Dödsbo? Juridikkunniga på buke?

MacVetaren

Trådstartare
Hej Buke.
Det finns säkert många här som tyvärr har erfarenheter av dödsbon. Och jag har en liten fråga till er och hoppas att ni kan hjälpa till.

Vad händer om man som ensamstående "går bort" och har en bostadsrätt? Tillfaller dödsboet närmaste familj/släkt? Hur blir det med eventuella lån som är bundna? Kräver banken i fråga en monsteravgift för att lösa in lånet i förtid?

Hoppas någon kan svara.

Vilka som är dödsbodelägare är ganska tydligt reglerat.
Jag kan inte exakta ordningen, men barn och "äkta make/maka) är väl först. Sen föräldrar o syskon i någon ordning. Syskonbarn kan var aktuellt om syskonet inte lever.
Ett testamente kan ändra på allt utom barnens arvslott.
En bostadsrätt ingår i dödsboet och dödsboedelägarna avgör vad som ska göras med den. Står den som säkerhet för något lån så lär man väl vara tvungen att sälja den för att lösa lånet, om det inte finns andra medel till det i dödsboet.
Det jag inte kan svara på är vad det kostar att lösa lån i förtid, för de dödsbon jag varit inblandad i har inte haft något sånt.

Monsterlån var det inte men säljs bostadsrätten som dödsbo så kostar det inget extra att lösa lånen?
Det blir som vid en vanlig försäljning, lånen löses i första hand.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 369
Senast: Dopy
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
5 208
Senast: lbb
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 518
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka