Dodson & Horrell näringsinnehåll

Sv: Dodson & Horrell näringsinnehåll

Jag har använt deras 16+ musli till mina hästar, ett foder som ska vara extra lättsmält för äldre hästar, med mycket fett och protein. Tycker det har funkat kanon, framför allt så blev magen mycket lugnare på stress-hästen, annars kan ju foder med extra allt ge lite racermage och det ville jag verkligen undvika på denna donnan. Så jag är nöjd, fodret luktar dessutom väldigt fräscht till skillnad mot många andra som nästan dammar istället.

Fick svar från Brogaarden. Bara att konstatera att det för mig är helt uteslutet att köpa ett foder som marknadsförs på det här sättet.

Hej!
Vi följer D&H katalog. Deras uppfattning är att det ska stå så här.
Ingrediensförteckning finns på alla säckar (via en tag som är enkel att
ändra om något skulle ändras i receptet) Vad gäller tabellerna så har det
uppenbarligen skett något instansningsfel och jag ska tala med webbmastern
om detta. Dodson & Horrell räknar inte protein som oss och är inte
intresserade av att ändra detta utan håller sig till den standard som de
flesta i Europa använder sig av. Beklagar detta.

Översänder produktblad till dig.

Med vänlig hälsning
Pia Prahl
Brogaarden

Det är inte bara proteinvärdet som anges på annat sätt för deras produkter. Energivärdet anges också på annat sätt.

Det är inte bara D&H:s produkter som inte anger energi- och proteinvärden enligt det svenska systemet. Detta gäller i princip alla foder som inte är tillverkade i Sverige, t.ex. Hippylyt, Pavo, Dodson & Horrell, Baileys, British Horse Feeds (Speedi Beets) m.fl. Det går därför inte att göra en foderstatsberäkning enligt det svenska systemet med dessa foder. Jag är förvånad över att dessa produkter överhuvudtaget får säljas i vårt land utan att deklarera näringsinnehållet enligt våra regler.

Samtliga produkter som jag har tittat på anger t.ex. smältbar energi (DE) istället för omsättbar energi (smältbar energi är någonting helt annat än omsättbar energi) och i de flesta fall saknas uppgift om smältbart råprotein..

om man nu vet att man ska använda sig av en specifik fodersort iaf under ett år. Kan man då inte skicka in det på analys? Som en höanalys men med müsli? Då måste man väl kunna få reda på de riktiga värdena? Ett annat foder jag kan tipsa om för unga/tunna hästar är iform tillväxt. Mina hästar blev verkligen fina på det! Jag använder nu hestekraft extra, funkar också riktigt bra. Helt organiska mineraler och vitaminer. Rätt mkt smrp i också, 135.

om man nu vet att man ska använda sig av en specifik fodersort iaf under ett år. Kan man då inte skicka in det på analys? Som en höanalys men med müsli? Då måste man väl kunna få reda på de riktiga värdena?

Visst kan man skicka in foder på analys men problemet är att det inte går att analysera smältbart råprotein eller omsättbar energi. Man måste göra djurförsök med hästar där man analyserar foderintaget och tar till vara och analyserar innehållet i träck och urin m.m. Detta är en komplicerad och dyrbar procedur som sällan görs av fodertillverkare. Istället använder man olika beräkningsformler som bygger på smältbarhetsförsök men som kan vara väldigt oprecisa. Det kan m.a.o. slå mycket fel om man använder dessa beräkningsformler. Ett exempel är energiinnehållet i betfiber. Gör man en beräkning utifrån en kemisk foderanalys får man ett energivärde som är ca. 20% lägre än vad försök på hästar visar.

För D&H:s foder safe-and-sound som har nämnts i tråden anges följande näringsinnehåll:

http://www.dodsonandhorrell.com/our-feeds/laminitis/stabled/safe-sound.html

“Analytical Constituents:

Est. Digestible Energy 8.5 MJ/kg
Crude Protein 8.0%
Crude Oils and Fats 4.0%
Crude Fibre 23.0%
Crude Ash 10.0%
Copper 55 mg/kg
Sodium 0.5%
Lysine 3 g/kg
Starch 5.0%
Sugar 5.0%
Biotin 10 mg/kg
Vitamin A 14,000 iu/kg
Vitamin D 2,000 iu/kg
Vitamin E 200 mg/kg
Vitamin C 160 mg/kg
Mixed tocopherols/E306 60mg/kg
Rosemary extract 110mg/kg”

“Digestible Energy” är smältbar energi och inte omsättbar energi. “Est.” står för “estimated” vilket betyder uppskattad och anger att man har använt beräkningsformler för att uppskatta detta energivärde. Man har m.a.o. inte gjort några studier på hästar. Det angivna energivärdet är således osäkert och dessutom är det ett energivärde som vi inte använder oss av i Sverige.

Ett plus med detta foder är i alla fall att man anger både socker och stärkelseinnehåll. Det finns många andra foder som påstås vara lämpligt för “fånghästar” men där man inte ens anger socker- och stärkelseinnehållet i fodret.

Maila direkt till Dodson & Horrell istället.
Den svenska generalagenten är varken särskilt hjälpsam eller tillmötesgående. Att du öht fick svar på ditt mail är ett under. Jag har varit i kontakt med D&H direkt, och vilken superservice :bow:.

Om ni inte kan få smrp, kan ni inte istället räkna foderstaten som man gör utomlands?

Om man nu ska titta lite närmare på detta foder (Safe & Sound) så skriver man följande:

“Your laminitic is very ill and needs both a balanced diet and occupational therapy provided by a low calorie diet. Safe & Sound is the perfect balanced diet as it provides long fibre to supply bulk and chewing; ‘nutri-nuggets’ which are packed with vits, mins and antioxidants. It provides therapeutic levels of biotin, as well as MSM to reduce inflammation and is 50% lower in calories compared to similar products available.”

Det är sant att en “fånghäst” behöver en balanserad foderstat. Alla hästar behöver en balanserad foderstat men det är särskilt viktigt för “problemhästar”. Det är dock inte sant att detta foder är perfekt balanserat. Men ännu viktigare är att komma ihåg är att det är den totala foderstaten som ska vara balanserad. Enskilda foder som ingår i foderstaten behöver inte vara balanserade i sig själva.

“Packed with vits, mins and antioxidants” skriver man. Nu är det så att ett grovfoder nästan alltid innehåller alla vitaminer som hästen behöver utom E-vitamin. Så att ge hästen extra A-, C- och D-vitamin är meningslöst. Det är att kasta pengar i sjön. E-vitamin är en viktig antioxidant och det är korrekt det dom skriver att fånghästar (egentligen IR-hästar) har ett större behov av antioxidanter än “vanliga” hästar på grund av inflammatoriska processer i kroppen (“our published research showed that laminitics have three times the levels of free radicals compared to non laminitics). En “fånghäst” som väger ca. 500 kg behöver ca. 2000 IE/dag. S&S innehåller endast 200 mg/kg. Dessutom anger man att 60 mg av detta består av “mixed tocopherols”. Mixed tokoferoler betyder att det är en blandning av alfa, beta, gamma och delta tokoferoler. Det är bara alfa-tokoferol som är 100-procentigt aktivt. Dessutom förlorar tokoferoler sin verkan med tiden varför det i princip är meningslöst att tillsätta tokoferoler i färdigfoder. Den E-vitamin man ska använda är alfa-tokoferolacetat och den bör tillsättas särskilt i fodret precis innan utfodring för att ge bäst effekt.

Att detta foder skulle vara “packat med mineraler” framgår inte av näringsdeklarationen. Där anges endast tillskott av koppar och natrium.

Att fodret skulle innehålla “therapeutic levels of biotin” stämmer inte heller riktigt. Försök har visat att man måste ge minst 20 mg biotin per dag för att upptäcka någon positiv effekt på hovar, hud och päls. Denna produkt innehåller 10 mg/kg vilket betyder att man måste ge minst 2 kg av fodret för att hästen ska komma upp i 20 mg/dag. Man skriver dock att produkten är: “Formulated to be fed at less than 1kg/day for ponies”.

Summan av socker och stärkelse är 10% vilket klarar kravet max 10% s&s för IR-hästar. Stärkelse är emellertid farligare än socker eftersom det digereras till 100% glukos i hästens tunntarm. Ett grovfoder som t.ex. innehåller 1,5% stärkelse och 8,5% socker är bättre för en IR-häst eftersom det endast innehåller 5,75% glukos medan S&S innehåller 7,5% glukos.

Förmodligen kan man ge detta foder utan problem till de flesta IR-hästar men frågan är vad man vinner på att ge detta foder? Kan någon svara på detta?

Jag har kontakt med generalagenten och hon är jättetrevlig och hjälpsam. Hon svarar i telefon fort och på mail inom någon dag.

Jag vill också hellre räkna foderstat som man gör utomlands, Sverige ligger ju ganska grovt efter.
Nu ska väl de sluta ta in Dodson vad jag förstår det som och byta till Saracen. Jag fodrar idag med Saracen-foder men vill gärna fodra med Dodson-tyvärr har de inget riktigt proteinkoncentrat.

Om ni inte kan få smrp, kan ni inte istället räkna foderstaten som man gör utomlands?

Man kan räkna enligt NRC 2007 men då får man problem eftersom grovfoder och andra svenskproducerade foder inte anger smältbar energi. Dessutom är det idiotiskt att inte ta hänsyn till proteinets smältbarhet. Det är den andel protein (egentligen aminosyror) som hästen tar upp som är intressant, inte den del som passerar tarmkanalen osmält och som hamnar i träcken.

Färdigfoder är bara dyra och dåliga produkter i färgglada förpackningar som säljs med vilseledande reklam. Om hästägare kunde lära sig att använda basvaror och komponera en balanserad foderstat utgående från en analys av sitt grovfoder skulle hästarna må mycket bättre och prestera bättre.

På vilket sätt orsakar just GMO-sojan större miljöförstöring än annan, icke ekologiskt hållbar odling?

Jag kan inte säga ja till 100% men enligt min återförsäljare är det antagligen så. De har börjat importera Saracen-foder istället.
Men jag är inte helt säker.

Har du någongång fodrat med Dodson? Gör det och berätta sen hur hästen ser ut.

Med tanke på Spaderäss kunskaper i nutritionslära kan man misstänka att h*n knappast behöver foder från D&H för att få sina eventuella hästar i utmärkt nutritionsstatus.

Det är inte bara proteinvärdet som anges på annat sätt för deras produkter. Energivärdet anges också på annat sätt.

Det är inte bara D&H:s produkter som inte anger energi- och proteinvärden enligt det svenska systemet. Detta gäller i princip alla foder som inte är tillverkade i Sverige, t.ex. Hippylyt, Pavo, Dodson & Horrell, Baileys, British Horse Feeds (Speedi Beets) m.fl. Det går därför inte att göra en foderstatsberäkning enligt det svenska systemet med dessa foder. Jag är förvånad över att dessa produkter överhuvudtaget får säljas i vårt land utan att deklarera näringsinnehållet enligt våra regler.

Samtliga produkter som jag har tittat på anger t.ex. smältbar energi (DE) istället för omsättbar energi (smältbar energi är någonting helt annat än omsättbar energi) och i de flesta fall saknas uppgift om smältbart råprotein..

Ungefär så ja, därför blev mitt svar till GA följande:

Ja det är ju tråkigt helt enkelt. När vikten av en väl sammansatt foderstat (baserad på ett analyserat grovfoder) nu börjar nå ut till gemene man så är det väldigt tråkigt att vissa av dem som tillverkar och säljer foder inte är intresserade av att vara en del av utvecklingen. För mig är det helt enkelt otänkbart att ge ett foder jag inte vet vad det innehåller energi och proteinmässigt och av ren princip skulle jag inte få för mig att stödja företag som arbetar på det viset, om det så bara gäller lite skrammel i krubban.

Att man inte är intresserad av att anpassa informationen om sin produkt till den aktuella marknaden är inte seriöst och visar bara att intresset enbart ligger i att tjäna pengar, inte om kunden. Förhoppningsvis blir resultatet inte det önskade för företaget. Välinformerade konsumenter vill ha fakta och får man inte det så vänder man sig någon annanstans, det kommer i alla fall jag att göra.

På vilket sätt orsakar just GMO-sojan större miljöförstöring än annan, icke ekologiskt hållbar odling?

Du får googla på detta för jag kan inte skriva en förkortad version här, det blir som en halv roman i så fall. Men jag kan garantera att ingen som har läst på om GMO soja är intresserad av att stödja det sättet att odla på. Du kan börja med att kolla på det här, så får du googla runt lite på egen hand sen :)

http://komigenuva.wordpress.com/201...ifierad-soja-orsakar-sterilitet-hos-daggdjur/

*KL*

Oavsett vad som skrivs här om "Build up" så har jag aldrig haft en häst som är så välmusklad, blank, snygg och perfekt att rida som den jag har nu - och han fodras med just "Build up". Sen tycker jag att den personen som svarar för D & H,s produkter här i Sverige har varit extremt tillmötesgående varje gång jag har ringt henne, och det har jag gjort ett flertal gånger för att diskutera deras foder. Jag kan hålla med om att man kan höja ett frågande ögonbryn när man läser innehållsförteckningen på detta foder, för det gjorde jag också. Men hästen talar för sig själv, så får innehållet i fodret gärna ifrågasättas, jag ser det jag ser ändå. Jag är kanonnöjd med fodret - fast jag håller med om att rent logiskt borde det inte fungera. Men det gör det. Fråga mig inte hur det går till för det vet jag inte.

Hoppar in lite snabbt eftersom ämnet intresserar mig...det är väl ingen som sagt att fodret INTE fungerar? spader ess verkar ju väldigt foderkunnig och det enda h*n påpekar är att antagligen går det att uppnå samma verkan med billigare, svenska icke fullfoder om man har analys på sitt hö. Eftersom jag också är intresserad av miljön, som du kryddan, så har jag mest koncentrerat mig på transporterna som inte är miljövänliga. Dvs att köpa ett utländskt foder går helt bort för mig pga miljöpåverkan.

Att fodret fungerar har även jag sett på flera hästar men dess ägare har inte haft foderanalys. Mest troligt är nog att spader ess har rätt, samma effekt skulle uppnås om man gav exakt det som fattades efter höanalysen är gjord.

Visst, problemet är bara att i stort sett ingen i det här landet kan det som Spader Äss kan. Därför får man helt enkelt köpa sig fri om man nu har möjlighet till det.
Sen kan man ju diskutera det här med miljöpåverkan om man med det menar närodlat. Samma gris, lamm eller ko som säljs här som "närproducerad" har ju oftast ätit foder ifrån utlandet. Och om man bor långtbortistan i det här landet så kan det vara närmare att köpa foder som är tillverkat i England än i Skåne. Jag hade gärna köpt foder härifrån, men vad skall man göra när det inte finns vare sig kunskap eller någon som har tänkt när det gäller hästfoder i ens bygd? Samma foder som man ger korna och fåren skall man ge hästarna?? Det finns inte samma tänk här när det gäller socker, stärkelse, selen, magnesium t e x som t e x D & H har. Om man går till Krafft t e x som ägs av Lantmännen, så anser inte jag att det är lika anpassat till hästar som D & H,s foder är. Dessutom köper Lantmännen in sin soja ifrån Brasilien (om de inte har ändrat det nu). Jag Vill Inte Fodra Med GMO Soja Ifrån Brasilien!

Senast ändrad:

Liknande trådar

H
Foder & Strö På dodson & horrells hemsida står det inte Mj och dylika analyser på deras. Fodrar någon av er dessa foder så att ni kan ge analysen...
Svar
5
· Visningar
843
K
Foder & Strö Jaa nu sitter jag här och funderar kring olika färdigfoder bl.a. och jag tycker det är jättesvårt. Kan de inte bara ange näringsvärdena...
Svar
9
· Visningar
1 736
Senast: Krabban
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25