Dodson & Horrell näringsinnehåll

Sv: Dodson & Horrell näringsinnehåll

Du får googla på detta för jag kan inte skriva en förkortad version här, det blir som en halv roman i så fall. Men jag kan garantera att ingen som har läst på om GMO soja är intresserad av att stödja det sättet att odla på. Du kan börja med att kolla på det här, så får du googla runt lite på egen hand sen :)

http://komigenuva.wordpress.com/201...ifierad-soja-orsakar-sterilitet-hos-daggdjur/

*KL*

Oavsett vad som skrivs här om "Build up" så har jag aldrig haft en häst som är så välmusklad, blank, snygg och perfekt att rida som den jag har nu - och han fodras med just "Build up". Sen tycker jag att den personen som svarar för D & H,s produkter här i Sverige har varit extremt tillmötesgående varje gång jag har ringt henne, och det har jag gjort ett flertal gånger för att diskutera deras foder. Jag kan hålla med om att man kan höja ett frågande ögonbryn när man läser innehållsförteckningen på detta foder, för det gjorde jag också. Men hästen talar för sig själv, så får innehållet i fodret gärna ifrågasättas, jag ser det jag ser ändå. Jag är kanonnöjd med fodret - fast jag håller med om att rent logiskt borde det inte fungera. Men det gör det. Fråga mig inte hur det går till för det vet jag inte.

Jag ifrågasätter inte att fodret kan vara riktigt bra, men jag vill VETA vad fodret jag ger innehåller. Det är sättet det marknadsförs på som jag vänder mig emot. Att jag dessutom tycker att man ska gynna svenska producenter är en bisak i just den här diskussionen.

Nej det är sant men alla kan analysera sitt grovfoder och jag tippar på att de flesta är inte hälften så medvetna som du som faktiskt har en anledning, dvs har läst innehållsdeklaration o vet varför du fodrar med just det fodret, utan de köper det för att grannen tycker det är bra. Den kategorin människor behöver vakna upp o läsa in sig på vad o varför de fodrar med visst foder.

Sen kan jag nog tycka att var o en gör så gott man kan men att jämföra transporter som man VET om mot vad en kossa har ätit som man INTE vet om är liiiite långsökt....:p:D Jag är nog mer medveten om vad jag vill köpa o inte, gillar också att gynna svenska producenter men givetvis skulle även jag köpa D&H om jag inte hittade något som matchade min foderanalys i Sverige. Kanske bäst att tillägga att jag har tur med mina djur, ingen som står på fullfoder alls utan äter havre/hösilage producerad av grannen...;)

Vi har. Och lagt av.

Dels någon form av grundmüsli (kommer inte ihåg namnet), Built Up och Sixteen Plus. Dyft, hästen ratade det. Tillverkat för människosmak (ägaren tycker det ser gott ut och luktar smakligt) och just detta att behöva jaga värden känns väldigt konstigt. Jag är för att konsumenten ska kunna göra medvetna val, och vill inte sponsra en massa hysch.

Eftersom hästen inte åt något av de sorter vi provade (varje sort provades under lite mer än en månad), var det ett dyrt experiment. Kostsamt foder rätt ut i gödselstacken.

Va synd :( Min extremt petiga häst älskade det, det är ungefär ett av fyra foder hon gillar. O då har vi gått igenom måååånga produkter och tillverkare.

Jag vänder mig lite emot lobbyn som slår ihop GMO och användningen av kemiska bekämpningsmedel - det ena behöver inte hänga ihop med det andra. Alla grödor vi odlar i Sverige är genetiskt framtagna via växtförädling, GMO är en "snabbversion plus" av detta. I texten du länkade framgår att Roundup orsakar fosterskador - det är inget nytt. Det är inte genmodifieringen i sig som är skadlig, och det finns heller inga belägg för det i texten egentligen. Ska man anta ett miljöperspektiv bör man, som flera andra redan skrivit, inte köpa foder från andra sidan jorden av transportskäl. Sen är det hänsynslösa, storskaliga jordbruket självklart inget man bör sponsra heller, men man behöver inte slänga ute GMO:et med badvattnet :D

Inte ett dugg synd. Dyrt importfoder känns inte som någon nödvändighet, när vi har bra sortiment från svenska bönder och den svenska marknaden. Behåller hellre pengarna i Sverige, om det är möjligt.

Känner också tillräckligt många bönder för att vilja vara så solidraisk som möjligt.

Jag vänder mig inte emot att en gröda är genmodifierad, utan SÄTTET man utnyttjar det på. Det är inte rimligt att man vräker på Roundup och framförallt Parakvat bara för att en genmodifierad gröda tål det och att det är ett enkelt sätt att ta död på allt annat. Parakvat är förbjudet i EU sedan länge men det är helt ok att importera ett livsmedel som är fullständigt dränkt i det. Bara det inte är gjort här i Europa. Jag fattar inte "logiken". Och Roundup brukar man ösa på precis innan man skördar... Kul för alla som jobbar med detta... Fattiga bonddrängar har liksom inte så mycket att säga till om utan de måste göra som de blir tillsagda annars har de inget jobb kvar. Det åligger oss konsumenter att bestämma vad som är gångbart på marknaden, om inte konsumenterna vill köpa produkten så blir tillverkaren tvungen att ändra på produktionen för att de skall kunna sälja sin produkt. Så enkelt är det. Så länge som folk köper GM/GMO soja produkter så kommer det här sättet att odla fortsätta - och det är f-n så mycket värre än om man väljer närproducerat eller inte. Om man skall se till ett globalt perspektiv. Amen.

Om jag kunde köpa samma foder av någon av bönderna här skulle jag göra det, men det kan jag inte. Här odlas mest raps och hösilage numera.

Senast ändrad:

Jag använder inte Dodson just nu eftersom det inte behövs, och eftersom jag inte är säker på att det ska finnas i Sverige längre så jag inte behöver foderbyte. Men jag har provat månbga märken med liknande värden och Dodson är det märke där hästen har blivit finast med. En jättefin överlinje bland annat. (Då har jag använt Build Up).

fast har du ingen analys på grovfodret du använt vid de tillfällena så vet du inte om det är D&H som ger resultatet.

Kl
Någon som har koll på om dodson Build up fortfarande innehåller spår av ett dopingklassat ämne? Jag kollade upp fodret för ett par år sedan när min häst behövde lägga på sig och bygga muskler. Då läste jag att fodret var dopingklassat och var därmed inte aktuellt att ge då jag tänkt tävla. I övrigt tycker jag märket verkat bra. Vet många som är väldigt nöjda med det.

Kl
Någon som har koll på om dodson Build up fortfarande innehåller spår av ett dopingklassat ämne? Jag kollade upp fodret för ett par år sedan när min häst behövde lägga på sig och bygga muskler. Då läste jag att fodret var dopingklassat och var därmed inte aktuellt att ge då jag tänkt tävla. I övrigt tycker jag märket verkat bra. Vet många som är väldigt nöjda med det.

Jag hittar ju förvisso meningen "The product free of banned substances by FEI, Jockey Club, and Horse Racing Association" på en återförsäljares hemsida, så jag antar att den förbjudna substansen är borttagen/godkänd numera.

Rapskaka är ju ett bra fodermedel, vi får väl påverka marknaden så att det blir mer lättillgängligt :idea:

Har du någongång fodrat med Dodson? Gör det och berätta sen hur hästen ser ut.

Nej, det finns ingen anledning för mig att använda färdigfoder.

D&H:s foder “Build Up” innehåller enligt näringsdeklarationen 13% råprotein, dvs. 130 g/kg, och 6 g/kg av aminosyran lysin.

Har man inte tillräckligt med protein och lysin i sin foderstat så är det klart att man borde se en positiv effekt av att ge detta foder.

Lysin är vanligtvis den begränsande aminosyran för muskeltillväxt. Har man inte tillräckligt med lysin i sin foderstat så begränsas muskeltillväxten. Ger man då extra lysin så är det klart att man borde se positiv effekt på muskelsättningen.

Det är således inte konstigt att man ser en positiv effekt av detta foder om man inte har tillräckligt med protein och lysin i sin foderstat.

En foderstatsberäkning är dock till för att upptäcka brister i foderstaten. Man kan i princip använda vilket proteintillskott som helst för att täcka ett underskott av protein men potatisprotein har en mycket bra sammansättning av aminosyror, t.ex. en hög lysinhalt. Jag skulle gissa att kvoten SmRp/ME är ca. 11 för Build Up, dvs. inte särskilt hög. Potatisprotein har en kvot runt 52! Dessutom kan man tillsätta extra lysin till foderstaten. Mitt grovfoder har t.ex. en kvot på 6,9 men jag ger ändå 6 g extra lysin per dag i fodret.

Det man ska komma ihåg är följande:

1) Build Up har endast positiv effekt på muskeltillväxten om foderstaten har brist på protein och/eller lysin (och om hästen arbetar). Har man tillräckligt med protein och lysin i foderstaten har detta foder ingen effekt på muskelsättningen. Det blir då istället snarast en belastning för hästen som måste göra sig av med protein- och lysinöverskottet. Hästen kan inte lagra protein i kroppen så får den för mycket protein/aminosyror så kommer kväveöverskottet ut i urinen och resten omvandlas till energi.

2) Man kan få precis samma positiva effekt (och t.o.m. kanske bättre) genom att ge extra protein och lysin. Detta blir mycket billigare och man slipper ge hästen sånt som den inte behöver mer av men som finns i alla färdigfoder.

Ger du alltid extra lysin oavsett foderstat? Vart kan man köpa det?

Jag tror inte det är så enkelt, vad jag har förstått är det skillnad på kvalité på proteinet. Jag försökte då med andra fodermedel och även potatisprotein (som min häst inte äter) men fick bäst resultat med Build Up.

Och det är klart att jag alltid har haft grovfoderanalyser.

Jag har kontakt med generalagenten och hon är jättetrevlig och hjälpsam. Hon svarar i telefon fort och på mail inom någon dag.

Jag vill också hellre räkna foderstat som man gör utomlands, Sverige ligger ju ganska grovt efter.
Nu ska väl de sluta ta in Dodson vad jag förstår det som och byta till Saracen. Jag fodrar idag med Saracen-foder men vill gärna fodra med Dodson-tyvärr har de inget riktigt proteinkoncentrat.

Efter jag läst detta och mailade direkt till generalagent och frågade om de ska sluta ta in D&H och det stämmer inte.

De ska fortfarande ta in D&H som vanligt.

Ger du alltid extra lysin oavsett foderstat? Vart kan man köpa det?

Nej, naturligtvis inte. Bara om det är brist på lysin i foderstaten. Man får tyvärr beställa det från utlandet eftersom inga svenska foderproducenter vill sälja det. Dom tjänar mer pengar på sina färdigprodukter.

Jag tror inte det är så enkelt, vad jag har förstått är det skillnad på kvalité på proteinet. Jag försökte då med andra fodermedel och även potatisprotein (som min häst inte äter) men fick bäst resultat med Build Up.

Visst är det skillnad på proteinkvaliteten mellan olika proteintillskott. Protein består av aminosyror och det gäller att ha en sammansättning av aminosyror som passar hästens behov. Tyvärr återstår mycket forskning innan man vet hästens behov av olika aminosyror. Man vet dock vilka aminosyror som musklerna är uppbyggda av.

Jag är ganska säker på att proteinet i Built Up består av sojamjöl. Helt enkelt för att soja är billigt. Därför innehåller de flesta färdigfoder med hög proteinhalt soja. Du skulle få samma resultat om du gav din häst sojamjöl och lysin.

Och det är klart att jag alltid har haft grovfoderanalyser.

Men din grovfoderanalys anger säkerligen inte mängden lysin och du räknar förmodligen inte på lysininnehållet i foderstaten. 5 – 10 g extra lysin i foderstaten kan göra underverk för muskulaturen på många hästar om man ligger nära 6 i kvot på grovfodret. Särskilt för äldre hästar som kan ha svårt att tillgodogöra sig proteinet i ett grovfoder kan lite extra lysin göra underverk.

Nej, naturligtvis inte. Bara om det är brist på lysin i foderstaten. Man får tyvärr beställa det från utlandet eftersom inga svenska foderproducenter vill sälja det. Dom tjänar mer pengar på sina färdigprodukter.

Vill gärna veta mer då jag har letat ihjäl mig efter lysin!!!!
PM:a gärna om du vill dela med dig!!!

Skulle man kunna få tips om var du köper lysinet?
Räknar själv på lysin och får det i analysen (uppskattat värde, skickar analysen till ett amerikanskt bolag). Brukar vara rätt svårt att få till lysinet bra i foderstaten. Vore bra om man kunde ge lite tillskott!

KL

140kr säcken kostar DH Build up och det är måhända dyrt men är det lätt värt det för det gör det det ska.

Just nu använder jag DH pasture mix, 110kr säcken sa det ar inte heller billigt men hästen fungerar bra på det.

Ett annat likvärdigt foder som är ngt billigare är Spillers, om det säljs i Sverige?

Liknande trådar

H
Foder & Strö På dodson & horrells hemsida står det inte Mj och dylika analyser på deras. Fodrar någon av er dessa foder så att ni kan ge analysen...
Svar
5
· Visningar
843
K
Foder & Strö Jaa nu sitter jag här och funderar kring olika färdigfoder bl.a. och jag tycker det är jättesvårt. Kan de inte bara ange näringsvärdena...
Svar
9
· Visningar
1 736
Senast: Krabban
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25