P
Piggelkot
Eftersom det inte står så mycket om hur de är på kennel klubbens sida vänder jag mig till er, mina kära vänner på buke. X) Jag ska köpa en till hund då min lilla dam som nu är sju har blivit gammal på förtid. (hon är en 7 årig cavalier) Jag ska med min nästa hund bli bäst i Sverige på agility! (vi ska försöka)
Jag har funderat på en Dobermann, de är ju smidiga och jag har sätt de hoppa en bana snabbt som uta helve.... De är ju oxå bra bruks hundar då vi ska träna det med. Jag ska gå hund gymnasium med den. Det jag undrar är:
* Kan man köpa den vita varianten i Sverige?
* Har den vita några genetiska problem? (tänker mest på döv och blindhet)
* Hur krävande är egentligen en Dobermann? (ungefär hur många timmar behöver den gå och hur många behöver den träna om dagen? Mina hundar får gå i kanske 2-3 timmar om dagen, de är cavalierer + att de tränas dagligen)
* har de vanliga dobermannarna några genetiska problem?
* får man ställa ut en kuperad i Sverige? (jag ska inte ha en kuperad, då jag tycker att det är ohumant)
* Får man ställa ut en okuperad i Sverige? ( jag är ganska säker på att man får de :P men man kan ju alltid fråga för att vara säker)
MVH // Linnéa

* Kan man köpa den vita varianten i Sverige?
* Har den vita några genetiska problem? (tänker mest på döv och blindhet)
* Hur krävande är egentligen en Dobermann? (ungefär hur många timmar behöver den gå och hur många behöver den träna om dagen? Mina hundar får gå i kanske 2-3 timmar om dagen, de är cavalierer + att de tränas dagligen)
* har de vanliga dobermannarna några genetiska problem?
* får man ställa ut en kuperad i Sverige? (jag ska inte ha en kuperad, då jag tycker att det är ohumant)
* Får man ställa ut en okuperad i Sverige? ( jag är ganska säker på att man får de :P men man kan ju alltid fråga för att vara säker)
MVH // Linnéa