Död snigel, HJÄLP!!

gul_zebra

Trådstartare
Jag hittade just en av nigerianerna död. Nåja, jag tror han är död iaf, skulle bli överraskad om han levde...

Delen närmast skalöppningen har lossnat och han sitter inte fast innanför heller. Han sitter bara fast längst in typ. Svårt att förklara så jag knäppte lite kort...

Om du är känslig och/eller inte vill se snigelinälvor, titta inte på bilderna!

http://www.annelie.mypetpages.net/index.php?getpage=photoAlbums&artist_id=3340&gallery_id=6336

Han kropp är alldeles stel, han reagerar inte och luktar inte som en död snigel.
Vad tror ni? Vad ska jag göra? Är han död? Varför blev han såhär, och vad kan jag göra för att förhindra att det händer med fler sniglar?
Någon snigelkunnig människa här som vet något?
:(

Sv: Död snigel, HJÄLP!!

Han är död, kollapsad mantel vilket lett till kollapsad lunga och kvävning till döds. Alldeles för exposerade inälvor för att kunna vara vid liv :(

Tänkte nu om han kan vara till nytta för någon istället för att bara slängas/begravas. har mailat Naturhistoriska och frågat.
Några andra tips på någon som kan tänkas ha nytta av honom, vart ska man vända sig?

är det någon väldigt speciell snigel-ras? Annars tror jag inte någon vill ha en död snigel... De håller väll inte så där jätte bra heller väll?

Afrikanska jättelandsnäcka, osäker på exakt art.

Nej det vete sjutton. Men det kan ju finnas folk som kan vara intresserade av att få lära sig tex, och en del grejer vill man väl gärna dokumentera. En kollapsad mantel skulle visst vara rätt ovanligt och när det väl händer så brukar det vara på Lissachatina fulica, vilket den här inte är. Så man vet aldrig, kan någon ha nytta av honom så är det ju bättre än att han går till spillo :)

Ärligt: jag tror ingen vill ha din döda snigel, jag tror det bara är att begrava den.

Har du föresten några köttätande sniglar eller något?

Man vet aldrig. Har ingen nappat imorrn så ryker han iaf.

Nope, inga köttätare här. Kan hända att det blir nån gång senare i livet dock. Hur så? :)

Skulle mata de med honom eller? :p

Han ska kanske obduceras btw. Måste kolla pris och sånt. Vore väldigt bra att få veta vilken art han är, har nämnligen två till här hemma... :D

Något åt det håller ja :p

Tror det är dyrt att låta någon proffecionel som kan det, kan sniglar och är villiga att göra det.

Är det föresten du på bilden? Har du brunt hår?

Ok :D

Jo det är det säkert. Men det är värt att kolla upp iaf :)

Jepp that's me, natural brunett :D Tyvärr får man väl lov att säga, jag vill hellre vara svarthårig och slippa färga. Sliter ju så jävligt :(

Eh, enligt min favorit frisör så sliter inte själva färgningen så mkt ;) Och blir det torrt är det ju bara att göra en inpackning :p
/Sax som har någon veckas gamla färgkluttar inetsat på ena axeln fortfarande :crazy:

Inte? Mitt hår blir väldigt slitet efter färgning nämnligen. :confused:
Torrt hår har jag iaf inte. Proble på den fronten är snarare att det blir fettigt redan samma dag som det är tvättat :p :crazy:

Verkligen inte. Dessutom har jag självfall också. Jag vill ha rakt men jag lyckas inte göra det rakt :p

Funderar helt allvarligt på att raka av lite hår. Typ raka kam, undercut eller vad som helst. Det är så in i helvete tjockt så det blir stora knutar direkt, så det skulle underlätta enormt!

Jag har också väldans mkt hår, har funderar på att raka undercut i typ ett år nu, men jag vågar inte riktigt.
Grejen är ju att det blir så jäkla tovigt som jälva fårull eller nått och det är ju varmt som fan :crazy:

Samma här :crazy:
När jag var liten vägrade jag borsta håret för det gjorde så ont med alla tovor (till råga på allt är jag håröm också...). Allt var en enda stor tova efter två dagar... :crazy:

Tro't eller ej men jag har precis hittat en som vill ha honom. Han själv vill ha skalet och hans kompis på the british natural history museum kan försöka lista ut vilken art han är :) :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka