DNA analys av alla föl födda 2008

Sv: DNA analys av alla föl födda 2008

Misstänker att du menar att alla halvblodsföl ska DNA-typas.
Det gäller nämligen INTE alla raser...

Obligatorisk chipmärkning och DNA-typning av alla swb-föl påbörjades 2006.

Som jag förstå DNA testning har med faderskap och Arvsänlag att göra. Faderskap kan man göra med ett biliga blod prov.
DNA testning är för att upptäcka om hasten har non kände ärvs sjudom, och det är kostsom.
Med Paintföränings ignomdrivning av sin sak att avla på Genetic Disease Haster finns det igen änledning för DNA testning ännars an för din egen skul.

Jag tro att Chip Märking komma att bli obligtorisk, dom första komma att bli Fjord Haster för hur kan du se skildnad utan brän/freeze märkning?
Det fördelen är att man kan spåra hasten om den skulla komma bort.

Ameo var valdig kort ordig?
Arizona

Chipmärkning är obligatorisk för islandshästar sedan 2003.

Denna tråd låg på islandshäst först så därför var det inte nödvändigt för Gullan86 att skriva att det gäller islandshäst.

Jag tycker det är bra att fölen ska DNA-testas mot fadern för jag vet flera fall med hästar som kan vara reggade med fel fader.

Kan det vara så att det inte kommit tidigare eftersom det varit vanligtmed naturlig betäckning av islänningar?

Nja, semin är inte så stor hos oss ännu att det skulle vara av den anledningen.

Alla islandsföl skall härstamningskontrolleras i år. Vanligtvis sker inte det. Det kostar oss fölägare extra, vilket inte spelar mig någon roll eftersom jag tycker det är bra att DNA-testa dem.

Det som stör många är väl att det kom ut väldigt sent det här med att alla skall DNAtestas. Jag tror det har vart känt 2-4 veckor.

japp exakt em76 har rätt jag lade tråden på islandshäst och trodde inte den skulle flyttas.

så detta gäller alltså islandshäst.

men som någon skrev, obligatoriskt med chip märkning av alla raser, hur gör man en chip märkning när hästen redan har ett pass?
vad kostar just enbart chip märkningen?

min shettis har inget chip och de är ju stöld benägna så det borde man nog göra....

Från och med juli nästa år kommer krävas chipmärkning för alla föl som NYREGISTRERAS.
Äldre hästar behöver inte chippas.

Det går utmärkt att chippa hästar som redan har pass, man kollar identiteten och scannar så de inte redan har ett chip nånstans, sen gör man som vanligt och skickar in chipmärkningsrapport till registratorn i sin rasförening.

Som jag förstå DNA testning har med faderskap och Arvsänlag att göra. Faderskap kan man göra med ett biliga blod prov.
DNA testning är för att upptäcka om hasten har non kände ärvs sjudom, och det är kostsom.
Arizona

I Sverige så frysmärker man travhästar vid ett års ålder.
Dna testas för att se att det är rätt stam på den.

När DNA testet är ok så blir hästen färdig registreraad och pass kommer hem då. Tar enbart någon vecka.

Men det är några som får en chock då.
Det är ju en del ston som får föl efter "diverse" hingstar som inte är "planerade"... :crazy:

AM

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 087
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
723
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka