Djurplågeri ?

L

Lantlolla

Jag behöver lite hjälp. Det är så här att min låtsas syster som är tio snart elva (hennes pappa är tillsammans med min mamma), denna lille dam fick när hon va yngre, en unghingst, en shettis då. han är snart 11 år. Den här hingsten bet min lillasyrra när hon va yngre, sen efter det har hon varit rädd för honom. Hon fick hästen utav sin mamma som skämmer bort henne hon har även fått hund o katt men det hör inte hit. nu eftersom hon inte vågar gå nära denna hingsten så gå han ensam i en hagar och bara skräpar. dag ut o dag in. han trivs nog så emd o vara själv för han har blivit uppväxt med de, men han umgås ju inte heller med människor då tappar han respekten för dem, när han sen träffar dom så ger han sig ju på dom han känner av är osäkra och på så sätt vinner han.

Jag är trött på att veta om att denna hingst bara går och skräpar, så jag funderar på o ringa o prata med hennes mamma se om hon kan fixa så han kan bo här nära mig, och att jag tar hand om honom, försöker göra ngn nytta med honom, så de sedan kan sälja honom.
vem vill egetnligen köpa en hingst som inte ens kan gå riktigt, han har tyvärr ingen respekt alls, upplever jag honom som.

Detta anser ajg som djurplågeri, kanske itne det att han går själv utan att han bara skräpar. han har varit inkörd, men är nog inte körd på flera år.

Det jag undrar är om detta verkar som en idé... att jag jobbar lite med honom, ser vad jag kan göra, från en grund där man inte kan göra allt för mycket fel.. kan behöva jättemycket med tips !

Men vad tycker ni att man ska göra med en sån här ponny ?
Om han hade haft disiplinen tror jag han hade kunnat gå jättebra på travet även om han är sent ute ?

tacksam för massor av svar !!
/Marica

Sv: Djurplågeri ?

Jag tror inte att det skulle klassas som djurplågeri om hästen inte fysiskt lider av det (får han ordentlig hovvård?) Men enligt mig så är det helt klart det.

Försök sälja ponnyn. Var bara försiktig om ni sätter ut annonser, när det är så vanligt med shettisstölder. Hör dig hellre runt först.
Om inte annat brukar det finnas frivilliga människor som tar hand om djur som haft det mindre bra.

Jag hade gärna tagit hand om den om vi inte haft så många hästar. :p

Nej, knappast djurplågeri så länge han har mat och vatten och är bra i hullet.
Jag vet inte vad som gäller för ponnytrav, men för storhästar tror jag gränsen för start är på 11 år, faktiskt..

Körponny? Kör terräng eller dressyr eller nåt sånt. Det skulle ju vara jätteroligt! Vet inte om de har några åldersgränser där. Men prata med henne och hennes mamma och fråga vad dom tycker. De kanske vill ha kvar ponnyn sådär.

Det kan knappast räknas som djurplågeri.
Ponnyn skulle behövas hanteras av vuxna som är hästvana.
Tyvärr är detta vanligare än man tror då många tycker att shettisar är rena barnponnyn. Visst kan dom vara det, men det krävs nästan alltid att de uppfostras och till stor del även hanteras av vuxna.

Vad tråkigt att det blivit så, även om det kanske inte kan räknas till rent djurplågeri. Jag tycker du tänker rätt, klart hästen förtjänar en chans! Stort lycka till! :)

Liknande trådar

Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 986
Senast: WBanna
·
Småbarn Sonen har gått på en jättetrevlig dagis i 3 terminer. Jag trivs med att ha honom där och länner mej trygg. Sonen har det bra där och...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Diana
·
Hästhantering Jag har visserligen gjort en lyckad join up på en yngre häst (3 ½år) men han var redan inriden och mycket hanterad. Har inte stor...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 517
Senast: skuggi
·
A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 959
Senast: AkiraKun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar