dobermann ägare...

Sv: dobermann ägare...

Basilika skrev:
Bra att du förtydligar :rofl: Sån't där vet jag i vanliga fall, när jag inte är så upprörd över kapningen av kroppsdelar :angel:

hehe

Annars hade du kunnat skriva lemmar och undgått kritik. För det är ju inte endast genitalerna. ;)

---------------
En allmän reflektion:

Jag instämmer med javan som anser att man bedömer en hunds exteriör på hur balanserad kroppen är proportionellt. Min ras kuperas också, och inte sällan vinner de kuperade (öron och svans) i utställningsringarna.

Tyvärr verkar en del domare vilja placera de kuperade hundarna främst, bara för att de "egentligen" skall vara kuperade. Jag ser i alla fall ingen annan anledning, då många av de importerade hundarna är riktigt usla exteriört.

Sverige är ett mycket dåligt exempel i hundvärlden där man förbjuder kupering, men tillåter kuperade importer på utställning och lydnads- och bruksprov. Det är en sådan dubbelmoral att jag nästan kokar över av ilska!:mad:

Lyckligtvis har många uppfödare i länder där man fortfarande får lov att kupera förändrat sin syn. De behåller öron och svans på de hundar som skall exporteras till Tyskland, Norge, Danmark etc. Där kan nämligen inte de kuperade importerna ens visas.

Med tiden tror jag att vi kommer att få ett generellt kuperingsförbud i Europa, eller så kommer det att lösa sig självt då uppfödarna vill visa och meritera sina hundar utanför sitt lands gränser.

Jag skall erkänna att jag, precis som Escodobe skrev, tycker att en kuperad hund är estetiskt tilltalande (med reservationen att hunden i övrigt är snygg), men jag tycker inte att kuperingen i sig är etiskt försvarbar.

Jag vill ändå passa på att bjuda på en solskenshistoria när vi var på uställning sist. Domaren kom från ett land där kupering är tillåten (och då kan man förmoda att han gillar hundar med det utseendet, men så behöver det ju inte vara) och TVÅ grupper av dvärgschnauzrar visades upp i uppfödargrupp.

Den ena gruppen bestod av endast helkuperade hundar från en kennel i USA, den andra var en grupp med öron och svans från en svensk kennel. De amerikanska hundarna var av tunn pinschermodell, hoppiga och nerviga, samt hade tunna och "urvattnade" färger. den svenska kenneln hade hundar av grövre typ, mycket svärta och de hade en betydligt lugnare och stadigare framtoning.

Jag tror inte det dröjde två minuter innan domaren gav den svenska kenneln ett HP och den amerikanska fick noll och ingenting.

All heder åt en domare som såg hundarnas kvalité och inte bara stympade öron och svansar! :bow:
 
Sv: dobermann ägare...

FjantaZ skrev:
Finns uppfödare som avlar på stubbsvansade rottisar... enlig SKK är det helt OK men AfR vill ha bort dem....

Välj din egen åsikt tänker inte ge min....

Sveriges "bästa" rottis är stubbsvans o den tiken är ju i avel o det är ju helt åt helvete det är ju en defekt o folk är som tokiga som vanligt i det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 530
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: cassina
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
734
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp