Dödsorsak?

P

Ponnytokig

Min systers katt dog för ett tag sedan väldigt ung (3 år). Han var helt gul runt ögon o.s.v.

Gulsot?

Sv: Dödsorsak?

Gulsot, FIP eller nåt annat kan det vara ja.

Varför åkte man inte till veterinär med katten?

:mad:

Självklart åkte hon till veterinären men det dom sa var att de trodde något var fel med levern. Ville bara veta om någon visste på rak arm vad det har kunnat vara för något!?

Dessutom fann hon en stor blodfläck på morgonen och han var trött, slapp och hängig.

Gula slemhinnor brukar vara ett tecken på att det är något med levern iaf. För att fastställa dödsorsak måste katten obuceras.

Ponnytokig skrev:
:mad:

Självklart åkte hon till veterinären men det dom sa var att de trodde något var fel med levern. Ville bara veta om någon visste på rak arm vad det har kunnat vara för något!?

Dessutom fann hon en stor blodfläck på morgonen och han var trött, slapp och hängig.

Ahaaa, då misstolkade jag... ber om ursäkt. När min katt dog endast 9 mån gammal efter en veckas behandling på klinik, utan att vi visste vad det berodde på, så begärde jag obduktion. Min katt var allmänpåverkad, hade gula slemhinnor och vägrade äta, och det visade sig att han dog i FIP. Misstänker att det var det din systers katt dog av också, det är vanligt.

Nej, FIP är inte vanligt. Det verkar tyvärr bli vanligare, men kan inte räknas som en vanlig sjukdom.

FIP brukar ju innebära att fler än ett organ hos katten lider skada så gula slemhinnor hos en katt med FIP är ju inte konstigt, däremot skulle jag definitivt säga att risken för att det är något vingel (annat än FIP) med levern är större än att det är FIP.

Vad är det som gör att katter får FIP?
Arv eller miljö?

Man vet inte så himla mycket om FIP, tyvärr. Det orsakas av att coronavirus muterar till FIPV som resulterar i FIP.

Coronavirus är ett väldigt vanligt virus och de allra flesta katter råkar på det någon gång i sitt liv utan att bli sjuka. Det är i normala fall ett harmlöst virus. Men som sagt, ibland muterar det och orsakar FIP. Det kan finnas genetiska faktorer bakom "mutationsbenägenheten", men man vet inte.

Det kan alltså handla om både arv och miljö (definitivt miljö eftersom det är en virussjukdom).

Att FIP verkar vara vanligt är att veterinärer är rätt duktiga på att "diagnostisera" det när dom inte vet vad som är fel. FIP på riktigt går inte att diagnostisera förrän man obducerar. Så i alla fall som katter dör i sk FIP så är det ytterst sällan det verkligen är FIP.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka