Döda travaren?

Sv: Döda travaren?

Hmmmm, jag är av den åsikten att man har sån KOLL på travhästarna och de som dör PÅ tävlingsbanan gör att man får ännu bättre koll, de syns ju både i media och ryktena sprids av dem som varit på plats.

Om däremot Nisse ute i skogen betäcker sitt sto med grannens hingst och avkomman trillar ihop efter en tokgalopp i hagen är det inte ens någon som vet om att pålle har existerat.

Jag har faktiskt varit med om detta en gång, även om jag var 11 år då. En buskavlade ettåring fjord/travare drog ett race runt gårdsplanen och kom in i stallet och trillade död ner. :( Han sprang alltså ca 400 meter bara för kul och dog. Obduktionen visade att han hade missbildat hjärta så att en bit lossnat och proppat igen blodflödet i hjärtat.

Detta kan alltså hända vilken häst som helst och egentligen var det tur för oss att det hände när han var så ung.

Rent logiskt borde dessa dödsfall ha förekommit MER på 70-talet då alla tränade i tävlingsfart och körde jobb 2 heat 2 ggr i veckan i nästan maxfart. :confused: :confused: :confused: Nu för tiden tränar man ju travhästar på ett helt annat sätt och det är ju också en av anledningarna till att hästarna kan prestera mer i tävling.

/// ghost

Jag är av den åsikten att just travet och dess pengar,gör att de flesta verkligen lägger ner allt på att hästarna ska må bra.

Man lägger ned så m.k.t. tid och pengar att man verkligen inte vill att det skall hända ens häst något.

Just inom travet tar man ju prover så fort man någonsin misstänker att det föreligger något fel.

Att just detta fall uppmärksammas i pressen är en tillfällighet.
För inte så många år sedan var jag på galopp,3hästar avlivades i ett steepleshis(felstavat)lopp.... :crazy:

Inte ett ord sades i pressen....

Stally...jag tror absolut att du har rätt. Visst, det kostar att ha travare, speciellt hos proffstränare. Men, de flesta normala människor förstår att man inte kan gena till framgångar, att det inte fungerar att forcera fram en häst. Jag kan nog säga att jag själv ibland är lite FÖR rädd om mina hästar, det vore det absolut värsta om det hände dem något. Och så resonerar nog de flesta....

Håller med dig Stally, med det tragiska är ju att folk tror att det går att utnyttja hästarna som maskiner, och att "vi" är känsokalla och halvblinda. Men det är svårt att ändra på den uppfattningen.

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
344
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
873
Senast: Cattis_E
·
R
Fritid Är det nån skillnad på snö blandat regn och regn blandad snö? Jag har nog bara hört snö blandat regn förut men idag så hörde jag regn...
Svar
10
· Visningar
450
Senast: Pegasus63
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fredrik Wallins stjärnhäst Orlando dog efter sista loppet på Solvalla under tisdagen, skriver Expressen. Det är andra svenska travhästen...
Svar
0
· Visningar
400
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V