i skogen"-saken?
Men jag antar de handläggarna får en allmän uppfattning om stället och rapporterar till Lst om de ser saker som de tycker gör att det finns anledning att överväga om en djurskyddskontroll kan behövas också.
Generellt så brukar inte miljöbrott gå hand i hand med helt fläckfri djurhållning. Det finns givetvis massor undantag, men...


Jo det är kommunen som har hand om miljökontoret. Men olika myndigheter kan samarbeta, även om det inte är det vanligaste såklart.
 
Så du tycker alltså lagstiftningen ska göra skillnad på tamdjur och tamdjur?

Hur ska myndigheterna veta vilket av de i skogen dumpade tamdjuren som bara fått närproducerat foder, som medicinerats eller som har farliga parasiter?

Hur många djur ska det vara OK att dumpa "i skogen"?

28 avlidna lamm? Tre gamla mjölkkor? En häst vart femte år?

Var "i skogen" ska man då få dumpa de avlidna djuren? Vilket ska skyddsavståndet till vattendrag vara? Kan vi garantera hälsan för svamp- och bärplockare?

Läs på ordentligt om lagstiftningen och varför den finns.

Det är många som tänker kort, och tycker att något enstaka dumpat djur spelar ingen roll, men problemet är, att om det blir OK att dumpa djur "i skogen", så kommer det att hamna väldigt många dumpade djur "i skogen"...

I civiliserade samhällen, både för människors och djurs hälsa, så har vi slutat med att dumpa avfall direkt på gatan (eller "i skogen") och skaffat oss system för insamling av sopor, döda djur samt reglering av avloppssystem.
Läser du överhuvudtaget vad jag skriver? Du hittar på och drar slutsatser långt över vad jag skriver och verkar själv inte känna till vilka regler som finns och varför.

Jag upprepar en gång till: att lägga en hästkropp ute i skogen är i normalfallet där det inte finns misstanke om smittsam sjukdom eller andra särskilda skäl som t.ex. att någon bor intill är ingen stor sak ur miljö- eller smittskyddssynpunkt. Det är så helt enkelt, det förstår alla som tänker efter lite.

Att det finns en lagstiftning mot det beror säkert på att om det var tillåtet finns en risk att det skulle missbrukas. Men som jag skrev, det är inte lagstiftningen jag diskuterar.
 
Läser du överhuvudtaget vad jag skriver? Du hittar på och drar slutsatser långt över vad jag skriver och verkar själv inte känna till vilka regler som finns och varför.

Jag upprepar en gång till: att lägga en hästkropp ute i skogen är i normalfallet där det inte finns misstanke om smittsam sjukdom eller andra särskilda skäl som t.ex. att någon bor intill är ingen stor sak ur miljö- eller smittskyddssynpunkt. Det är så helt enkelt, det förstår alla som tänker efter lite.

Att det finns en lagstiftning mot det beror säkert på att om det var tillåtet finns en risk att det skulle missbrukas. Men som jag skrev, det är inte lagstiftningen jag diskuterar.
Du är etiskt, moraliskt och framför allt smittoskyddsmässigt "ute och cyklar".


Uppenbarligen anser du inte att det finns några problem överhuvudtaget med att dumpa döda djur "i skogen".

Varför inser du inte att stora, döda djur riskerar att medföra problem

Jag föreslår att du läser på en stund och funderar över varför det införts lagstiftning som reglerar hur man ska hantera avlidna djur.

Jag förstår inte heller hur du definierar "bor intill". I stora delar av Sverige finns det alltid bostäder inom någon km från en viss punkt, även om punkten så att säga är "i skogen". Men du kanske ser det som att man ska transportera det avlidna djuret tjogtals med mil?

Vem är det då som ska avgöra om det finns någon smittorisk runt ett avlidet djur? Djurägaren själv? Veterinär? Grannen?

Hur ser du på kontaminering av grundvatten från nedbrytningen av stora djurkroppar? Vem ska avgöra om sådan risk förekommer? Djurägaren? Markägaren? Markägarens rågrannar?

Inser du att även vilt, som dricker ur en vattensamling eller ett vattendrag några hundra meter från djurkroppen kan bli sjuka enbart av att det blir en hög koncentration av nedbrytningsprodukter. Alltså utan att finns någon smittosam sjukdom inblandat.

Hur tänker du att förhindra att rovdjur som varg, björn, räv, örn m.fl. släpar med sig delar av den dumpade döda kroppen till platser en bra bit från dumpningsplatsen?

Och vad är det för fel att använda de rutiner som ändå finns på plats för att omhänderta kroppar från avlidna djur?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En person hittades i fredags död i ett ridhus i Markaryds kommun i Småland. Dödsorsaken är oklar och kroppen har ännu inte kunnat...
Svar
0
· Visningar
562
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ännu en trafikolycka med dödlig utgång för en häst har skett, denna gång utanför Lungsjön, Ramsele, i Ångermanland.
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För en vecka sedan hittades en död häst med vad som beskrevs som stickskador på kroppen i en hage på Alnö utanför Sundsvall. Polis och...
Svar
0
· Visningar
453
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen som upptäcktes död i skogen i Sarvlax i Lovisa var sjuk och avlivades lagenligt genom nödslakt. Det skriver tidningen Ilta-Sanomat.
Svar
0
· Visningar
381
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp