Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker mest att filmerna på Youtube mest visar hundar som redan kan härma, inte hur det lära in. Därav min fråga.Kolla youtube - där finns det mesta :-)
Jag tycker mest att filmerna på Youtube mest visar hundar som redan kan härma, inte hur det lära in. Därav min fråga.
Jag tycker mest att filmerna på Youtube mest visar hundar som redan kan härma, inte hur det lära in. Därav min fråga.
Jag lärde in min golden detta efter ganska exakt samma metod som @machafuko beskrev. Hade lyssnat på en hundpodd som bland annat Eva Bodfäldt är med i. Där pratade de om Do as i do och sen gjorde jag som de sa. Nu älskar min Jazz den här träningsmetoden.
Inte här så ofta så liiite sen på bollen...@Monstermom gör det med sin hund och vill kanske berätta mer?
Inte här så ofta så liiite sen på bollen...
Men jag kan komplettera @machafuko s beskrivning lite:
Börja med några (3-4st) beteenden din hund redan kan på ren verbal signal. Välj beteenden du själv kan visa. (Exempel: sitt, ligg, skall, plocka upp, kliv upp på, kryp igenom, osv - saker som att vifta på ett öra är mindre lämpligt.
Ha hunden imitt emot dig med utrymme emellan er. Ge ett kommando för "vänta och observera mig", i ren DAID så är det just "do as I do", gå fram och demonstrera beteendet.
Gå tillbaka, säg "Do It!" till hunden (eller vilken signal du nu vill använda), direkt följt av signalen för det demonstrerade beteendet som hunden redan kan.
Upprepa flera gånger och variera mellan olika redan kända beteenden. Du kommer att se att hunden förekommer den verbala signalen och startar redan på "Do It!", då är det dags att börja experimentera med nya beteenden som hunden inte redan kan.
Man kan nästan inte ha roligare!
Don´t do itDet är jädrigt häftigt när man inser att de förstått konceptet! Mindre häftigt när de på eget initiativ väljer att ta efter beteenden som att öppna grindar/dörrar och foderlådor.