Dobermanntråden

Wingates

Trådstartare
Här kommer dobermanntråden för oss dobbis ägare (och alla andra som gillar dobermann!)

För att starta tråden bjuder jag på två bilder som illustrerar hur det går när man tänker gå till parken och ta ett par fina bilder:

DSC_0546red.jpg

DSC_0561red.jpg

De säger att dobermannen ska vara en elegant ras, jag vetitusan.:rage::o:D
(psst @ch791022 & @Enya)

Åh, jag gillar dobbisar :D Eller rättare sagt, jag gillar nog hur jag fått för mig att de ser ut, för många gånger när jag tittar på bilder så ser jag bara enorma bröstkorgar, sluttande ryggar och taniga bakställ. Men fina dobbisar, med kroppar som ser ut att hänga ihop osv, åh vad vackra de kan vara! Minns fortfarande när jag såg en brun dobbis på centralen för evigheter sedan. Det var en liten nätt tik och hon var så fin att jag nästan ville kidnappa med henne hem ;)

Hoppas att det kommer många bilder på fina dobbisar i den här tråden, för då kikar jag in här lite stup i kvarten.

Vad var fel? :)

Älskade hundar! De är visst eleganta- när de vill och det inträffar en gång var 18 år ;)

Min Enya (bilden här till sidan med vingarna) blev 12 år gammal. Hon fick leukemi och jag tvingades avliva henne. Älskade henne djupt och saknar henne nog lika djupt som min kärlek för henne var och är. Så himla cool hund. Skällde på besökare och såg mycket farlig ut, men så stoppade de ner handen och klappade henne på huvudet så blev hon överlycklig och studsade och ville bli meeeeer klappad! Jag tror hon njöt av att se farlig ut lite grann, folk blev lite rädda och frågade om hon var farlig, men nej det var hon ju inte, skulle inte göra något illa. Eller jo, katter och höns, hon har dödat ett par tre stycken av varje. Gräsligt, men mot människor och de flesta andra hundar var hon en ängel. Hon kunde sätta andra hundar på plats, var den enda ledaren och gjorde det alldeles utmärkt, uppfostrade andra hundar och hade jättemycket tålamod med dem.

Hon var stollig, studsig, alltid glad och lekfull. Älskade när jag fyllde tärningen med hundmat för då skutte hon omkring med den och slog på den så den studsade högt i luften för då trillade flest matkulor ut. Hon gnagde ben alltid och såg även alltid en chans att stjäla något gott, t.ex. julskinkan som stod för att svalna en jul.... Gott gottigottgott sa hon och tog för sig. Käkade upp ett av mammas örhängen en gång för att hon skulle upp i ansiktet och slicka och nagga i öronen o.s.v.

hon var den klokaste hunden jag haft, rolig och charmig och underbar. Min hund. Hon löd inte min man så till slut sa han ofta "säg till din hund", vilket gjorde mig lite mallig och hunden mer trotsig ;)

De två jag har nu är Enyas valp (8 år) och Enyas valps halvsyster (8 år) De har lite labbe i sig så är inte helt renrasiga, men jag måste säga att det där labbiga lyser med sin frånvaro och de är precis lika stolliga och knäppa som dobermann är. Fullständigt barnsliga och tokiga, men lättlärda, envisa, coola och häftiga! Älskar dem!

1512217_10152223545623877_2861250912863892502_o.jpg

10258849_10152070145088877_9146613939993736225_o.jpg

Åh, jag gillar dobbisar :D Eller rättare sagt, jag gillar nog hur jag fått för mig att de ser ut, för många gånger när jag tittar på bilder så ser jag bara enorma bröstkorgar, sluttande ryggar och taniga bakställ. Men fina dobbisar, med kroppar som ser ut att hänga ihop osv, åh vad vackra de kan vara! Minns fortfarande när jag såg en brun dobbis på centralen för evigheter sedan. Det var en liten nätt tik och hon var så fin att jag nästan ville kidnappa med henne hem ;)

Hoppas att det kommer många bilder på fina dobbisar i den här tråden, för då kikar jag in här lite stup i kvarten.
Jag förstår faktiskt vad du menar, ffa om man är på utställning och kollar. Min väger ju "bara" 36kg och är därmed en ganska smäcker en, särskilt om man jämför med ett flertal av de som verkar gå i ringarna som väger kring 45kg.
Bild från i höstas:
Plex+1+Nov+002.jpg

April:
20140415_124239.jpg

Vad var fel? :)

Älskade hundar! De är visst eleganta- när de vill och det inträffar en gång var 18 år ;)

Min Enya (bilden här till sidan med vingarna) blev 12 år gammal. Hon fick leukemi och jag tvingades avliva henne. Älskade henne djupt och saknar henne nog lika djupt som min kärlek för henne var och är. Så himla cool hund. Skällde på besökare och såg mycket farlig ut, men så stoppade de ner handen och klappade henne på huvudet så blev hon överlycklig och studsade och ville bli meeeeer klappad! Jag tror hon njöt av att se farlig ut lite grann, folk blev lite rädda och frågade om hon var farlig, men nej det var hon ju inte, skulle inte göra något illa. Eller jo, katter och höns, hon har dödat ett par tre stycken av varje. Gräsligt, men mot människor och de flesta andra hundar var hon en ängel. Hon kunde sätta andra hundar på plats, var den enda ledaren och gjorde det alldeles utmärkt, uppfostrade andra hundar och hade jättemycket tålamod med dem.

Hon var stollig, studsig, alltid glad och lekfull. Älskade när jag fyllde tärningen med hundmat för då skutte hon omkring med den och slog på den så den studsade högt i luften för då trillade flest matkulor ut. Hon gnagde ben alltid och såg även alltid en chans att stjäla något gott, t.ex. julskinkan som stod för att svalna en jul.... Gott gottigottgott sa hon och tog för sig. Käkade upp ett av mammas örhängen en gång för att hon skulle upp i ansiktet och slicka och nagga i öronen o.s.v.

hon var den klokaste hunden jag haft, rolig och charmig och underbar. Min hund. Hon löd inte min man så till slut sa han ofta "säg till din hund", vilket gjorde mig lite mallig och hunden mer trotsig ;)

De två jag har nu är Enyas valp (8 år) och Enyas valps halvsyster (8 år) De har lite labbe i sig så är inte helt renrasiga, men jag måste säga att det där labbiga lyser med sin frånvaro och de är precis lika stolliga och knäppa som dobermann är. Fullständigt barnsliga och tokiga, men lättlärda, envisa, coola och häftiga! Älskar dem!

1512217_10152223545623877_2861250912863892502_o.jpg

10258849_10152070145088877_9146613939993736225_o.jpg
Haha, ja många dobbisar verkar tycka det är rätt roligt att verka farlig - för att sedan pussa ihjäl folk.
Visst är de underbara? De finns verkligen ingen ras som dobermann ^_^
Får man fråga varför det är lite labbe i dem du har kvar?

Kul att ha släktingar till din fina kvar :) då har du ju en del av henne kvar.

Hur är hundlivet med dobermann? Vad kräver dem för att vara nöjda i stimulering/arbete?
Hur är dem som hundar?

Funderar på en tik som hund 2 men kan inte så mycket om rasen än :)

Hur är hundlivet med dobermann? Vad kräver dem för att vara nöjda i stimulering/arbete?
Hur är dem som hundar?

Funderar på en tik som hund 2 men kan inte så mycket om rasen än :)
Det är helt underbart, även om det är lätt att bli gråhårig ;) Det är alltid full rulle utomhus och hemma ska vi helst ligga i sängen/soffan och mysa hela dagarna. De kräver en hel del hjärngympa, jag kör dock inte så mkt seriös träning (försöker skärpa mig) men vi tränar på lite olika saker och lägger lite spår etc, min verkar dock ha något mindre aktiveringsbehov än många andra i rasen. De vill gärna springa av sig med, men glöm att du springer en dobbis trött (om man inte sysslar med drag lr liknande) för de kan forsätta förevigt.
Min roomie beskriver Plex som en "turboclown" och jag tror det är en ganska bra beskrivning. De är galet lojala och vill ALLTID hitta på något och det finns alltid en växel till om du ber om den.

Tänk bara på att det finns mycket rädslor och sjukdomar i rasen så välj uppfödare med omsorg :) Säg till om du vill veta mer.

