Dodson & Horrell näringsinnehåll

Sv: Dodson & Horrell näringsinnehåll

DYRT??!!

De kostar det dubbla i sverige :P Det går nog inte o köpa en säck kraftfoder för 140 kr här.

Skulle man kunna få tips om var du köper lysinet?

Jag skickar dig också ett PM.

Räknar själv på lysin och får det i analysen (uppskattat värde, skickar analysen till ett amerikanskt bolag). Brukar vara rätt svårt att få till lysinet bra i foderstaten. Vore bra om man kunde ge lite tillskott!

Ja, Equi-analytical uppskattar lysininnehållet i grovfoder till 3,5% av råproteinnehållet. Man kan dock ha synpunkter på detta värde.

E-A tycks använda detta värde för alla grovfoder oavsett vilka grässorter som ingår i grovfodret. Lysininnehållet varierar dock mellan olika gräsarter. Dessutom är lysinhalten inte proportionell mot proteininnehållet. Ju högre proteinhalten i grovfodret är ju högre procent av proteinet består av lysin.

Jag skulle tro att E-A har tittat på följande undersökning:

http://www.animal-science.org/content/79/2/525.full.pdf

I denna studie fann man att lysinhalten i timotejhö var ca. 4,2% av proteinhalten. Räknar man bort den lysin som finns i ADF-fraktionen så blir värdet istället 3,54%. Jag skulle tro att värdet 3,5% som E-A använder kommer från denna undersökning.

DYRT??!!

De kostar det dubbla i sverige :P Det går nog inte o köpa en säck kraftfoder för 140 kr här.

:crazy: Hur har folk råd?

Svenskproducerade foder som är likvärdiga då?
De kan väl inte vara lika dyra?

En säck foder här, horse and pony cubes (typ kraft grund kanske om den fortfarande finns?) kostar 70kr-90kr beroende på märke.

Oil: 4%
Protein: 10%
Fibre: 15%
Estimated DE: 8.9Mj/kg
Starch: 14.0%
Vitamin A: 10000iu/kg
Vitamin D: 1500iu/kg
Vitamin E: 200iu/kg

Allt färdigfoder är dyrt här... Tror inte du hittar något foder för under 100 kg/säck. Ja, råvaror då kanske. Inget blandat.

en säck havre får du under 100 kr. Allt under 200 kr per säck anses billigt.. Iaf när man pratar om färdigfoder.

Kl

Ska på föreläsning på lördag där det bla kommer en återförsäljare från dodson och horrell för att prata sig varm om deras produkter. Jag som är skeptisk till all sorts färdigfoder började googla direkt och hamnade här :) Spader Äss :bow: säger jag bara. Det är skönt att ha lite kött på benen inför föreläsningen och just detta märket kunde jag inget alls om innan jag läste tråden.

Fast jag måste säga att build up cubes funkade extremt bra på min gamla häst när jag behövde få upp honom i hull, tog inte mer än ett par veckor så såg man tydliga resultat.. dessutom hade jag provat alla proteinkällor som finns utan att det hjälpte, så visst är det skillnad på foder och foder.

Ja de skriver ju att proteinet är i "lättupptaglig" form och spannmålet är värmebehandlat just för att öka upptaget. Det är kanske det som är skillnaden?

*kl

Ange foderpriser i "per säck" är ju helt meningslöst, de kan ju väga 10-40kg...

Hur som helst, även jag har bra erfarenheter av D&H men det är bökigt att köpa där jag bor nu så jag blandar själv, får se om det räcker till tunnisen jag har köpt tillbaka :love:

Ja de skriver ju att proteinet är i "lättupptaglig" form och spannmålet är värmebehandlat just för att öka upptaget. Det är kanske det som är skillnaden?

Hur pass “lättupptagligt” proteinet är framgår av värdet på SmRp (smältbart råprotein). Det gäller bara att se till så att hästen får sitt behov av SmRp täckt. Att ge mer SmRp än vad hästen behöver hjälper inte ett dugg. Ett proteinöverskott utsöndras snabbt i urinen.

Nu är det ju så att D&H som är ett engelskt företag inte redovisar hur mycket smältbart protein deras produkter innehåller. Hur ska du då veta om din hästs behov av SmRp är täckt?

Värmebehandling ger dessutom ingen positiv effekt överhuvudtaget på upptaget av protein/aminosyror.

Det energivärde som D&H anger är smältbar energi och inte omsättbar energi som är det energibegrepp vi använder i Sverige.

Du famlar m.a.o. i ett fullständigt mörker när du använder dessa utländska produkter. Det är förvånande att de ens får säljas utan att näringsinnehållet är deklarerat enligt svensk standard.

Beträffande protein så finns det emellertid en annan sak som har stor betydelse för hur effektivt ett protein är och det är proteinets sammansättning. Sammansättningen av aminosyror måste passa hästens behov. Det proteintillskott som förmodligen har den mest lämpliga sammansättningen av aminosyror är vassleprotein.

http://tranastyrka.se/vassle-eller-sojaprotein/

Ett foder har endast en positiv effekt om det innehåller något näringsämne som hästen har brist på. Annars har fodret ingen effekt alls! Färdigfoder är ett mycket dyrbart sätt att täcka en brist i foderstaten. Att dessutom köpa importerat färdigfoder från England som inte redovisar varken energi- eller proteinvärden som kan användas vid en foderstatsberäkning är rent ut sagt idiotiskt.

Du kan hälsa återförsäljaren det från mig!

Påminner mig om en diskussion jag hade med en tjej om mineraler. Hon hävdade med bestämdhet att hennes mineraler var mycket bättre än de vi andra köpte i vanliga foderbutiken, för de var minsann naturliga :angel:

Jag skrattar lika gott varje gång jag ser den där spannen med naturliga mineraler.

Återigen :bow:
Lärorikt inlägg! Jag är i nybörjarstadiet om hästens näringsbehov och letar ständigt efter mer att läsa/lära.
Har hört från en del som säger att proteinöverskott från kraftfoder är "värre" än om det kommer från grovfodret. Har dock inte verifierat detta själv. Jag läste tidigare i tråden om att de inte skrivit ut smbrp och att de använder smältbar mj istället för omsättbar. Håller med dig om att det är konstigt att de inte måste deklarera på svenskt vis. Ska fråga varför!

Jag hade för mig att jag läst nånstans att värmebehandling inte hjälper hästens upptagning men jag var inte säker och jag minns inte var. Finns det nån studie lr liknande? Har varit kul att ställa återförsäljaren mot väggen... :sneaky:

Liknande trådar

H
Foder & Strö På dodson & horrells hemsida står det inte Mj och dylika analyser på deras. Fodrar någon av er dessa foder så att ni kan ge analysen...
Svar
5
· Visningar
843
K
Foder & Strö Jaa nu sitter jag här och funderar kring olika färdigfoder bl.a. och jag tycker det är jättesvårt. Kan de inte bara ange näringsvärdena...
Svar
9
· Visningar
1 736
Senast: Krabban
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25