Djurplågeri?

A

_anonym_12

Skriver inte från mitt riktiga nick för att personen kanske känner igen mig.

Det är så här en tjej i mitt stall har 4 hästar, alla är jätte smalla. Man ser revbenen på dem.
De får inget kraft foder alls, vintertid får den stora nordsvensken 7 kg per dag. D-ponnyn får 5 kg, vissa dagar var det knappt något i kvällspåsen och då kanske hon fick 4 kg!!:eek::eek:
Den andra d-ponnym får 6 kg per dag dom tycker han behöver mer.
C-ponnyn får 4-5 kg. Som även ägarens dotter är för stor för!
Och nu har hon släppt ut hästarna i en liten betes hage och de har ätit upp sig lite. Men nu börjar ju maten ta slut där också. Hoppas hon kommer stöd fodra dom.
Man brukar ju också låta hästarna gå lite på bete några timmar först men det fanns ju inte i hennes värld.
Det är ju väldigt tråkigt att hon har köpt så många hästar, när hon inte har råd att ge dom mat.

Vad tror ni? vad kan jag göra för att hästarna ska må bättre ?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Djurplågeri?

fast hur vet du att hon inte har råd ? hon kanske har föreställningen om att det räcker så ;)

lika många hästägare, lika många åsikter. därmed inte sagt att alla åsikter baseras på kunskap ;)

har du pratat med ägaren ? vad säger människan själv om varför dom får så lite strå ?

vi har heller inte gett kraftfoder i vinter, varesig till halvbloden eller till ponnyna. det beroende på att vårat silage är fullt tillräckligt (med kvot på 9.3)

fast hur vet du att hon inte har råd ? )

För att hon har lånat pengar ifrån mig flera gånger när det kommer hö för att hon inte har pengar.
Hästarna har knappt något strö, hon lånar alltid av andra.

har du pratat med ägaren ? vad säger människan själv om varför dom får så lite strå ?
)

Jag och hon är rätt bra vänner sen innan, och jag vet inte vad jag ska säga.
Att dom får så lite strån är ju för hon inte har råd.

tja, då får du väl försöka förklara att man inte kan ha fler djur än vad man har råd att försörja och att det finns bestämmelser för djurskydd. säg åt na att du kontaktar miljö och hälsa eller länsvet. om hon inte gör något åt sin/djurens situation.

kanske bättre att dom får förklara en gång till då ;)

Okej ska försöka prata med henne imorgon. Det är svårt men det är ju för hästarnas bästa

Anmäl idioten direkt!! Finns inga, i n g a ursäkter för det hon gör mot ina hästar.

Vad är det med folk?? Varför skaffar de hästar när de inte har råd:( Är man fattig ska man inte ha häst, kan man inte köpa mat, strö osv så måste man inse fakta, annars är man en djurplågare.

Blir både sjukt arg och ledsen när jag hör sånt här. Du måste anmäla henne, hästarna ska inte behöva lida!!!

ja men man kan ju faktist prata med människan innan man anmäler! :mad:
Inte schysst att anmäla innan man har pratat med personen i fråga!

Till TS prata med henne och säg som du tycker! självklart ska inga hästar lida för man har dålig ekonomi men tyvärr är det nog ganska vanligt :(

Kraftfoder kanske inte behövs. Det boror på värdena i höt. Men mera hö skulle vara på sin plats verkar det som. Okunskap?
Har du pratat med henne om detta?

Shysst? Personligen bryr jag mig inte om vad personen känner, jag bryr mig om hästarna. Om en person inte ens fattar att den inte har råd med mat och svälter hästarna, vad ska den fatta av att man pratar med personen? Enl. ts verkar det som att detta pågått under en längre tid.

Varför ska människor få plåga djur och få flera chanser?
Finns inga ursäkter till att inte ha pengar till mat och strö, eller tycker du det?

Jag sätter hästarna först, tycker det pjoskas alldeles för mycket med djurplågare i Sverige...allltid ska människornas känslor tas hänsyn till. Hästarna då? De har inte bett om att få dålig skötsel och svälta.

Okunskap eller inte, har människan inte råd att köpa mat så ska människan inte ha några hästar!

Svårare än så är det inte.:grin:

Shysst? Personligen bryr jag mig inte om vad personen känner, jag bryr mig om hästarna.

Jag tycker inte att det ena motsäger det andra. Jag förstod det som att ts känner hästägaren i fråga. Då är det kanske inte fel att prata med henne först. Hon förstår kanske inte hur allvarligt det är. Det framgår inte av det första inlägget hur många chanser hon har fått om hon har fått några.

Jag tycker inte att man bryr sig mindre om hästarna för det. Det är klart att man kan bli upprörd över något som detta. Men jag förstår ändå inte hur du genast tycks ha en sådan otroligt klar bild av hur situationen är.

Jag förstår att det kanske känns bättre att prata med personen först om man känner den.

Men om man ser till vad den människan gör och gjort mot sina hästar så tycker jag inte hon är lämplig som hästägare. Förstår man inte att hästar kräver mat, vad för sorts mat, hur mkt osv osv så ser jag inte hur personen helt plötsligt skulle göra en helomvändning och utbilda sig och skaffa kunskap + pengar. Människor förändras inte på det sättet. Hur många djurplågare har inte fortsatt svälta sina djur trots anmälningar?

Har man inte råd ska man inte ha hästar. Inte heller om man inte vet något om hur man sköter dem...tragiskt är det.

Vad tror ni? vad kan jag göra för att hästarna ska må bättre ?

Du kan till att börja med prata med ägaren och höra hennes ståndpunkt. Att hon inte ger något kraftfoder beror kanske på att det räcker med att ge hö? Visserligen verkar högivorna vara väldigt snålt tilltagna, men hästarna står kanske på halm? Om det är mycket näring i höet ska man inte ge så mycket av det, men hästarna får sitt tuggbehov tillfredsställt genom tillgången på halm.

Om inte förklaringarna är tillräckliga utan du fortfarande anser att hästarna "plågas" ska du ringa till miljö- och hälsokontoret i din kommun och göra en anmälan.

Immer

Bäst att säga presis som man känner. Jag förstår inte riktigt varför man måste tänka efter VAD man ska säga ? Är det inte alltid bra att vara ärlig ? Jag stod i ett stall för flera år sedan där endast jag var inhyrd + stallägarens häst. Denna häst brydde dom sig inte om vad det gäller mockningen. Många gånger stod hästen i rena klafsunderlaget. I min snällhet började jag mocka litegrann, men efter ett tag fick jag mocka jämt. Så då slutade jag och då såg det ut som fan igen. Och detta handlade INTE om nån dag eller 2 dagars eftersatt mockning, utan 1-2 veckors. Dessutom hade dom inte råd med strö alla gånger.

Jag tog ett snack med stallägaren TROTS att det var välldigt obehagligt. Jag sa att: förr eller senare kommer ni få djurskyddet på er. Ni måste skärpa er. Hon tog det väldigt bra faktiskt. Jag sa även att, jag hjälper er om det behövs, men jag tänker INTE göra det jämt. Lite framåtanda får ni allt visa med eran häst.

Sluta låna ut pengar till henne tycker jag. Hon (jag bara antar att det är en hon nu) kan ju uppenbarligen åka räkmacka på andra.

Säger hon att hon int ehar råd om du int elånar ut så säg åt henne att det är fritt fram att sälja en häst i så fall.
Så vet jag andra som fått göra när de inte haft råd längre. Livet är hårt och orättvist, men det ska inte gå ut över hästarna.

Shysst? Personligen bryr jag mig inte om vad personen känner, jag bryr mig om hästarna. Om en person inte ens fattar att den inte har råd med mat och svälter hästarna, vad ska den fatta av att man pratar med personen? Enl. ts verkar det som att detta pågått under en längre tid.

Finns inga ursäkter till att inte ha pengar till mat och strö, eller tycker du det?

Jag sätter hästarna först, tycker det pjoskas alldeles för mycket med djurplågare i Sverige...allltid ska människornas känslor tas hänsyn till. Hästarna då? De har inte bett om att få dålig skötsel och svälta.

självklart finns det inga ursäkter till att inte ha pengar till mat och strö! Men som jag skrev innan så hade jag pratat med ägaren till hästarna innan! Och hästarna lider nog inte om man nu pratar med ägaren nästa dag!! det tar ju längre tid att göra en anmälan, och vad hjälper det?? hjälper det inte att prata med ägaren så är det bara att göra en anmälning, då har ägaren iallafall fått en chans.

Jag känner mig själv till exempel. Jag hade en mager krake i hagen förra sommaren. Inte för att jag misskött hästen utan för att den kommit hit ovårdad. Jag blev anmäld av en granne. Hon pratade även skit om mig i trakten. Vad blev effekten?? Jag blev sur och vresig och allmänt negativt inställd till det hela. Om hon hade kommit till mig hade jag kunnat förklara och missförstånd hade kunnat undvikas. Jag tror knappast att jag är ensam om att reagera så här och gå i försvar när någon anklagar en för något. Om man istället pratar trevligt med folk och delar med sig av sin kunskap kan man komma mycket längre. Jag tycker inte att man ska ropa djurplågare direkt utan rejäla fakta. (En annan granne ringde upp mig istället och gav tips på foder som fungerat bra till en tunn häst som hon hade haft. Jag förklarade vad jag gjorde och varför hästen var tunn och hon förstod precis vad det handlade om då hon liksom jag har haft hästar under lång tid. Ett betydligt trevligare sätt att hantera saken på tycker jag!).

SJÄLVKLART ska missförhållanden anmälas om det inte leder någonvart med samtal och information. Men det är nog inget bra förstahandsval om man vill hästarnas väl. Hur många har inte bara flyttat på hästarna och fortsatt missköta dem på ett nytt ställe när de har blivit anmälda? Jag känner till två fall personligen..... Och det här med magra hästar - många gånger är det lika synd om feta hästar men det skriks det mindre om. Bara en tanke......

Senast ändrad av en moderator:

ligger en sak i det du säger om feta hästar! Många hästar man ser är verkligen övergödda och det stod en atrikel i ridsport för inte så länge sen om det, det kan ju finns flera alternativ varför hästen är smal, ex en unghäst som håller på att växa är ju inte så lätt att hålla i "normal" hull, en gammal häst eller en häst som tidigare har varit misskött. Konstigt det där att det är hemska att ha en smal häst men inte en fet! Man måste kolla upp orsaker innan man kan skylla på folk och anmäla hit och dit..
(bara en tanke)

Att man ser revbenen innebär inte i sig att det räknas som djurplågeri. En hälsovårdsinspektör kan dock förelägga om bättre utfodring även om fallet ännu inte ligger på
djurplågerinivå.
PL

Om man ser en smal häst i en hage går man inte och anmäler utan man ser till att ta reda på mer först, hästen kan faktiskt vara sjuk etc. Då ts känner personen så vet hon att det inte ligger någon sådan orsak bakom utan hästarna får lida pågrund av ägarens personliga bekymmer/inställning/ekonomi. Säg åt henne att antingen får hon sälja av några hästar och lära sig att ta hand om dom hon har kvar eller så anmäler du henne helt enkelt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
717
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 078
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
979
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31