Djurskydds inspektör på väg

QuickStar

Trådstartare
Djurskyddet är i farten här i stan ryktas det om och vårt stall ligger nära stan så det är nog stor chans på att de dyker upp.

Vad ska man tänka på?
Vad tittar de på? Jag har hört att folk säger "allt" :smirk:

Jag står som inhyrd i ett stall med mina två dräktiga ston, stallet och ägarna till stallet har alla tillstånd och allt som behövs.

Hur noga inspekterar de hästarna och hur stor "förståelse" har de? Förstår att det är olika bland alla människor men de har väl någon slags "check-lista" eller nåt de utgår i från antar jag?

Min ena sto är tex lite vass i munnen, kollad innan hon betäckes förra året och ska kollas igen nu när hon fölat, det är ju inte jätte sexigt att ta ut tandläkaren och droga ner hästen när hon är rätt långt gången i dräktigheten tycker jag. Hon är inte tunn kan man ju inte påstå, är det något de kan anmärka på?

Min transport står uppställd vid stallet, kommer de inspektera den också tro? Jag har massa skräp liggande i den sedan jag flyttade, bör jag slängs det innan eller? :angel:

Tacksam för svar :)

Sv: Djurskydds inspektör på väg

Det jag vet att de kollar på iaf inom travvärlden är ju att man har ett (låsbart) medicinskåp, o att all med. är utskriven till en specifik häst och under en viss tid (och skall ej vara kvar efter behandlingstiden). Medicinen ska självklart förvaras i skåpet också. :p
Men kanske är annorlunda, men är väl iof alltid viktigt.

Annars är det väl mest att stallet följer reglerna, med storlek på boxar o mellanrum mellan stänger o allt det är. O inget som hästarna kan skada sig på i/runt stallet, men transporten skulle jag inte vara orolig för om jag vore du. :smirk:
(Så länge du inte står o lastar din häst när det är skräp på andra sidan när de dyker upp :p)

Nej den står inbackad i ett hörn med sommardäck på :angel:
Kör ju liksom bara till och från betäckning och betet..

Medicin skåp har vi inget, jag har all sårvård etc i den låsta sadelkammaren och det ända receptbelagda jag har är storpack med avmaskningsmedel... :smirk:

Vi har röjt undan allt onödigt (vilket ju ändå behövdes göras) tex täcken och redskap som inte används, hinkar etc.

När vi hade inspektören här kikade han bara på hästarna lite på avstånd och konstaterade att de såg ut att få bra mat :crazy::angel:
Kollade verkligen inte tänder eller nått.
Han verkade mer intresserad av att kolla att jag hade vanligt hästvett och kunskap om hur man sköter om sin häst.

Du behöver nog inte oroa dig.

tycker inte du ska tänka på något för har dom synpunkter så är det ju bara bra att du får reda på dom så du kan åtgärda.. kan vara nåt du inte tänkt på själv... :idea:

det är ju inte så att dom kommer ut och på 2 sekunder förbjuder dig att ha hästar pga att en hagstolpe gått av eller what ever :D:bump:

Nej jag är inte så värst orolig mest nyfiken!

Den tycker inte jag man man behöver "ge" dom saker att anmärka på :angel:

Hört om folk där de kollat hela hästen som en vetbesiktning ungefär, kollat hur täckena passat, hur boxarna är mockade osv.
Kollat så det finns egen utrustning till varje häst, vart man köper foder osv. Men det verkar vara väldigt växlande mellan de som fått besök hur mycket de har kollat. :confused:

Tycker ju alla alla kommuner borde ha nån/samma mall/check-lista att utgå ifrån så det blir lika för alla.

Hört om folk där de kollat hela hästen som en vetbesiktning ungefär, kollat hur täckena passat, hur boxarna är mockade osv.
Kollat så det finns egen utrustning till varje häst, vart man köper foder osv. Men det verkar vara väldigt växlande mellan de som fått besök hur mycket de har kollat. :confused:

Tycker ju alla alla kommuner borde ha nån/samma mall/check-lista att utgå ifrån så det blir lika för alla.

Har du inget att dölja så är jag övertygad om att du inte behöver känna dig orolig. Jag förstår inte varför du är orolig.

Så lustigt det där med hästarnas utrustning. Mina hästar delar på allt som är i deras storlekar. Egna träns har de men de delar på borstar och rubbet, jag innehar dessutom § 16 tillstånd trots detta;) hos oss kollade de hagarna, stängsel, boxar och stallgångar. De kollade att det inte fanns något som hästarna kunde göra sig illa på om de kom lös i stallet. Att fodret fanns bakom stängda dörrar och att det inte fanns foder i gångarna. Höpåsar fick vi ha framme men inte mathinkar. Transporterna kollades nu som först när jag behövde intyg iom kompetensbeviset.

Blir ju spännande, vi har både halm och ensilage bal inne i stallet samt alla hö påsar och mathinkar utanför resp box.

Allas kraftfoder står i ena stallgången, jag och en till har "kistor" eller vad man ska kalla dom och de andra har tunnor som är låsbara.

Jag har var sitt träns till mina sen delar de på täcken, borstar etc (orka ha olika borstar till varje häst?!) jag har 2 sadlar, en urgammal passier som inte används för den passar inte sen delar dom på den andra sadlen, den ena rids knappt och sen är det ju en bomlös då den passar ju liksom..

Som sagt jag är inget orolig alls utan bara nyfiken på vad man kan vänta sig. Speciellt vad de kollar på hästarna eftersom det ju direkt är mitt ansvar, att mått och galler etc är godkänt ligger ju mer på stallägarens bord än mitt. ;)

Verkar ju definitivt vara olika från ställe till ställe vad de "anmärker" på.

Blir ju spännande, vi har både halm och ensilage bal inne i stallet samt alla hö påsar och mathinkar utanför resp box.

Allas kraftfoder står i ena stallgången, jag och en till har "kistor" eller vad man ska kalla dom och de andra har tunnor som är låsbara.

Jag har var sitt träns till mina sen delar de på täcken, borstar etc (orka ha olika borstar till varje häst?!) jag har 2 sadlar, en urgammal passier som inte används för den passar inte sen delar dom på den andra sadlen, den ena rids knappt och sen är det ju en bomlös då den passar ju liksom..

Som sagt jag är inget orolig alls utan bara nyfiken på vad man kan vänta sig. Speciellt vad de kollar på hästarna eftersom det ju direkt är mitt ansvar, att mått och galler etc är godkänt ligger ju mer på stallägarens bord än mitt. ;)

Verkar ju definitivt vara olika från ställe till ställe vad de "anmärker" på.

Där jag bor skämtas det om att inspektören håller sin man veterinären med jobb :o Ja det verkar väldans känsligt faktiskt. Håller med om att det ska vara samma krav i alla kommuner.
Det har hänt ett flertal ggr att inspektören har slagit ner på "lite töntiga" saker och efter sitt besök skickat veterinären på hästägaren. Nu senast hörde jag om en flyktigt bekant som hade besök, unghästen 3 år hade en liten hovspricka. Hästen har växt otrolilgt mkt och hovarna har väl inte fått den näring som de behöver. Hovis har varit där var 7 vecka men det dög inte.

Vet man att man skött sin häst på bästa sätt har man inget att vara orolig för...:)

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 066
Senast: axel
·
F
Hästmänniskan Jag behöver verkligen hjälp, jag vet inte vad jag ska välja! Jag har en shettis som är dräktig. Hon måste stå på lösdrift då hon...
Svar
3
· Visningar
907
Senast: wolken fee
·
Hästmänniskan Ja, nu var det dags igen, en intressant gård har dykt upp till försäljning... Visserligen något dyr med tanke på renoveringsbehoven, men...
Svar
9
· Visningar
9 922
Senast: BeastieBabe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka