Dödfödda kaninungar

hard_to_kill

Trådstartare
Hej.
Två renrasiga ej besläktade Hermeliner fick en kull i dagarna med 3 dödfödda och missbildade ungar. Det var hennes första kull och hon närvarar sig åtta månader.
Jag har aldrig tidigare i min barndom varit med om att dom blev missbildade eller att en hel kull dog. Men som sagt var dom missbildade och 2 av dom var väldigt stora medan en var mindre den var mindre defekt utom ett ben som var mindre än dom andra.
Har någon varit med om detta och sedan fått en frisk kull?
Hur snabbt ombetäcker ni era kaniner efter en dödfödd kull?

Honan mår för övrigt bra dock bygger hon fortfarande bo åt genom att trycka in spån och hö i sitt hus.
Tacksam för svar.

Hej.
Två renrasiga ej besläktade Hermeliner fick en kull i dagarna med 3 dödfödda och missbildade ungar. Det var hennes första kull och hon närvarar sig åtta månader.
Jag har aldrig tidigare i min barndom varit med om att dom blev missbildade eller att en hel kull dog. Men som sagt var dom missbildade och 2 av dom var väldigt stora medan en var mindre den var mindre defekt utom ett ben som var mindre än dom andra.
Har någon varit med om detta och sedan fått en frisk kull?
Hur snabbt ombetäcker ni era kaniner efter en dödfödd kull?

Honan mår för övrigt bra dock bygger hon fortfarande bo åt genom att trycka in spån och hö i sitt hus.
Tacksam för svar.
Det är inte helt ovanligt att första kullen blir dödfödd fick jag till mig när det blev så för min hona, det blev 2 fina men dödfödda bebbar. Nästa kull blev 5 st levande kaninungar. Jag var barn då dock (och honan var väl 1 år ungefär) så detta var länge sen.

Nu är jag ingen kaninmänniska så jag kan tyvärr inte ge några tips, men jag har för mig att det finns flera anlag hos hermeliner som ger missbildade ungar i homozygot form

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 686
Senast: Sand
·
Däggdjur Min ena marsvinshona dog idag, vilket blivit en mindre landssorg för hela familjen då den lilla donnan varit med oss i sju år. Kvar...
Svar
9
· Visningar
2 294
Senast: Bodil Åslund
·
S
Övr. Djur Vi behöver lite akut hjälp, idag hämtade jag hem två kaninungar just fyllda 8 veckor. Den ena hade inte mått så bra dagen innan...
Svar
6
· Visningar
1 734
Senast: lilstar
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31