Djurplågeriet inom ridsporten!

Cinora

Trådstartare
Ja lite spinoff på travtråden.

Själv har jag sett hemska saker både i verklighet och på nätet.

Innan jag skriver fakta vill jag skriva att det finns rötägg i alla sporter. Jag vill ha en debatt om hur man kan förebygga sådan hära inget annat. Själv gillar jag Trav,Hoppning,Fälttävlan,Dressyr osv dem flesta ridgrenarna.

min inställning till hästen är att man ska ha kul ihop, göra allt man kan för att hästen ska må bra och rida med en mjuk inställning.

Men har sett nedanstående saker som gör mig att må illa.

T.ex. en gång såg jag ett gäng privat ryttare på en ridskola som jag inte gillar längre, Dem satt och sågade så hästen tvingades ner i en falsk form, sporrades och piskades om dme inte gjorde rätt.
Tränaren däremot berömde att hästen gick i denna falska form.

En annan gång så såg jag en ryttare med pessoabett med tyglarna längstner. Vill tillägga att denna tjej även red en travare och 1 år senare var hästen totalförstörd. Hade munproblem och halt. .Denna tjej tokgaloppera varje dag i skogen ,aldrig någon riktig dresyr . Hoppade över hinder som var rent av livsfarliga i och med att hästen inte kunde hoppa ordentligt(då pratr vi om hinder på 1 meter på en häst som aldrig lärt sig rätt och vägrade han fick han pisk så det bara small om det.Så han hoppade och rev (Denna tjej anmäldes till djurskyddet itne av mig av andra. Men dem var på besök och tyckte allt var bra så fanns inte mycket att göra.Efter några år så slaktades travaren och hon köpte en välutbildad halvblod men denna häst gjordes samma sak med. Folk anmälde men hon fick ha kvar hästen varje gång :confused: Tilläger flera år sedan:/ Men när hästen blev halt och avlivades fick hon ut pengarna och slutade med hästar och festar enbart nu . Skötn att ingen mer häst ska bli förstörd av denna tjej )

En annan gång: så var det på en tävling,tack och lov så fick ryttaren utgå. Hästen blöddde efter sporrarna och hon spöade fram hästen på den lokala tävlingen.

Dem här sakerna har jag sett själv. Men har läst massa saker om Barrering,doping,rollkur och hemska bett.

Till alla; vill inte säga att ridsporten är hemsk eller någon annan gren utan bara få en debatt hur sverige ska förebygga sådant här.Tyvärr går det inte hur bra som helst :/

Tack för mig, om tråden ligger fel får jag ursäkta men ta inte bort den.

Sv: Djurplågeriet inom ridsporten!

Ja du fins många som behandlar hästarn som maskiner tyvärr.

Har oxå sett en landslagsryttare sporra o slå sin häst så den fick stora sår på sidorna, fyy faan säger jag bara.

Och det är ju inte många som vågar säga någon om det heller, alla i hästvärlden är så fega, pratar bara skit om folk i stället för o säga vad man tycker.

Ja tråkigt är det :(
Fega jäklar, därför man ska bo mitt ute i skogen 14 km till närmaste affär :D Då slipper man allt sådan där och man kan koncentrera sig på hästarna istället ;) Så skulle jag vilja bo:D

sedan finns det så många hästmänniskor som förmänskligar hästen pga okunskap :/

Jag håller med. Usch, säger jag bara.
Jag tycker det borde finnas mycket strängare regler.
T.ex. att ryttaren blir "portad" från tävlingar en längre tid om hästen får för mycket straff. Jag önskar att polisen eller någon annan typ av organisation kunde omhänderta hästar som blir felbehandlade/spöade och sedan sälja dem till andra. Men den tanken känns tyvärr långt borta. ;/

Det är förbjudet att slå djur - ändå slås hästar på tävlingar utan att särskilt många reagerar.
Det är faktiskt fruktansvärt elakt. Att man kan sitta där och bara slå och slå och slå, såga ner hästen på tygeln och sedan köra sporrarna i sidorna på den.
Utan att liksom tänka på att man rider på en levande varelse med hjärta och känslor och nerver.

På ridskolan där jag gick var det liksom naturligt att slå hästen med spöet för att få den att springa fortare. Att skrika på den när den vägrade.

Usch. Det finns verkligen inga ord för hur hemskt det är.

Jag tycker att det första man kan göra, är att själv säga ifrån om man ser något sådant. Oftast tror väl ryttaren att det inte ser så hemskt ut som det faktist gör, och om man då uppmärksammar att man faktist ser, då kanske dom får sig en tankeställare.

Jag själv sa ifrån till en tjej som red en fd travare för bara ett litet tag sen. Hästen blev enormt stressad av korta tyglar t.ex. Ändå sitter tjejen och i princip DRAR ihop hästen i en "form" jag aldrig sett förut. Måste jag tillägga att hon hade ett bett som såg ut att komma från helvetet?? Har aldrig ens sett ett sådant! Dåkände jag att jag var tvungen att säga ifrån, enbart för hästens skull. Frågade även om jag fick provrida hästen, och det fick jag. TÄNK så fint hästen kunde gå med långa tyglar, mjuk hand, vanligt tränsbett och att använda sitsen mycket.

Precis man måste våga säga ifrån :bow:

nyfiken, hur såg bettet ut ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur