dobermann ägare...

Sv: dobermann ägare...

Ovanstående var inte bara till Raven...
 
Sv: dobermann ägare...

Det finns ju skitläckra okuperade med! det gör det :) Men om jag skulle välja så skulle jag helst vilja ha en kuperad.. :) fast är den dåligt kuperad så är den ju inte lika fin.. :p
 
Sv: dobermann ägare...

självklart är det helheten som gör hunden och inte minst mentaliteten som gör hunden snygg, men rent estetiskt tilltalas jag inte av okuperade dobermanns.
 
Sv: dobermann ägare...

*lånar*

Jag fattar inte hur man kan tycka att en hund som ser ut som en snygg hund med sina genitalier bortkapade. Men ni kanske är laborerar med era egna kroppar också, vad vet jag :smirk:

Men ni har er åsikt och jag har min. Tyvärr går ju trenden mot fler och fler kuperade dobbisar och jag tycker det är synd. Snart börjar man väl kapa kroppsdelar även på andra raser :crazy:
 
Sv: dobermann ägare...

Basilika skrev:
*lånar*
Tyvärr går ju trenden mot fler och fler kuperade dobbisar och jag tycker det är synd. Snart börjar man väl kapa kroppsdelar även på andra raser :crazy:

Uhm det där stämmer ändå inte.
1, FLER och FLER länder inför kuperingsförbud,i vissa länder är det även förbudet att tävla med hundar som är kuprade - även om de är kuperade i länder där det är tillåtet.
2. Doberman är absolut inte den enda rasen som kuperas.
 
Sv: dobermann ägare...

escodobe skrev:
Uhm det där stämmer ändå inte.
1, FLER och FLER länder inför kuperingsförbud,i vissa länder är det även förbudet att tävla med hundar som är kuprade - även om de är kuperade i länder där det är tillåtet.
2. Doberman är absolut inte den enda rasen som kuperas.

Tack för upplysningen :) Det låter betryggande att fler länder tar ställning.

Men sedan jag hade dobermann (den senaste flyttade för sju år sedan) ser jag så många fler på gatorna som är kuperade.. Då var t ex dobermannklubben starkt emot kupering. Det kan man ju knappast säga att den är nu (http://www.dobermannklubben.com/Fragor.htm) med den personen i spetsen.

Jag vet att det är fler raser som "råkat klämma svansen i dörren".
 
Sv: dobermann ägare...

Det känns ju inte direkt seriöst att en perosn som utalar sig i hundsport om att "hon haft tur som fåt thundar som fötts med krosksvans så att de kunde kuperas" får priser som årets upföare å sånt....*SUCK*

Jag msåte ju erkänna att jag rent ESTETISKT tycker det är snyggt med kuperade dobermans, men att jag av ETISKA skäl är glad för ett förbud.

MEN frågan ÄR inte helt enkel i alla lägen.

Däremot så förekommer det raser där kuperinsgförbudet istället orsakat skador, då tänker jag främst på vissa jakthundraser, och kupering vid vuxen ålder är ett mkt värre ingrepp.
HAR hunden väl slagit sönder svansen är det MYCKETsvårt att få den att läka,

jag tog över en hund som ÄTIT sönder sin svans,pga av VANVÅRD och det var mycket meckligt att få ordning på den - och i indleningskedet så erbjöd vet att kupera bort den skade delen
Men när det väl hade läkt, så slog hon aldrig sönder svansen igen, trots extremt viftande i farliga miljöer. Jag anåg då att hon dög i avle trots svanesn - hade hon slgit upp dne igen så hade jag INTE tänkt avla på henne - det ska avlas på bra svansar


Sen finns det ju faktiskt raser som natruligt är födda med stubbsvans, Det förekomemr enstaka fall av medfödd stubbsvans hos rottis. Har dock aldrig hört talas om det på doberman,
 
Sv: dobermann ägare...

escodobe skrev:
Sen finns det ju faktiskt raser som natruligt är födda med stubbsvans, Det förekomemr enstaka fall av medfödd stubbsvans hos rottis. Har dock aldrig hört talas om det på doberman,


Jo det finns en dobermann vad jag vet som är född med stubbsvans om det jag tänker på är det samma som du menar. Han är alltså född med en liten griseknorr :love:
Här är hans hemsida. http://hem.bredband.net/knorrsvans/
 
Sv: dobermann ägare...

Jag har en liten dobbistjej, Carmen. Hon blir 7 år nu. Hon har funnits inom min släkt förut men jag tog över henne i juli förra året. Då spenderade hon större delen av tiden inlåst i källaren, med sällskap endast när tonårssonen i huset behagade vara hemma (sällan). Hon fick ingen motion, ingen kontakt med andra hundar, ingen stimulans o.s.v. Hon var hyperstressad och skällde och gjorde utfall mot andra hundar. :( Eftersom jag kännt henne sedan hon var valp visste jag att hon är en go´hund egentligen så jag tog över henne trots hennes problem. Vi har lagt ner en massa tid på henne. T.ex. lämnades hon inte ensam över huvud taget förrän efter kanske 5 månader eftersom hon hade stor separationsångest i början. Vi har gått en grundkurs och en fortsättningskurs och hon älskar verkligen att få jobba! Instruktörerna är överförtjusta i henne och vi får mycket beröm för att hon är så samarbetsvillig och att hon har så bra kontakt med oss. Idag gör hon aldrig utfall mot andra hundar längre, hon drar inte i kopplet, hon är hur lugn som helst och känns verkligen trygg. Hon älskar barn och pensionärer, och gillar när det kommer folk på besök som hon kan tigga gos och kliande av. :p Från att inte kunna någonting till att vara hon duktigast i hundgruppen på platsliggning, fot o.s.v. Hon bara tittade på matte eller husse när dom försökte störa platsliggningen med pipleksaker och godisar. :love: Det hade vi aldrig trott när vi tog över henne.

Hon är vår lilla prinsessa nu! :love: Har ungefär hur mycket bilder som helst på henne. Här är några:

http://i21.photobucket.com/albums/b267/Galathea242/7ab4d8ef.gif
http://i21.photobucket.com/albums/b267/Galathea242/8bb68837.gif

Carmen njuter av sitt nya liv:
http://i21.photobucket.com/albums/b267/Galathea242/02e75eaf.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b267/Galathea242/4939c4e6.jpg

Så här ser hon ut när hon är glad :D :
http://i21.photobucket.com/albums/b267/Galathea242/41f99982.jpg
 
Sv: dobermann ägare...

(knapplån) fast klämma svansen i en dörr spelar ingen roll om man är av rasen doberman eller rottweiler . Rottweiler eller doberman som är född 1997-01-01 som är född i land där kuperingsförbud råder får INTE delta på något prov (agility, lydnad, bruks osv) oavsett orsak till kuperingen.

Varför? Förmodligen för att dessa två raser efter 1989 hade så många "olyckor" att kuperingsförbudet blev verkningslöst (mina misstankar inte fakta).

Personligen så tittar jag inte på en svans när jag tittar på en hund, jag tittar på en helhet där svansen är en del. En orsak många glömmer när det gällde kuperingen på jakthundsraserna var att det var för att de ofta slog sönder den vid jakt (ex vorsteh) och därför kuperade man - vet faktiskt inte hur det går för de raserna i dagsläget på jakt om det varit många sönderslagna svansar eller om det var en myt.

Javan (med viss urspårning av trådämne)
 
Sv: dobermann ägare...

Basilika skrev:
*lånar*

Jag fattar inte hur man kan tycka att en hund som ser ut som en snygg hund med sina genitalier bortkapade. Men ni kanske är laborerar med era egna kroppar också, vad vet jag :smirk:

Men ni har er åsikt och jag har min. Tyvärr går ju trenden mot fler och fler kuperade dobbisar och jag tycker det är synd. Snart börjar man väl kapa kroppsdelar även på andra raser :crazy:

MEN HALLÅ! "Genitalier" är faktiskt könsdelar :)

...och såvitt jag vet så är varken öron eller svans könsdelar, iaf inte på min planet ;)

Skämt åsido, kupering av öron och svans hade egentligen ingen som helst koppling till utseendet, däremot så kuperades de eftersom det var vakthundar och vid en eventuell konfrontation med "buset" så fanns det inget att ta tag i...
 
Sv: dobermann ägare...

visst finns kupering av genitalier, det kallas dock kastrering ;)
 
Sv: dobermann ägare...

Oj så spännande ett nytt forum som jag upptäckte via min gästbok. Och så diskuteras min hund oxå...spännande!

"Det känns ju inte direkt seriöst att en perosn som utalar sig i hundsport om att "hon haft tur som fåt thundar som fötts med krosksvans så att de kunde kuperas" får priser som årets upföare å sånt....*SUCK*"

Angående detta så kom det även en dementi numret efter. Intervjuaren hade vinklat intervjun på ett sätt som uppfödaren inte stod för. Så tro inte allt som står i tidningen. Och nog borde uppfödaren gjort annat gott för rasen på de 13 år som har förlutit sedan artikeln/utnämningen....

Själv tycker jag att vi har världens bästa uppfödare som inte bara avlar på importer utan på egna linjer. Hon följer upp valparna med Mh'n, hd' och korningar. Och så är hon en djävel på avel och genetik. Hon bryr sig om hjärtfel mm och ligger absolut inte på högsta listan vad gäller importer. Men alla tycker vi olika. Själv vart jag väldigt mörkrädd när min uppfödare tog upp hjärtfel med en annan stor uppfödare och den andra sa sig strunta i att det fanns hjärtfel i de importer hon tog in.... har man info om sjukdomar så ska man utnyttja sig av detta.

Tänkte faktiskt inte diskutera det utan sätta in en bild på en riktig Knorrsvans: UNO. Han är född med kort svans och är en av ca 1-5 hundar per år som föds med stubbsvans. Anlaget finns hos dobbisen, läs mer här. http://www.dpca-breedered.com/not_cropping_docking.htm.

Men nu till Uno: Knorren är 4 1/2 år gammal, korad 172 points, godkänd i elit spår, svindlande nära en uppflyttning till elit lydnad (2 poäng ifrån - Djäklar!). Utöver detta är han Svensk, Norsk och Internationell utställningschampion. Han är en ärlig, självsäker, ursnäll dobermannhane som aldrig varit i slagsmål (än). Hans stora hobby i livet är MÄNNISKOR och brudar :) . Speciellt Gossip...

Uno-maj-05-RM.jpg


I vårt hem bor även en brun böna som heter Gossip. Hon är 13 månader och vi har ej startat i bruks och lydnad än. Årets planer är att klara av appellen (och lägre) + lydnadsklass ett. Hon ska även höftledsröntgas och MH-testas. Hon är en lite vildare typ än Uno och för hennes del ser vi gärna en framtida rapportkarriär.

Såhär ser hon ut:

http://hem.bredband.net/knorrsvans/Hemmisen bilder/Nyheter/060221/Gos-sta.jpg

Hoppas vi syns på Rasmästerskapen i Pingst. Mer info på Dobbisklubbens hemmis: www.dobermanklubben.se
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dobermann ägare...

intressant, det är faktiskt den första dobbis jag sett med medfödd stubb.
Däremot har jag sett ett par med kroksvans.

Det verkar förekomma ngt fler rottisr med stubbsvans, de verkar däremot mer sällan ha kroksvans(har bara sett en) men de har ju förövrigt en helt annorunda svanstyp än dobermannen
 
Sv: dobermann ägare...

escodobe skrev:
intressant, det är faktiskt den första dobbis jag sett med medfödd stubb.
Däremot har jag sett ett par med kroksvans.

Det verkar förekomma ngt fler rottisr med stubbsvans, de verkar däremot mer sällan ha kroksvans(har bara sett en) men de har ju förövrigt en helt annorunda svanstyp än dobermannen

Mmm, han är lite speciell knorren. Jag känner till några fler stubbisar, bl a en tik i Finland och en i Norge. Båda har syskon med svansar. Uno likaså!
 
Sv: dobermann ägare...

escodobe skrev:
intressant, det är faktiskt den första dobbis jag sett med medfödd stubb.
Däremot har jag sett ett par med kroksvans.

Det verkar förekomma ngt fler rottisr med stubbsvans, de verkar däremot mer sällan ha kroksvans(har bara sett en) men de har ju förövrigt en helt annorunda svanstyp än dobermannen
Finns uppfödare som avlar på stubbsvansade rottisar... enlig SKK är det helt OK men AfR vill ha bort dem....

Välj din egen åsikt tänker inte ge min....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 530
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: cassina
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
734
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
712
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp