Djuuuupa mittfåror på strålen

G

Gargamella

Min häst har så djupa mittfåror i strålen på framhovarna! Får ner hovkratsen en bra bit, dvs typ ca 1,5 cm. Hon verkar inte särskilt öm, men är å andra sidan inte särskilt känslig på att visa smärta! Luktar lite illa när man kratsar i fårorna, men kan inte påstå att det är "geggigt" som om det vore röta... Har å andra sidan aldrig haft häst med röta så jag vet inte...
Sist hos hovis tyckte han att jag skulle spruta strålarna med koksalt. Har gjort det men det verkar inte hjälpa så mkt.
Ska sko om knappt 3 v igen, men jag tänkte bara om nån har förslag el tips på vad det kan vara och vad man kan göra?

Sv: Djuuuupa mittfåror på strålen

köp thrush buster, hovrent eller vad det nu heter på svenska lilablå vätska som man kan köpa på tex hööks inte billigt men drygt. fungerar utmärkt för ändamålet.

Jag baddade med jodopax när hästens stråle blev lite för djup, inte heller geggigt, men hovslagaren trodde det kunde vara nåt på gång.
Baddade med jodopax en gång om dan i typ en vecka, sen blev det bättre. Skulle bara se till att strålen var ren och torr innan jag baddade.

Låter som svamp.

Blanda ut lite såpa i rätt mycket vatten (inte mycket såpa per delar vatten alltså) och skrubba strålarna. För att komma ner i mittstrålfåran kan du köpa en sådan tandkötts-tandborste med bara några borst på. Jag tycker dock jag kommer åt rätt bra med diskborste.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 552
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 899
Senast: Lipperta
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 962
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 791
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka