Djursjukvårdare

K

Kerrin

Hej!
(Ber om ursäkt om tråden ligger fel!)
Har funderat på att läsa till djusjukvårdare.
Eftersom jag bor en bra bit ifrån Skara så började
jag fundera på distansutbildning, hörde om det på omvägar..

Min fråga är nu Finns det en distansutbildning till Djursjukvårdare överhuvudtaget ? Har nämligen inte hittat något om det ?

Tacksam för svar! :D

Sv: Djursjukvårdare

Det har funnits en utbildning på distan. Denna var främst till för dom som redan jobbade som djursjukvårdare utan utbildning.

Denna utbildning finns inte kvar utan enda möjligheten är att läsa i Skara

okej, det var ju lite synd :(
men får väl pallra mig dit iaf då, om man nu kommer in! :angel:

Men tack för svaret! :bow:

kolla på slus hemsida istället! eller ring till dom så får du svar på alla frågor. skulle inte tro att just denna linje finns på distans då jag kan tänka mig att det är ganska mycket praktiskt arbete...

Som jag skrev innan så har det funnits en distansutbildning.

Tyvärr inte:(
jag mailade dom och frågade då jag funderade på utbildningen, men fick till svar att det inte går...
Visserligen är det väl ganska mkt praktik som man kan ha hemma, men blir ändå för krångligt att läsa så långt bort..
Synd det inte är på pendelavstånd..

Det finns djursjukvårdsutbildningar, jag läser en nu i Norra Sverige, dock e den mest för smådjur, Hund & katt, men de e så intressant att kunna läsa om samma sak fastän man läser om hästen...Hoppas att kunna få ta C15 provet(tror d heter så...) så man får jobba på riktigt o ge sprutor o medicin...men som sagt d gäller bara att hitta dom, ring runt till olika vet. stationer o kolla, dom brukar ordna kurser för sina anställda, o i mån av plats kab dom ta in extra folk för att hålla nere kostnaderna...Lycka till...!!!:banana:

Vad är det för utbildning du går? För djursjukvårdarutbildningen finns väl bara i Skara? :confused: Har funderat på att utbilda mig till det, men problemet är ju att man måste ha 6 månaders praktik först och det kan man tydligen inte få pengar från arbetsförmedlingen för längre :mad:

Har just upptäckt samma sak (att man inte får något bidrag när man praktisera) och de gör mig så irriterad. Hur sjutton ska man lyckas överleva 6 månader utan pengar?:eek: fick svaret att jag skulle gå till soss och fråga dem om birdag men att de inte gärna ger bidrag till de som bor hemma hos föräldrarna fortfarande. Tydligen har de inte tänkt på att busskorten kostar skjortan numera och att man ska ha med sig matlåda. Är det verkligen rättvist att mina föräldrar ska betala det? *morr.

Mm det kan man ju fråga sig :confused: Man kunde väl åtminstone få ett par tusen.. Blir ju jäkligt mycket om man ska behöva jobba också och samtidigt praktisera på heltid :/
Jag bor ju inte hemma längre så kanske är möjligt att få pengar från soc då? Men är lite tveksam eftersom jag får pengar från alfakassan och fortfarande har dagar kvar där.. Får inte praktisera samtidigt som jag har alfakassan även om jag skulle söka jobb under tiden och gå ifrån ifall jag skulle få något. Så soc kanske är enda utvägen. Så länge man inte sparar ihop pengar som man kan leva på under praktiken, men det är ju inte det lättaste när man inte har nåt jobb :(

Nej precis. Jag går skolan fortfarande och har inte mycket att lägga undan på det redan knapra studiebidrag man har. Tänkte ev lägga undan pengar från sommarjobb i sommar men det känns ändå inte rättvist att jag ska behöva leva på de pengarna i sex månader.:mad: Soc är nog ända utvägen, ska iaf gå dit och höra med dem. *suck. Annars vette sjutton vad man ska göra :confused:

För övrigt en väldigt kånglig situation för dig :crazy: ibland blir man galen på alla regler hit och dit

Det var ju några dagar sedan senaste inlägget på denna tråd...men jag försöker ändå...

Ni diskuterade det här om hur man ska få pengar under praktikperioden...Jag skrev och frågade en kursadministratör i Skara om just detta. Hon sa att det är meningen att arbetsgivaren där man gör praktiken ska betala lön.

Har ni hört något annat?

Om jag har förstått saken rätt så kan man få någon form av betalning för praktik, men man måste ha fyllt ett visst antal år (20 kanske?) men jag vet inte hur mkt det stämmer. Har hört det av en som hört det av en...

Det bästa är såklart om du kan kombinera praktiken med jobb :D så att du får både lönen och erfarenheten.

Är ändå lite intresserad av att få veta om det jag har hört stämmer. Ngn som vet?

Vad jag vet så finns bara utbildningen i SKARA och det är oerhört svårt att komma in. Typ av 3000 sökande kommer 16 st in.

Nja, riktigt så där svårt är det inte. Brukar vara runt 400 sökande i första hand, det dubbla totalt och det tas in 40 st per läsår.

kl

Nu ställer jag ännu en fråga här, hoppas det är okej.

Vad är det för behörighet som behövs för att kunna söka, förutom det grundläggande man får i gymnasiet?

Aldrig varit färre än 20 platser. 25 sen mitten/slutet av 90-talet och nu 40 st sen hösten -05.

Första gångerna jag pratade med syon om just djursjukvårdare och även pratade med sådana som gick djursjukvårdare, sa de alltid typ 16 i klassen och sedan var det över 3000 sökande.
Men det är ju bra då ifall de har ändrat och ger nu fler chansen att söka till utbildningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 130
Senast: soom
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 252
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar