Dodson & Horrell

Sv: Dodson & Horrell

Zeeke åt D & H innan jag började med Dynavenafodret och fodret i sig tycker jag är jättebra men hans mage mår bättre på Dynavenan därför har jag bytt.
Jag vet flera som fodrar sina hästar med D & H-müslin och dom är nöjda med det.

Jag har det. Fiber P.. Hästen verkar gilla det, smakrikt och passar honom bra.. Har inte haft honom så länge så vet itne riktigt hur det påverkar honom :p

Stallägaren har både build up, sextin plus och pastur mixen. Och hennes hästar trivs mycket bra på det.

Rekomenderar det starkt.. Lite dyrt men det är det värt

Jag har använt D&H foder i flera år och är mycket nöjd med det! Dom har foder som passar alla sorters hästar påde pelleterat och som musli.

Kolla in deras hemsida http://www.brogaardenisweden.com/ där hittar du närmaste återförsäljare, info om allt foder mm.

Jo jag har kollat in den där sidan tidigare, undrade mest om Era erfarenheter. :) Jag har varit inne på den där sidan men så vitt jag kan minnas fanns ingen återförsäljare sådär jättenära mig, men jag kanske kan fråga dig då? Ser ju att du är närking! Just nu är hon på bete så om jag väljer D&H så kommer jag inte köpa fodret förens vid installningen till hösten igen. Men däremot är jag på jakt efter Itch Free, eller vad den heter, örtblandningen.

Mycket tacksam för svar :bow:

Mitt dräktiga sto får Dodson & horrells mare and youngstocks mix. Hon älskar det fodret! Hon är super blank i pälsen också!:)

Oki, vad bra med positiva resultat. :)
Men ni som ger Dodson & Horrells produkter, vad ger ni och hur mycket?
Vad har ni för hästar och hur mycket går dom, vad lägger ni ut i månaden på det fodret?

cactuspower skrev:
Oki, vad bra med positiva resultat. :)
Men ni som ger Dodson & Horrells produkter, vad ger ni och hur mycket?
Vad har ni för hästar och hur mycket går dom, vad lägger ni ut i månaden på det fodret?

Mitt sto får 0.5kg av mare and youngstock mixen. Blir för dyrt annars. :crazy: 1 säck kostar 198kr och innehåller 20kg. Hon får givetvis annat foder också! Detta är ett hbl sto som är 12 år och väntas föla den 6 juni!

Senast ändrad:

*livar upp en gammal tråd*

Har just börjat att ge deras "Pasture Mix" åt min häst. Än så länge är både jag och pållan nöjd. Hon har tidigare ätit pellets foder och verkar faktiskt att uppskatta müsliformen bättre. Jag tycker att det både luktar och er gott ut. Gillar att det innehåller morötter och itlök samt att det är havrefritt. Har även kompletterat med "Itch-Free" som ska vara insektsbortstötande. Vart rekommenderad det eftersom hon kliade av sig manen förra sommaren men inte visade några andra tecken på exem. Hoppas att detta kan hjälpa!

Är det någon som har fodrat med detta foder längre och har några erfarenheter att dela med sig av?

Fodrade med D&H under 1 års tid och var riktigt nöjd. Hästen fungerade jättebra på deras foder. Han åt Fiber L, Pasture Mix och deras mineral Surelimb. Mineralerna kan jag verkligen rekomendera till alla som har svårt att få i sina hästar det, dom var både smakliga och luktade gott, dessutom är dom i pulver form :D Slutade fodra i samband med att jag bytte stall. Vet faktiskt inte varför jag slutade egentligen...

Jag kombinerade Pasture Mix och Build Up till min nåååågot svårfödda halvblodsvalack.

Fungerade suveränt!

Alltså, jag är mkt nöjd.

Vad är anledningen att du vill börja fodra med det? om vi tar muslin tex. så finns det hur mkt andra foder som helst som ger samma näringsvärden osv, utan att du ens kommer i närheten av priset på DH......

Det är värt det! Fodrar min shire med pasturemix. När hon ätit det i ca 2 veckor märkte jag stor skillnad på henne, blev plötsligt superbusig o glad, trots att hon inte fick några större mängder. Hon fick annat krafftfoder innan bla havre o betfor.
Nu har hon ätit det halva vintern, o är jättefin i pälsen o utvecklas fint. Och hon älskar det! Till o med hunden min tycker det är gott o går o plockar upp ev spill i boxen! Jag har ca 6 mil till närmsta leverantör, men tänker inte byta foder.

Jag har en gammal fullblods/travar vallack som är 21. Honom fodrar jag med Dh:s Sixteen plus (ca 2 kg/dag) och är väldigt nöjd. Började med det eftersom min stallägare är återförsäljare så jag får fodret precis innan för dörren! ;) Ger även extra energifodret Racing Balancer, (ca 1 kg/dag, kan ge mer vid hård ansträgning) funkar också kanon!

Har provat örtblandningarna Breath free, (märkte ingen större skillnad på hästens hosta) Itch free, (har inte hållit på så länge så kan inte utvärdera det) Mobility ("för den gamla och stela hästen", funkade sådär... jag tror inte att jag kände någon skillnad...) Echinacea (stärker immunförsvaret - denna ört, ihop med Mobilityn fungerade kanon när hästen blev lite förkyld och allmänt krasslig! Den kan jag verkligen rekommendera!) Deras hinkar med mineraler står också ute i hagen, hästen är där och slickar ibland. Sen har de också örtgodisar som min häst ÄLSKAR! Det är faktiskt de enda "fuskgodiset" hästen äter.

Jag har också provat deras variant på betfor som hette typ Sugar Beat eller något. Dock tyckte inte min häst om detta alls. Kräsen typ! ;)

I övrigt är han väldigt glad i fodret, är som sagt kräsen men det var inga problem att börja med DH. Rider ca 5-6 dagar i veckan varierad träning.

Mvh Rebecka

Vad har ni för erfarenhet av deras foder? Är ni nöjda?

Min erfarenhet:
-dyrt i inköp men klart prisvärt.
-ger väldigt fina pälsar, hästarna känns som silke.
-smakligt alla gillar det även stallkatt och hundar.
-krångliga återförsäljare. När jag fodrade med det hade jag väldiga problem att få den sorten som jag vill ha. Trots att köpte hel pall och beställde ny så fort jag hämtade en. Fick hålla på att ringa och kolla så att de fanns när jag skulle hämta. Detta var väl egentligen den enda nackdelen. Jag till och med provade att ringa importören direkt men dom tyckte deras återförsäljare var mer värda än jag som kund. Så någon hjälp fick jag inte där ifrån. Så idag äter mina hästar annat foder.

Jag har fodrat med D&H i flera år och är supernöjd. Har inte upplevt nga som helst problem med ÅF, har dock nästan alltid handlat genom TSF.

har köpt till gammelgubben som tappat både hull o muskler har dock inte gett så länge så jag har dock inte sett ngt resultat..... o så är han fånghäst så jag vet inte om jag vågar ge rekomenderad giva, har i varje fall köpt seexten plus

Anledningen till att jag just valde DH var att jag ville ha deras örtblandning (Itch-Free) fick tips om den eftersom mitt sto (Islänning) kliade av sig manen förra sommaren. Vet. konstaterade visserligen att hon inte hade exem men eftersom örterna ska vara insektsbortstötande känndes det inte fel att prova. Där hon står är det grymt mycket insekter av alla dess slag. Det fodret som hon åt tidigare innehöll så mycket havre (inget jag hade valt själv ingår i stallhyran...) och det är ingenting som hon behöver eftersom hon är så pigg ändå så jag passade på att köpa en säck när jag köpte örterna eftersom även fodret innehåller örter. Betalade 169 kr för en säck (20 kg?) vilket är ok eftersom jag ju bara har en häst.

Har nu bara fodrat med DH i snart två veckor så ännu märker jag ingen skillnad. Kanske lite blankare i pälsen men det kan ju bero på att all vinterpäls äntligen är borta. Fullkommligt älskar fodret gör hon, gnäggar så fort hon hör att jag prasslar i säcken. Känns trevligare att ge henne något som verkligen ser gott ut än den sörjan (uppblött kraftfoder) hon fick tidigare.

Ytterligare en fördel för DH är att de har så många olika slags foder. Nu får hon Pasture Mix vilket är för "fritidshästar" skulle jag börja rida mer och träna/tävla oftare kan man byta foder men ändå hålla sig inom samma märke samma sak när hon blir äldre etc.

Senast ändrad av en moderator:

DH kan man ju knapra själv om man är hungrig :p Build Up, Convalescent Diet, Leisure Mix och nån Müsli grej till gick min kompis häst på. De mådde jättebra av det. Alfalfan är också bra :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V