Dodson & Horrell??

SvartaHingsten2003

Trådstartare
Nån som ger sina hästar det fodret? Köpte min första säck idag som jag ska pröva på min arabhingst, har groov 125 som jag nu ska börja avvänja.. Jag köpte Build-Up..nån som har nån erfarenhet av det?

Sv: Dodson & Horrell??

Har fodrat mitt halvblod med en kombination av build-up och staypower från D&H med mycket gott resultat. :love:

Ger D&H Staypower musli till mina araber.Det skall vara ett bra foder för distanshästar/araber-mkt olja.Till unghästen ger jag D&H Studcubes.

FPL

Vi ger våra islänningar Pasture Mix men jag har också gett min Build Up när han behövde bygga ryggmuskler vilket gav gott resultat i kombination med rätt träning.

Vi provade det på fullblodet. Både BU och Pasture Mix.

Han vägrade äta de mängderna han behövde ha i sig för att det skulle ge resultat. Vi valde istället ett annat kraftfoder som var mer "högoktanigt" och fick snabbt jättefint resultat. Hästen tyckte bättre om fodret, tog sig bättre och vi har fortsatt ge det med gott resultat även till andra hästar.

Jag tycker över lag D&H är för dyrt när man ser till innehållet.

Jag ger Build Up till 3 och Pasture Mix till 1, ruskigt fina i hull allihopa.

Build Up har jag Kanonbra erfarenhet av tidigare.
Har inte sett en häst som inte gått upp i vikt av det :d

För mkt vitlök kan ge anemi!! Men jag tror inte att det är så mkt vitlök i fodret så att det är "farligt", men man ska kanske inte ge vitlök "vid sidan om"!!

citat från en av dom kändare hästsport tidningarna:
Eftersom en liten mängd av lök inte ger någon akut reaktion drar många slutsatsen att det är ofarligt.
Men lök innehåller näringssaltet thiousulfat och hästar saknar det enzym som bryter ner detta ämnet.
ALLA former av lök är giftigt för hästar.
Det ger bland annat förändringar i de röda blodkropparna som i sin tur
påverkar syreupptagningsförmågan.
Lök får de röda blodkropparna att brisera med anemi som följd.
Hästen drabbas av blodbrist och låga blodvärden eftersom de rödablodkropparnas cellväggar bryts ned.
Ett stort problem är att en stor del av dom röda blodkropparna måste förstöras hos hästen innan den får synliga symptom.
Detta har gjort att den allmänna uppfattningen är att man kan ge hästen små doser av lök utan att den påverkas av det.
slut citat.

Jag hade ett superfoderstatsprogram förut, och D&H hade alltid bäst värden. Jag lade in de flesta på marknaden, men D&H var mest komplett och bästa värden. Då hade jag en åring.

har använt dodson en period på mitt fullblod utan större effekt, grov 125 fungerar mycket bättre.

som dessutom är billigare.

har dessutom fått en järnbit (plat jätte vass) i en dodson säck och när jag ringde till importören av dodson sa dom att -ja de händer att de kommer med ibland men de e olyckligt givetvis.
fick en säck som kompensation för detta.

har man häst som e svår i hullet köp grönfoder pellets otroligt näringsvärde!

har använt dodson en period på mitt fullblod utan större effekt, grov 125 fungerar mycket bättre.

som dessutom är billigare.

har dessutom fått en järnbit (plat jätte vass) i en dodson säck och när jag ringde till importören av dodson sa dom att -ja de händer att de kommer med ibland men de e olyckligt givetvis.
fick en säck som kompensation för detta.

har man häst som e svår i hullet köp grönfoder pellets otroligt näringsvärde!

Grönfoder pellets??

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
635
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Sryoqwe
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka