Döda travaren?

arabia

Trådstartare
Någon som vet nått om hur travaren Haddock dog? Hörde bara att han hade dött under ett lopp men har inte hört nått sedan dess men någon annan kanske vet?

Sv: Döda travaren?

"Mitt under V65-loppet på Solvalla segnade storfavoriten Haddock ihop. Troligtvis drabbades hästen av en inre bristning i hjärtat. Den dog direkt framför ögonen på en chockad publik."

Hästen dog direkt när det hände

MaLu skrev:
Gud vad hemskt! :(

Ja det är det.

Glömde skriva att när tränaren kom fram till hästen så såg han att hästen var helt vit i tandköttet och tungan och det tyder på någon form av inre bristning i en artär eller i hjärtat.

Ja, Haddock dog antagligen av en bristning, som även kan drabba fotbollsspelare när de tränar hårt. Kroppspulsådern spricker helt enkelt.

åh.. vad läskigt.
Vad berodde den inre blödningen på då? Överanstränghet eller?

aortan spricker inte av ansträngning om den är frisk, men är den skadad/missbildad på något sätt så kan en extra ansträngning göra att den brister.

Min pappa (fd sjukvårdare på ambulans) förklarade ung såhär: man kan gå med en aorta som är svag på något ställe, utan att märka av det eller bli dålig på något sätt. Men om kroppen utsätts för hård ansträngning, otränad som vältränad, kan trycket bli för stort för den svaga punkten och aortan spricker. Kan vara ett väldigt litet hål där det bara sipprar ut blod, och det kan vara en större och mer akut bristning. Människor som får en sån bristning kan känna att dom blir varm inombords (nej inte av kärlek;)). Man kan rädda en sån skada med rätt och snabb hjälp. Men det kan vara svårt, då man inte kan vara säker på att det är just en sådan skada det handlar om. Men vad jag förstått så är det nog de större bristningar som drabbar exempelvis fotbolls- och hockey-spelare.
En teori som en kompis hade, angåend e Haddock, så trodde hon att han hade blivit för hårt tränad från ett års ålder, då man börjar träna travare (?). På så sätt hade inte hjärta och lungor hunnit växa till sig innan ansträngningarna började. Men jag tror mer på det första, eller det kanske är samma sak båda två?

Men, om det nu är en bristning...hur kommer det sig att han sprang dåligt i ett varv innan (om jag minns rätt)...borde de då inte springa som vanligt och bara dö typ knall och fall? Eller blir hästen påverkad innan bristningen? Tycker sådana här dödsfall är otroligt tråkiga och obehagliga. :cry:

Hm... Har inget bra svar, men kanske det beror på att hjärnan får mindre och mindre syre ju mindre blod det transporteras runt i blodomloppet.

hjärtmuskelinflammation - leder till allmän cirkulationskollaps. Som jag har uppfattat det värmde hästen så pass dåligt ( inte ett rätt steg i 30tempo) att man spekulerar i huruvida det var rätt att starta - eller rättare sagt varför inte banvet. tog hästen av banan..?

Om det nu är sant...så känns det en aning konstigt att tränaren inte satte stopp för start. Jag menar...det känns som en så bra häst som Haddock ska kunna springa i 30- fart utan större problem...borde inte tränaren ha tänkt att någonting är fel då det inte går? Bara en allmän fundering... :confused:

hjärtmuskelinfl. märker man i regel när det är för sent.. det är ju viktigt att man tempar före snabbjobb o start men hur många tempar före jobb överhuvudtaget? har hästen en infektion typ rhino där tempen kanske flexar från 37.4 till 38.3 är det inte så lätt, blodprov är det enda säkra men inte ens det kan avslöja rhino. så kanske man jobbar hästen med en infektion och där har du hjärtmuskelinfl. om man märker att hästen inte jobbar normalt, blir svettig, mer andfådd eller inte uppför sig normalt ska man ta blodprov för att vara säker - om man hinner..en del hästar jobbas ju inte alls mellan starter, eller går bara underhållsmotion, svårt att upptäcka ovanst. då..?
men jag undrar varför inte banvet. var lite mer uppmärksam?

Men var det hjärtmuskelinfl.? Men jag vet inte om man bara ska lasta veterinären...det är ju trots allt tränaren som känner hästen bäst...men det kanske är veterinären som har det slutgiltiga ansvaret...

De två vanligaste orsakerna till att hästar störtar i lopp är: Stas blödning och att något kärl har gått sönder (främst då aorta)

Att det skulle vara för att hästen är tränade i ung ålder så går det emot all logik. Hästar som ska tävla i kapplöpning (trav, galopp) mår bättre av att tränas i ung ålder, då det ger cirulationssytemen en chans att vänja sig dessa stora anstängningarna som hästarna utsätts för.
Och en vanlig missuppfattning är att travhästen tränas hårt redan från början, men så är inte fallet hos seriösa travmänniskor utan det kan dröja ett halvt till ett år innan de ens börjar gå fort (ibland mer)

Ja det var ju bara en fundering som hon hade.

Lånar knapp:
Vad jag hört hade veterinären tyckt att Haddock gick väldigt bra på värmningen?

Att inte tränaren reagerade berodde nog på att detta var ett lärlingslopp,varvid denne lärling oxå värmde.

Man hade begärt att få defilera med käk,varvid hästen kontrollerades extra noga av banvetr.

Hästen var inte fin i provstarterna.

Vid första obduktion konstaterades att hästen hade blödningar i svalg och lungor,har inte hört om vidare obd.

Tyvär hände detta som inte får hända,men man kan inte anta att alla hästar som värmer dåligt kommer falla döda ned..... :crazy:

För bara någon månad sedan hände samma sak,men det fick inte samma uppmärksamhet i pressen,en häst dog,på konstigt nog samma plats.... :cry:

Tredje hästen i år som dör, är det ett tecken på att det börjar gå för långt? Folk ser bara pengar och inte djur.. pressar så hårt dom kan tills det tar stopp... Känns som att många travhästar bara är någonting som förknippas med pengar.. dom är djur, dom behöver vila, dom behöver växa i lugn och RO.. *suck* :(

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
344
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
873
Senast: Cattis_E
·
R
Fritid Är det nån skillnad på snö blandat regn och regn blandad snö? Jag har nog bara hört snö blandat regn förut men idag så hörde jag regn...
Svar
10
· Visningar
450
Senast: Pegasus63
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fredrik Wallins stjärnhäst Orlando dog efter sista loppet på Solvalla under tisdagen, skriver Expressen. Det är andra svenska travhästen...
Svar
0
· Visningar
400
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V