Dodson & Horrell näringsinnehåll

aida

Trådstartare
Nu har jag hört/läst om guld och gröna skogar vid användning av detta foder. När min stallkamrat nu köpt det för att testa på sin häst, så fick jag chansen att titta lite närmare på det. Jag har själv ingen erfarenhet av detta märke men är lite nyfiken på varför det har blivit så populärt.

Innehållsförteckningen var i alla fall inget som imponerade på mig så där direkt (build up mix).

Och är det någon som kan berätta för mig vad det är för smältbarhet på proteinet? På deras egen sida står bara råprotein angivet och på den svenska importörens sida står samma värde (liksom på säcken).

Sv: Dodson & Horrell näringsinnehåll

Det undrar jag också!

Skickade iväg ett mail till de som har den svenska sidan, men har inte fått något svar alls.

Det är råvarorna som används som har högre kvalitet - TROR JAG!

Jag hade två svårfödda hästar och testade allting, men ingenting fungerade så bra som D & H. Det var verkligen värt de där extra kronorna per säck. Jag sa samma sak som dig, innehållsförteckningen är ingenting som direkt imponerar. De är helt jämförbara med andra fodermärken. Men de är överlägset bra. Det måste vara kvaliteten på råvarorna, något annat kan jag inte komma på.

Fast det stämmer ju inte, Build up mixen innehåller 130 g råprotein enligt tillverkaren.

Ja precis, 130 i råprotein och att det skulle vara 100% smältbarhet har jag lite svårt att tro.

Ja det marknadsförs ju som ett högkvalitativt foder och det tvivlar jag egentligen inte på att det är. Men jag tycker att det borde finnas alternativ till det, svenska sådana.

Låt oss ta korn som ex. Om vi har två parti korn med samma näringsinnehåll per kg, så är de i grunden lika bra?
Sen beroende på hur kornet behandlas så kan det göras ännu bättre eller kanske snarare, det kan göras så pass bra som analysen säger?
Krossas, stöpas, mikroniseras, what ever?

Det dodson då gör är att de väljer de råvarorna som håller så bra näringsinnehåll som möjligt och processar dessa på ett optimalt sätt? Sedan sätter de ihop dessa till olika blandningar precis som alla andra?
Förstår jag det rätt då tro?

I så fall undrar jag vad tusan de svenska tillverkarna av foder håller på med...

Jag har också ifrågasatt detta innan när jag diskuterat med D&H frälsta kompisar men faktum är att det är som dom säger, två foder med samma näringsinnehåll kan fungera olika på hästarna.
Hästar som inte varit super på andra foder även om alla behov varit uppfyllda osv har fyllt ut och fått överlinje med Build Up.

Jag vet inte varför men det är inte första gången jag konstaterar detta och det har även gällt en del andra foder. Så någonting är det som gör att hästar tar upp vissa foder bättre än andra även om de är lika på pappret, önskar jag visste vad.

Jag har själv en häst nu som får alla sina behov uppfyllda, bra kvoter osv med hösilaget, lite lusern och lämpliga mineraler men den ser ändå inte tipp topp ut, det blir att prova något annat. ( o ja den är frisk och har inte mask :grin:)

Jag kan inte svara på din fråga men jag köper mitt foder ifrån D & H därför att de har tagit avstånd ifrån GMO soja. Inget av deras produkter innehåller detta och det vill jag stödja. Om det kostar mig några kronor mer spelar ingen roll eftersom jag vet att jag inte bidrar till en av världens största miljöförstöringar. Odlingen av GMO soja orsakar en förödande förstörelse på naturen i Brasilien och det är just Brasilien som är den största tillverkaren av GM/GMO soja. Dessutom orsakar sättet som denna soja odlas på att det får katastrofala följder för djurlivet och för människorna som jobbar med det. Det räcker som anledning för mig att jag skall stödja D & H.

Är D&H den enda foderfabrikanten som valt bort gmo soja? På Lantmännens sida skriver de att allt deras foder som går till livsmedelsproducerande djur görs på gmofri soja, och att de endast köper in en liten del gmo soja på begäran från vissa kunder.

Men heder åt dig som tar in de etiska aspekterna i ditt val av foder! :bow:

Ja, ur just den aspekten är det ett etiskt bra val. Däremot är det jättedåligt ur miljösynpunkt att köpa foder som transporteras från England.

Nu har jag hört/läst om guld och gröna skogar vid användning av detta foder.
Detta är inget mirakelfoder. Det finns inga mirakelfoder och ett färdigfoder kan aldrig passa till alla grovfoder. Det enda sättet att få en näringsriktig och balanserad foderstat är att göra en analys av sitt grovfoder och komplettera med de näringsämnen som det är brist på i grovfodret och som den aktuella hästen har behov av. Får man en positiv effekt när man fodrar med detta foder så har man helt enkelt en olämplig, obalanserad foderstat. Man har förmodligen ingen analys på sitt grovfoder och gör ingen foderstatsberäkning.

Hur kan jag veta detta? Därför att D & H inte anger värden varken på omsättbar energi eller smältbart råprotein för detta foder så det går helt enkelt inte att göra en foderstatsberäkning enligt SLU:s rekommendationer. Man skulle kunna göra en foderstatsberäkning t.ex. enligt NRC 2007 men jag tror inte de som använder detta foder är kapabla att göra detta heller.

Är “Build Up Conditioning Mix” ett dåligt foder? Nej, det är ett ganska väl sammansatt foder för det ändamål det är avsett för, dvs. för svårfödda hästar som behöver lägga på sig några kilon och eventuellt för hästar som tappar eller har svårt för att sätta muskler.

Det fel som många hästägare gör när hästen behöver öka i vikt är att ge hästen en massa spannmål, t.ex. havre. Stärkelserika foder är hög-oktaniska bränslen vilket leder till att hästen börjar förbränna mer kalorier, dvs. hästens energiförbrukning ökar, och man är inne i en ond cirkel. Att stoppa hästen full med spannmål leder sällan till viktökning. D&H har väl insett detta och använder därför foder med “Slow release, high calorie for weight gain without instant energy release”. Nu framgår det inte vad “Build Up Conditioning Mix” innehåller men man kan bygga upp en foderstat som ger samma eller t.o.m. bättre effekt själv men till en mycket lägre kostnad.

Och är det någon som kan berätta för mig vad det är för smältbarhet på proteinet? På deras egen sida står bara råprotein angivet och på den svenska importörens sida står samma värde (liksom på säcken).

Nej, det går tyvärr inte att omvandla varken smältbar energi (digestible energy) till omsättbar energi eller beräkna smältbart råprotein när man inte vet vad fodret innehåller.

Det är ju bara att prata med Dodson. Det finns ju innehållsförteckning osv.
I England räknar man inte som vi gör i Sverige.

Jag gillar Dodson, de är trevliga och fodret funkar utmärkt på min häst. Jag har provat olika foder och detta är det som hon svarade bäst på. Direkt.

Nej det är inte smältbara värden. Det är samma värden som Dodson anger som Crude Protein på sin hemsida.

*kl*
Jag som räknat deras protein som smältbar :o
Ger unghästen deras suregrow som verkligen gjort underverk på honom så jag förblir D&H kund :D. Det som jag blev lite fundersam över i början var att selenen inte stod som eget utan selen berikad jäst 101 mg/kg står det på säcken. Men när jag mailade och frågade fick jag snabbt svar iaf och selenen i suregrowen är iaf 1,7 mg/kg.

Det undrar jag också!

Skickade iväg ett mail till de som har den svenska sidan, men har inte fått något svar alls.

Har du fått nåt svar? Jag skickade ett mail idag med frågor ang varför de inte har fullständiga innehålls/näringsanalyser på hemsidan, får väl se om man får svar.

Jag blir så irriterad på sånt att jag tvärvägrar att köpa deras produkter.

*kl*
Jag som räknat deras protein som smältbar :o
Ger unghästen deras suregrow som verkligen gjort underverk på honom så jag förblir D&H kund :D. Det som jag blev lite fundersam över i början var att selenen inte stod som eget utan selen berikad jäst 101 mg/kg står det på säcken. Men när jag mailade och frågade fick jag snabbt svar iaf och selenen i suregrowen är iaf 1,7 mg/kg.

Och ursäkta mig, men hur djävla svårt ska det vara att ange det från början. Om det inte står på säcken borde det stå på hemsidan.

Liknande trådar

H
Foder & Strö På dodson & horrells hemsida står det inte Mj och dylika analyser på deras. Fodrar någon av er dessa foder så att ni kan ge analysen...
Svar
5
· Visningar
843
K
Foder & Strö Jaa nu sitter jag här och funderar kring olika färdigfoder bl.a. och jag tycker det är jättesvårt. Kan de inte bara ange näringsvärdena...
Svar
9
· Visningar
1 736
Senast: Krabban
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25