Bifogar ett par bilder:
1979165_10151878264786707_710243551_o.jpg

21mars13.4.jpg

Det låter som nuvarande hund fast i kompaktare format, en grymtande clown i full fart :D

Sjukdomarna har jag läst på lite om hjärta, halskotor, ögon och höfter.. något mer bra-att-veta-tips /läs på om?
Men det verkar ändå som att majoriteten av uppfödarna ändå är seriösa och kontrollerar sina avelshundar med EKG-tester osv. sen rätt nyligen där jag har varit inne och kikat. :down:

Är så sugen, vill ha en nuuu! Men IRL så får det vänta tills tidigast nästa år. :banghead:

Är det någon som helst fördel/nackdel med brun vs. svart/tan färgad hund? Inför ev. någon utställning?

Tack för att ni svarar på frågorna, grymt uppskattat! :bow:

Det låter som nuvarande hund fast i kompaktare format, en grymtande clown i full fart :D

Sjukdomarna har jag läst på lite om hjärta, halskotor, ögon och höfter.. något mer bra-att-veta-tips /läs på om?
Men det verkar ändå som att majoriteten av uppfödarna ändå är seriösa och kontrollerar sina avelshundar med EKG-tester osv. sen rätt nyligen där jag har varit inne och kikat. :down:

Är så sugen, vill ha en nuuu! Men IRL så får det vänta tills tidigast nästa år. :banghead:

Är det någon som helst fördel/nackdel med brun vs. svart/tan färgad hund? Inför ev. någon utställning?

Tack för att ni svarar på frågorna, grymt uppskattat! :bow:
Det är de vanligaste hälsoproblemen du räknar upp där och de viktigaste att hålla koll på . Finns en del allergier med och demodex, men även detta misstänker jag man kan komma undan med rätt uppfödare. Tänk bara på att när det gäller DCM så välj gärna äldre föräldradjur (sjukdomen dyker ofta inte upp förrens efter 4 års ålder) & att EKG/Holter resultatet endast gäller ett år. Kolla runt lite i släkten så att det inte är många hundar som dött plötsligt etc. Dobermann har även en typ av blödarsjuka men där kollas mig veterligen alla föräldradjur och det är ovanligt numera. (Du kan para en fri och en som bär genen för det utan att det är problem, så länge den ena är fritestad så är det lugnt).

Hah, jag vill också ha en nuuu. Var bor du någonstans?

Mig veterligen finns det ingen skillnad i allmänhet - jag har hört om uppf som påstår att pälsen skulle vara sämre hos de bruna med det tror jag är skitsnack, min är tunnpälsad men det har med största sannolikhet med andra saker att göra. Han är lite buskavlad sas (dock renrasig och med papper). Hur det är upp utställning vet jag inte, jag är bara intresserad av bruksegenskaper.

Okej tack för tips på DCM/äldre föräldradjur. Går det inte och kolla upp släkthälsan på SKK's hemsida? Har för mig
man kan gå in där och dubbelkolla mot det uppfödaren ger för information.

Jag bor i Östergötland, Norrköping. Du då?

Bra med färgen, tycker ju om den bruna mest! :love: Jag tänkte mest om brunt gav lägre poäng osv. Utställning är väl inget jag tänkt syssla med mer än om uppfödaren kommer ha önskemål/krav på det. Annars blir det en hund att utvecklas tillsammans med i bruks. :)

Okej tack för tips på DCM/äldre föräldradjur. Går det inte och kolla upp släkthälsan på SKK's hemsida? Har för mig
man kan gå in där och dubbelkolla mot det uppfödaren ger för information.

Jag bor i Östergötland, Norrköping. Du då?

Bra med färgen, tycker ju om den bruna mest! :love: Jag tänkte mest om brunt gav lägre poäng osv. Utställning är väl inget jag tänkt syssla med mer än om uppfödaren kommer ha önskemål/krav på det. Annars blir det en hund att utvecklas tillsammans med i bruks. :)
Varsågod. Jag är själv rätt mycket nybörjare inom rasen men man ska ju börja någonstans :)
Hjärtproblem finns inte på SKK så man får kanske mer kolla efter individer som dött ovanligt ungt.
Jag bor i Lund :) Finns en ganska stor uppfödare i sthlm typ - är ju inte så långt att åka om du vill kolla in rasen.

Nej jag tror inte det, men har som sagt ingen riktig koll på den fronten. :)
Jag hoppas du skaffar världens bästa ras!

Å vilken underbar tråd! Jag vill se mera bilder ;)
Växte upp med en dobermann, har drömt om en egen sen dess. Men när jag skulle skaffa egen hund så insåg jag att det nog var bäst att jag valde en sällskapsras först eftersom jag inte visste hur kul jag skulle tycka att det var att träna osv.
Jag hoppas att jag någon gång i framtiden har tillräckligt med kunskap och tid så att jag kan köpa en!

Å vilken underbar tråd! Jag vill se mera bilder ;)
Växte upp med en dobermann, har drömt om en egen sen dess. Men när jag skulle skaffa egen hund så insåg jag att det nog var bäst att jag valde en sällskapsras först eftersom jag inte visste hur kul jag skulle tycka att det var att träna osv.
Jag hoppas att jag någon gång i framtiden har tillräckligt med kunskap och tid så att jag kan köpa en!
Det kommer nog massvis med fler bilder men tycker nog @Enya & @ch791022 borde lägga upp fler ;) *hinthint*

Jag hoppas du får intresset då, så att du kan skaffa :) Värt att tillägga är ju att man faktiskt inte måste vara intresserad av någon speciell sport ju - så länge man ser till att de får hjärngympa, så rent bruksintresse är ju inte ett tvång (man kanske gillar trickträning etc istället).

Har du några gamla bilder på den ni hade då? :)

Det kommer nog massvis med fler bilder men tycker nog @Enya & @ch791022 borde lägga upp fler ;) *hinthint*

Jag hoppas du får intresset då, så att du kan skaffa :) Värt att tillägga är ju att man faktiskt inte måste vara intresserad av någon speciell sport ju - så länge man ser till att de får hjärngympa, så rent bruksintresse är ju inte ett tvång (man kanske gillar trickträning etc istället).

Har du några gamla bilder på den ni hade då? :)

Jag ska kolla om jag kan hitta bilder! Mamma borde ha i något album iallafall. :-)

Jag gillar rallylydnad, viltspår o vanligt spår har jag kommit fram till. Kanske skulle tycka att bruks var jättekul också men har inte kunskapen. Fast den kan man väl skaffa sig på kurs :)

Ska skrapa ihop bilder jag också. Man behvöer inte vara jätteavancerad med en dobermann utan roa den och motionera den som den och en själv tycker är roligt, de är med på det mesta. Bara de trivs med sysslan så brukar det ju gå bra även om man inte är intresserad av bruks eller lydnad eller så. De är ju gamla råttjägare och jagar med ögonen, det kan man kankse utnyttja om man vill och hittar nåt intressant sätt att göra det på. Min Enya var rätt lat, men gillade trick och var lättlärd. De jag har nu är likadana, speciellt den ena av dem lär sig saker kvickt.

Haha, ja många dobbisar verkar tycka det är rätt roligt att verka farlig - för att sedan pussa ihjäl folk.
Visst är de underbara? De finns verkligen ingen ras som dobermann ^_^
Får man fråga varför det är lite labbe i dem du har kvar?

Kul att ha släktingar till din fina kvar :) då har du ju en del av henne kvar.
Ja de är verkligen underbara, jag byter aldrig ras. Kanske kommer jag skaffa en irälndsk varghund OCKSÅ om möjlighet finnes, men i resten av livet kommer jag att äga dobermann. De jag har nu är båda 8 år så de börjar ju bli till åren!

En tjuvparning av en dobermann med labbe i gav valpar på min dobbis, hennes ena valp har jag. Ägaren till hanen födde upp valpar med hanen och sin dobermanntik och när hon fick 15 valpar en gång och den minsta inte fick tillräckligt med mat och han inte brydde sig så tog jag helt sonika valpen med mig hem redan när hon var 5 veckor. Jag fick göra så för honom för han var trött på valparna. Då hade min Enya just löpt och var skendräktig med mjölk och allt så det var rätt lägligt för valpen som ju behövde lite mjölk och trygghet från "mamma" fortfarande. Hon blev som valp till henne och var så tills Enya dog.

Blandisar är dock inget jag vill ha utan det ska vara rena dobbisar hädanefter. Men gjort är gjort.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 094
Senast: Hermelin
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 193
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 528
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar