Dobermann hanne med taskig klokvalite...

Nooneyouknow

Trådstartare
Ja, vår "lilla" dobbis hanne på 10 månader har en rätt dålig kvalite på sina klor... De fnasar och spricker lätt. De hålls efter och klipps regelbundet men ändå är de torra och tråkiga.

Han är ute mycket och springer både på gräs, i skogen och på asfalt/grus.
Min tanke är att han skulle ha någon form av B-vitaminbrist. Han är annars fin i pälsen, blank och mjuk.

Är det någon som har en Ide om varför han har så tråkiga klor, och framför allt vad kan jag göra åt de?!

Sv: Dobermann hanne med taskig klokvalite...

Han får Royal Canin Maxi Junior...
Han har en väldigt känslig mage dessutom som gör att får han tre froligodisar för mycket har han diarre i tre dagar.

Du har inte funderat på att ta honom till veterinär för att kolla om han är allergisk/lite känslig mot något?

Kanske finns det något annat foder som kan fungera bättre? Om det är något som inte är som det ska, tex klor, trampdynor eller annat så brukar det kunna lösas med bättre foder. Hur mycket skiter han förresten?

Min unga dam åt förut Magnussons foder. Fin päls, bra klor, sket inte mycket.. jag tyckte hon fungerade bra på det MEN hon hade torra trampdynor som när de gick sönder vägrade läka.. Det blev ett byte till standardt och jag började även ge fiskolja. Sen dess har hon fått om möjligt ännu bättre päls, bättre klor och har inte längre problem med trampdynorna. Dessutom skiter hon väldigt lite nu :D

Han skiter nog egentligen inte speciellt mycket....

Han är väldigt känslig överlag i magen, får han grisöron blir han lös, men bajsar inte mer för de utan bajsar nästan mindre men som sagt diarre. Men får han vanliga tuggben så är han normal i magen.
Han har fått prokolin i omgångar när han varit som värst...

Han är fin i trampdynor och är mjuk och fin i pälsen, dock har han fått som "vårtor" på kroppen lite här och var.. Först trodde jag att de var en fästing men icke, så ungefär så stora är de, de kliar inte eller verkar inte besvära honom överhuvudtaget.

Jag tror också på foder, flera av de importer jag sett har haft klor som spruckit och frasat sig, de har fått bättre foder här och klorna blir bättre.
Min ena tik får sprickor och förhårdnader på trampdynorna och klorna spricker lätt när man klipper så jag ska börja med färskfoder nu i veckan och se om det blir bättre.

Nä, det kanske inte är det bästa fodret, jag vet inte eftersom jag är hobbyhundägare... Eller hur man ska förklara

Men nu har han fått Laxolja som ska hjälpa klorna på traven. Vi kan inte riktigt byta foder hit och dit för att testa då han blir fruktansvärt dålig i magen och bajsar på sig flera gånger om dagen...
RC fodret är han stabil i magen på så de känns som att man kanske kan kompletera det fodret för bättre klor än att byta och sedan är de 4-6 veckor till han har hunnit bli stabil i magen...

Har du möjlighet att testa färskfoder så gör det.
Fodax som jag ska börja med är så snällt mot magen att du kan byta rakt av.

Men färskfoder betyder ju att man måste ha frysmöjligheter....
Dock är de bra för de kör Sverige runt med egen frysbil så det är ganska lätt att få tag på.

Har du möjlighet att testa färskfoder så gör det.
Fodax som jag ska börja med är så snällt mot magen att du kan byta rakt av.

Men färskfoder betyder ju att man måste ha frysmöjligheter....
Dock är de bra för de kör Sverige runt med egen frysbil så det är ganska lätt att få tag på.

Fast för en gångs skull håller jag bara delvis med dig ;)
Hade också provat att byta till färskfoder, men hade däremot inte byt rakt över. Utan tvärtemot dig bytt extra sakta just för att det är färskfoder och det är en väldig omställning för magen på dom.

Nu är det visserligen inte just fodax jag har till min klump här hemma utan Halla, men fast jag byte långsamt så fick jag ändå en reaktion till att börja med. Däremot mår numera magen mycket bättre än innan, pälsen är mkt blankare och han fäller inte ens en tiondel, mkt piggare och klorna är så hårda att dom är svåra att få klotången att ta :crazy:.

Och kan även påpeka att det var just RC jag byte ifrån.

/Camilla

Senast ändrad:

Den lilla terroristen här hemma är rätt känslig i magen och mår allra bäst på färskfoder. Vi ger KLASS då det är lättast att få tag på, flera butiker i krokarna säljer så jag behöver inte köpa hem jättemängder på en gång (även om jag brukar köpa nästan två månader åt gången men det blir inte så mkt på en liten hund :D ).

Vi hade samma problem med vår mallehane (som äter Standardt Extra, som ju brukar anses som ett mkt bra foder), problemet försvann helt när vi på inrådan av Lena på Standardt började ge honom extra benmjöl och kalk ur deras sortiment av fodertillskott. Som en bonus motverkar det även lös mage. Kolla på deras hemsida,
http://www.standardkosttillskott.se/svenska-kosttillskott-oversikt.html

En del hundar har helt enkelt behov av extra mkt benmjöl/kalk och får de inte tillräckligt så syns det på klorna :)

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka