Djurskyddet går över till staten

elle12

Trådstartare
Ja, nu är beslutet taget i riksdagen i dag. Den 1/1 2009 tar länsstyrelsen över kontrollen av djurskyddet från kommunerna. Jag saxar från pressmeddelande på SJVs hemsida:
"Jordbruksverket kommer att ta en ledande och samordnande roll i detta för att bidra till effektiva, riskbaserade, rättssäkra och likvärdiga offentliga kontroller." Så bra, då kan vi som arbetar i branschen sitta och vänta på att det ska ske...
Vi fick för ett tag sedan en promemoria angående överflytten av arkiv - ska det göras av kommunen tills den 1/1 2009 så lär det inte bli några fler kontroller i "min" kommun tills dess - ett jättejobb bara det då kommunen nu har allt som rör miljö-och hälsa i samlade arkiv. Effektivisera- hur ska det gå till med mindre resurser än i dag?Riskbasera- dyrare för djurhållaren i längden, Likvärdiga kontroller- ska vi åka flera på samma ställe då, känns inte så effektivt. Typiskt att mitt län är sist ut- dvs vi som är i branschen har inte fått någon info från länsstyrelsen ännu, inte ens några planerade träffar, det kanske blir i höst då efter alla semestrar, så dags då. Funderar allvarligt på att stanna i kommunen och arbeta med annat som jag är erbjuden att göra, synd för jag brinner för djuren.

Sv: Djurskyddet går över till staten

Oj då! Detta kommer att bli intressant att följa.

Det känns lite som hästpassen: "nu ska alla ha hästpass, hur vi löser det praktiska och hur det skall funka - det tar vi sen".

Och som sagt, för alla anställda, hur blir detta? Hur löser man det geografiskt - norrut är det ju redan glest så att säga?
Det finns nog fler frågor än svar än så länge.
Du får gärna uppdatera!

:bow::bow:

Kan inte annat än att hålla med! Vi har inte heller fått någon information eller kallelser till träffar (i alla fall inte i min kommun). Även jag har blivit erbjuden att stanna och jobba med miljöskydd, känns bra. Undrar när lst kommer att gå ut med "erbjudanden" om överflyttning. Vad gäller arkiven så är det samma här, ska det ske innan 1/1-09 kan jag nog låsa in mig i arkivet nu och i bästa fall komma ut vid årsskiftet!

Hoppas allt är bra i övrigt;)

Ja, det känns som att både de som är i branschen och i förlängningen djurhållarna går en spännande tid till mötes:angel:

:rofl:

Ja, men det kommer ju att bli sååå mycket bättre och effektivare nu!;):angel:

Jag tycker det är utomordentligt bra om man kan flytta över allt som rör djurhållning och lantbruk på en myndighet... inte som nu på hur många olika verk och myndigheter som helst - som det är nu har du har kommun, länstyrelse, jordbruksverket, livsmedelsverket m.fl.

Så personligen skulle jag vilja se att jordbruksverket tog över djurskyddet helt och hållet... inte länstyrelserna som jag då anser vara något av en "dinosaurie" med landshövdingar och elände som mest hör hemma under vikingatid. Bort med länen och centralisera ansvaret - lokola "filialer" ger kontakt med gräsrötterna ändå.

Och inspektörer som inte vill flytta kan då jobba lokalt, rent av från hemmet eftersom stora flådiga kontor börjar kännas alltmer onödiga i dagens samhälle. Kanske lägga upp ett rikstäckande arkiv med dokument i elektronisk form.... istället för att skyffla runt en massa papper.

Senast ändrad:

centraliseringar brukar innebära att den lokala förankringen försvinner. Alla arbetstillfällen flyttas till några få stora enheter.

Visst låter din vision fin men centraliseringar brukar inte leda till att inspektörer kan jobba mer lokalt, tvärtom.

Detta är skälet till att jag varit tveksam till ngn typ at centralisering sedan första gången jag hörde om det på 90-talet.
Genomgående verkar det som om kommunerna vill ha kvar sin utbildade personal. Jag undrar var länsstyrelserna skall hitta kompetens.
PL

kl

Ja, och nu har vi tydligen kommit in i en tystnadsperiod från lst.

I förra veckan efter beslutet så kontaktades jag chefsjuristen på "min" lst som är ansvarig för den nya organisationen. Svaret på frågan om när de tänker börja informera berörda djurskyddsinspektörer var att de kontaktar våra chefer innan sommaren, troligen kontaktas sedan några djurskyddsinspektörer som sedan får förklara för övriga djurskyddsinspektörer! Innan sommaren är i morgon, sedan drar semestrarna igång, det ska bli mycket intressant att se om de kontaktar cheferna i morgon. Enda gången under samtalet som juristen blev lite undrande och verkade bry sig var när jag sa att jag m fl är involverade i en kommunsammanslagning inom miljö och hälsa, och de vill ha besked i augusti angående hur djurskyddsinspektörerna i de fem berörda kommunerna tänker göra då den verksamheten drar igång den 1/1 2009 är det tänkt, kommunerna får om vi inte går med och arbetar med miljö då rekrytera och de tänker då börja detta arbete i början av september eftersom man måste ha lite framförhållning.

OM lst vill ha med de djurskyddsinspektörer som i dag arbetar i kommunerna så får de nog sätta lite fart. Enligt chefsjuristen var allt redan planerat och klart, men varför kan man inte trycka på knappen och meddela oss berörda hur det ska vara i sådana fall?? Är det för lite begärt att man har ett länsmöte och då kallar de 25-30 berörda som i dag arbetar med djurskydd i länet? Var det inte samsyn man ville ha? Det lär man inte få om man inte ens kan kallar de berörda till ett möte angående flytten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jordbruksdepartementet bereder nu en departementsskrivelse där man föreslår att djurskyddskontrollen ska flyttas från kommunerna till...
Svar
5
· Visningar
1 013
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?