DO utreder diskriminering vid stall mot elev i hijab

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hijab är en stor oformlig sjal vilken kan skrämma hästar eller absolut skrämmer flyktdjuret häst.

Baklava-mössa används väl ofta i stall under hjälmarna. Använd baklava istället.

Har du testat att skrämma hästar med en hijab alltså?

Baklava är ett bakverk. Kan bli kladdigt under hjälmen. Möjligen tänker du på balaklava men även muslimer har rätt att välja vad de har på huvudet.

Två trådar samtidigt där du får vädra din okunskap mot muslimsk klädsel. Det ser rätt illa ut.

Jag hade ofta huckle i stallet... något bondkvinnor i Sverige haft i många hundra år. Ingen av hästarna tappade koncepterna pga mitt huckle (av andra saker - ja, men inte min huvudbonad).

En baklava låter som sagt väldigt kletigt som huvudbonad. Om en absolut ska ha något sött på skallen hade jag nog valt halwa istället :D

Hijab är en stor oformlig sjal vilken kan skrämma hästar eller absolut skrämmer flyktdjuret häst.

Baklava-mössa används väl ofta i stall under hjälmarna. Använd baklava istället.
Men det låter ju jättetokigt, varför skulle en häst bli rädd för en sådan?

Jag kan förstå om personen hade en såndär...niqab? om det heter det, när det täcker hela kroppen och huvud och allting, det förstår jag är svårt och snudd på olämpligt att ha i stallen och det hade skrämt iallafall halvt ihjäl min häst. Men en hijab? varför skulle någon häst bry sig om en sådan?

Nu hade det i artikeln visserligen hörde jag nu ingenting med säkerhet att göra övht utan bara ett rasistiskt fån som inte ville arbeta med en muslim..så det hade nog inte spelat någon roll vad klädseln var i det här fallet.

Nu är det ju i regel så att de som bär hijab brukar ha den just på huvudet, inte ta av sig den och stå och vifta med en "stor oformlig sjal" för att skrämma hästar.

Jag får uppfattningen att du inte träffat på särskilt många som bär hijab. I annat fall borde du rimligen veta att en hijab sannolikt inte är mer skrämmande för hästar än en vintermössa, balaklava o. s. v. som många av oss använder vintertid.

Ni verkar det ju inte alls ha med säkerhet att göra. Dessutom, de jag ser som använder hijab vid ngn form av träning (ridning inkluderat) har samtliga haft en enklare variant som legat innanför tröjan.

Blir bara trött på sådana okunniga fjantinlägg som du och andra kommer med. Kvinnor har haft sjal i stall i många år, det är sedan 80-talet vi gått utan.

För övrigt heter det balaclavamössa. Skulle säga att den sitter sämre än de flesta hijabs.

finns ju flera versioner av hijab som är för sport speciellt för att du ska kunna ha den under hjälm tex, har nog inte sett en enda som fladdrar faktiskt

Vi har dock ingen info om kvinnan i det här fallet hade en sån eller inte. Hade hon det är det solklart diskriminering! Hade hon inte det och inte ville byta till det är det inte lika solklart. Vi vet för lite om den här situationen.

Så länge inte kläderna i sig innebär en säkerhetsrisk så kan folk klä sig bäst de vill oavsett religion och kläderna ska vara lämpliga att arbeta i om det är det som gäller. Jag kan tänka mig att bett folk klädda med långa sjalar som kan fastna ta av/byta ut dem vid exempelvis ridning/körning, jag vill ju inte att folk ska hänga sig själv av misstag. Men det gäller ju oavsett vem som har plaggen. Det finns säkert lämpliga kläder för de flesta smaker. Hästarna vänjer sig och folk som viftar med stora tygstycken hör inte hemma i ett stall, men det har mycket lite med klädsel att göra.

Det här är ju bara fånigt. Hänga sig av misstag? De flesta ridskolor har hjälmtvång vid hästarna för barn, även med en fastspänd hjälm kan man hänga sig av misstag i olyckliga situationer.

För övrigt har jag besökt ett 30-tal stall i mellanöstern. Ingen av de hästarna har det minsta problem med kvinnor i sjal 😉 kanske smartare än svenska hästar och dess handledare?

Det här är ju bara fånigt. Hänga sig av misstag? De flesta ridskolor har hjälmtvång vid hästarna för barn, även med en fastspänd hjälm kan man hänga sig av misstag i olyckliga situationer.

För övrigt har jag besökt ett 30-tal stall i mellanöstern. Ingen av de hästarna har det minsta problem med kvinnor i sjal 😉 kanske smartare än svenska hästar och dess handledare?

Men nu är det ju så att man bör (inom rimliga gränser) anpassa sig efter de regler som finns där man är. Och att byta den vanliga hijaben mot en sportig variant är en sån rimlig anpassning tycker jag. Inte för att hästarna skulle bli rädda. Det argumentet är bara fånigt! Jag förutsätter att ingen hijab flaxar runt. Men för att minska risken att bäraren fastnar och skadas i onödan. Av samma anledning så bör tröjor/jackor med fasta huvor vara förbjudna.

Inom westernridningen tycker många att hjälm är en onödig säkerhet att ha. Men vi har bestämt att på svenska ridskolor ska alla ha hjälm av säkerhetsskäl.

Så rutiner och regler varierar beroende var man är. Sverige, mellanöstern, vanlig svensk ridskola eller amerikanskt Westernstall.

Men nu är det ju så att man bör (inom rimliga gränser) anpassa sig efter de regler som finns där man är. Och att byta den vanliga hijaben mot en sportig variant är en sån rimlig anpassning tycker jag. Inte för att hästarna skulle bli rädda. Det argumentet är bara fånigt! Jag förutsätter att ingen hijab flaxar runt. Men för att minska risken att bäraren fastnar och skadas i onödan. Av samma anledning så bör tröjor/jackor med fasta huvor vara förbjudna.

Inom westernridningen tycker många att hjälm är en onödig säkerhet att ha. Men vi har bestämt att på svenska ridskolor ska alla ha hjälm av säkerhetsskäl.

Så rutiner och regler varierar beroende var man är. Sverige, mellanöstern, vanlig svensk ridskola eller amerikanskt Westernstall.
De regler som finns där man är - det vill säga sverige - är ju faktiskt att hijab är tillåtet och att det faktiskt är förbjudet att inte tillåta det enligt svensk lag. Tycker du är väldigt inskränkt i dina svar.

De regler som finns där man är - det vill säga sverige - är ju faktiskt att hijab är tillåtet och att det faktiskt är förbjudet att inte tillåta det enligt svensk lag. Tycker du är väldigt inskränkt i dina svar.

Men det svåra är ju när det krockar med Svenska Ridsportförbundets regler/rekommendationer för säker hästhantering, vilket lärare och personal på anslutna anläggningar ska följa.

1000017568.jpg

Var står ordet hijab i den texten?

Den är ju en kombination av huva och halsduk. Det är väl inte svårt att se hur en handledare reagerade i princip med ryggmärgen, "inga halsdukar eller huvor" när hen såg en hijab. Eller så var hen diskriminerande, det vet vi ju inte än, får DOs utredning visa.

Jag tror som sagt på att:

Sportversionen eller en slinkig/tunn med instoppade ändar = minimal säkerhetsrisk.

Större och mer traditionell, med stora ändar utanför = säkerhetsrisk runt både häst och maskiner.

Den är ju en kombination av huva och halsduk. Det är väl inte svårt att se hur en handledare reagerade i princip med ryggmärgen, "inga halsdukar eller huvor" när hen såg en hijab. Eller så var hen diskriminerande, det vet vi ju inte än, får DOs utredning visa.

Jag tror som sagt på att:

Sportversionen eller en slinkig/tunn med instoppade ändar = minimal säkerhetsrisk.

Större och mer traditionell, med stora ändar utanför = säkerhetsrisk runt både häst och maskiner.
Det finns alltså ingen rekommendation att hijab är otillåtet? För det vore ju jättemärkligt eftersom det går rakt emot idrottsförbundets regelverk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 274
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 146
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka