Djurplågeri?

Rufss

Trådstartare
En bekant till oss hyr in sig i ett stall som är avsett för hästar i ponnystorlek.
Takhöjden i stallet är 2.20 m.
Hon själv har ponnys men stallägaren har nu inackorderat en tjej som har två stora hästar, den ena hästen är minst 1.70 i mankhöjd.
Om man nu mäter från bädden så har hästen ca 2 meter till taket. Det är flera i stallet som påpekat både för stallägaren och tjejen att takhöjden är alldeles för låg. Men stallägaren menar på att det är upp till hästägaren att avgöra hur hon vill att hennes hästar ska ha det. Hästägaren menar att hon bara ska ha hästarna ett halvår- år i det här stallet så det går ingen nöd på hästarna.
Tilläggas ska att hästarna är ute ca 6- 8 timmmar per dag i liten hage då hon inte vill att dom ska kunna skada sig:crazy::confused:. Så deras stalltid är ganska lång med andra ord.
Jag har uppmanat min kompis att anmäla till länsstyrelsen men hon tvekar, hon är konflikträdd och vill inte göra sig osams med vare sig stallägare eller hästägaren. Jag personligen tycker att det är synd om hästarna och farligt, dom får stå och huka sig och dessutom slår dom i huvudet (jag har varit till stallet och sett).

Hur skulle ni agera?
 
Sv: Djurplågeri?

Jag hade ringt till Länsstyrelsen och diskuterat med en inspektör. Så hade de fått avgöra hur de ville hantera ärendet.
 
Sv: Djurplågeri?

Jag har varit i kontakt med länsstyrelsen och tagit reda på hur djurskyddslagen ser ut och berättat om scenariot utan att nämna namn och dom menar på att det är ett brott mot djurskyddslagen och dom skulle ingripa genom att hästägaren får förbud mot att hålla hästar över ett visst mått och hästägaren får flytta sina hästar.
Problemet är att min bekant inte vill att jag lägger mig i, hon är rädd att stöta sig med stallägaren som är väldigt snäll mot henne och hon har en bra hyra och vill inte behöva flytta från stallet om det blir bråk och oroligheter.

Att resonera med hästägaren är verkningslöst: Hästägarens svar på att djurskyddslagen säger att hästarna måste ha takhöjd på minst 2,50 och att nuvarande situation är ett brott mot den lagen, på svar på detta blir: Att om det kommer djurskyddsinspektörer så får dom avgör om det är ett brott då och innan det kan ingen påstå att hon bryter mot lagen. Att hennes resonemang är både ologiskt och korkat förstår hon inte (eller så låtsas hon inte förstå). Med hennes resonemang kan man alltså bryta lagar och det behöver inte vara fel innan en domstol avgör, så om hon begår mordbrand, svartbygge, misshandel, mord etc så behöver det inte vara olagligt innan den domstol avgjort det:crazy: Ja ni förstår själva nivån...

Jag sitter alltså i kläm, om jag anmäler så räddar jag hästarna från en situation som är dålig för dom men jag kan sätta min kompis i skiten...
Men tror jag anmäler, jag tål inte djurplågeri och jag måste nog säga att jag anser det vara det...
 
Sv: Djurplågeri?

Nej, du sitter inte i kläm. Du har två val.

Att agera för att du vet att hästarna far illa, eller så väjer du att stryka kompisen medhårs (jag förstår ärligt talat inte hur hon kan känna att hennes egenintressen går före hästarnas välbefinnande?!)

Jag tycker absolut du ska meddela inspektören vilket ställe det gäller, så får de själva besluta hur de vill gå vidare.
 
Sv: Djurplågeri?

Det är väl inte värre än att göra en anonym anmälan?

Då vet ju ingen vem som gjort den, även om de kan misstänka dig?
 
Sv: Djurplågeri?

Jag ringer länsstyrelsen nu! Jag vill ha ett rent samvete
Bra val tycker jag. Det verkar onekligen som om stallägaren behöver få sig en omruskning. Jag menar, är det mer lagligt att köra 50 på en 30-sträcka så länge polisen inte står där???:crazy:
 
Sv: Djurplågeri?

Det är väl inte värre än att göra en anonym anmälan?

Då vet ju ingen vem som gjort den, även om de kan misstänka dig?


Själv tycker jag att det finns inget värre än människor som ska göra anonyma anmälningar. Om du ska göra en anmälan, så våga stå för det.
För den stämning som då kommer att råda i stallet när någon fått en anonym stämning på sig och alla går och misstänker alla och några tror sig veta vilken som gjort anmälan. Sån stämning är inte kul för någon.
 
Sv: Djurplågeri?

Så om man till exempel är rädd för den man anmäler (finns idioter som kan få för sig vad som helst) så ska man hellre låta bli att anmäla djurplågeri än att anmäla anonymt? Vad är det som är så farligt med att anmäla om man misstänker djurplågeri? Jag skulle aldrig få för mig att prata med människan innan, om det inte är någon jag verkligen känner och jag var osäker på hur det låg till, man vet aldrig vad folk kan få för sig. Har man brutit mot djurskyddslagen får man faktiskt ta att man får en anmälan på sig. Varför ska man som anmälare hjälpa personen att komma undan genom att prata med personen innan?

Möjligheten att vara anonym är jättebra. Då vågar för hoppningsvis fler anmäla missförhållanden.
 
Sv: Djurplågeri?

Så om man till exempel är rädd för den man anmäler (finns idioter som kan få för sig vad som helst) så ska man hellre låta bli att anmäla djurplågeri än att anmäla anonymt? Vad är det som är så farligt med att anmäla om man misstänker djurplågeri? Jag skulle aldrig få för mig att prata med människan innan, om det inte är någon jag verkligen känner och jag var osäker på hur det låg till, man vet aldrig vad folk kan få för sig. Har man brutit mot djurskyddslagen får man faktiskt ta att man får en anmälan på sig. Varför ska man som anmälare hjälpa personen att komma undan genom att prata med personen innan?

Möjligheten att vara anonym är jättebra. Då vågar för hoppningsvis fler anmäla missförhållanden.
 
Sv: Djurplågeri?

Själv tycker jag att det finns inget värre än människor som ska göra anonyma anmälningar. Om du ska göra en anmälan, så våga stå för det.

Funkar det inte när man säger till trevligt , som här, så måste man anmäla.

Om det finns risk för repressalier så är det bra att anonym anmälan finns.

Jag sade till min granne , jodå, trevligt, att deras hund störde. Det sket han i och ingen åtgärd.
Jag anmälde och då det var solklart vem som anmälde så var det lika bra att ta med namnet- det är 8-9 år sedan och först nu har de slutat med fingret, skrämma hästar, banka på rutan,allmänt skitprat:cool:- men de hälsar fortfarande inte.:rofl:
 
Sv: Djurplågeri?

Om det är så att man är så himla rädd för konsekvenserna om man gör en anmälan på dom så får man väl i så fall polisanmäla dom för olaga hot om man känner sig hotad av nåt slag.

Jag har själv fått en anonym anmälan mot mig för att mina hästar går ute alldeles för länge (ibland pga av jobb så tar jag inte in dom förrän vid 21-22 tiden, dom inte hade vatten ute i hagen när det var -20 grader kallt (dom fick alltid vatten ute i hagen vid utfodringarna), att mina hagar var leriga på hösten när det hade regnat en hel månad i sträck.

Efter att dom kom ut och gjorde en utredning och hade inget alls att anmärka på så blev man mest bara förbannad och självklart undrade vilka som gjort anmälan och varför. Och misstankarna gick till grannstallet. Vilket gjorde att man inte hade nån lust att prata eller umgås med folk därifrån. Dessutom alla som känner mig vet hur mån jag är om mina hästar, så jag hade ju hellre föredragit om nån hade kommit och pratat med mig ifall dom nu inte hade samma åsikter om hästvård som jag hade.
Sen kan ju hästfolk vara lite speciella, att det finns bara ett rätt sätt och det är ju deras sätt.
Sen finns det ju extrema fall där det verkligen gäller misshandel eller riktig misskötsel, men dom är ju som tur är inte allt för vanliga. Sen för att man inte följer alla lagar och regler som ibland folk utan rätta kunskaper har satt upp behöver inte tyda på att djuren lider.
 
Sv: Djurplågeri?

Jo men exakt, det är desto konstigare då hon också är känd själv för att anmäla (hon har berättat själv i stallet), de flesta fall orättfärdigt vad jag förstått. Så hon vill tydligen gärna sätta dit andra men verkar ha svårt att skilja på rätt och fel själv alternativt förstår men har inte empati nog att bry sig.

Jag har ringt och anmält, lämnat alla uppgifter och brydde mig inte om att vara anonym själv heller. Jag vill kunna sova gott om natten
 
Sv: Djurplågeri?

Djurskyddslagen finns ju till av en anledning. Och i detta fall tycker jag att det är åt fanders fel.

Att anmäla för leriga hagar verkar dock konstigt, då skulle vi hästägare kanske bli anmälda allihopa:cool: men just det du tar upp har denna hästägare själv anmält andra för, hon berättade för mig att hon anmält en tjej som hon tyckte ryktade sin häst för dåligt....(hästen var i finfin form). Så självklart finns det folk till allt.....
 
Sv: Djurplågeri?

Om det är så att man är så himla rädd för konsekvenserna om man gör en anmälan på dom så får man väl i så fall polisanmäla dom för olaga hot om man känner sig hotad av nåt slag.

Jag har själv fått en anonym anmälan mot mig för att mina hästar går ute alldeles för länge (ibland pga av jobb så tar jag inte in dom förrän vid 21-22 tiden, dom inte hade vatten ute i hagen när det var -20 grader kallt (dom fick alltid vatten ute i hagen vid utfodringarna), att mina hagar var leriga på hösten när det hade regnat en hel månad i sträck.

Efter att dom kom ut och gjorde en utredning och hade inget alls att anmärka på så blev man mest bara förbannad och självklart undrade vilka som gjort anmälan och varför. Och misstankarna gick till grannstallet. Vilket gjorde att man inte hade nån lust att prata eller umgås med folk därifrån. Dessutom alla som känner mig vet hur mån jag är om mina hästar, så jag hade ju hellre föredragit om nån hade kommit och pratat med mig ifall dom nu inte hade samma åsikter om hästvård som jag hade.
Sen kan ju hästfolk vara lite speciella, att det finns bara ett rätt sätt och det är ju deras sätt.
Sen finns det ju extrema fall där det verkligen gäller misshandel eller riktig misskötsel, men dom är ju som tur är inte allt för vanliga. Sen för att man inte följer alla lagar och regler som ibland folk utan rätta kunskaper har satt upp behöver inte tyda på att djuren lider.

Men, alltså, det är här jag tappar tråden. Du blev anmäld och fick inte några anmärkningar på de påstådda bristerna. Vad skulle bli annorlunda anser du om vederbörande talade om vad han/hon hette vid anmälan? Skulle djurskyddet skippa att komma ut? skulle du få fler/färre anmärkningar? Den enda anledningen till att folk som blir anmälda vill ha reda på vem som anmält kan ju bara vara en chans att "ge igen" på något sätt eller hur.

Anonym anmälan är bra, dels för att folk inte ska vara rädda för att göra en anmälan (gäller även orosanmälningar till det sociala som faktiskt kan rädda liv) och dessutom slipper polisen lägga en massa tid på grannfejder och annat trams och kan ägna sig åt "riktiga" brottsutredningar istället.
 
Sv: Djurplågeri?

Ja det har du rätt i tycker jag, myndigheterna själva måste ju kolla upp oavsett anonym anmälare eller inte och det är ju slutresultatet som räknas, att inga djur far illa.
 
Sv: Djurplågeri?

Men, alltså, det är här jag tappar tråden. Du blev anmäld och fick inte några anmärkningar på de påstådda bristerna. Vad skulle bli annorlunda anser du om vederbörande talade om vad han/hon hette vid anmälan? Skulle djurskyddet skippa att komma ut? skulle du få fler/färre anmärkningar? Den enda anledningen till att folk som blir anmälda vill ha reda på vem som anmält kan ju bara vara en chans att "ge igen" på något sätt eller hur.

Anonym anmälan är bra, dels för att folk inte ska vara rädda för att göra en anmälan (gäller även orosanmälningar till det sociala som faktiskt kan rädda liv) och dessutom slipper polisen lägga en massa tid på grannfejder och annat trams och kan ägna sig åt "riktiga" brottsutredningar istället.


Om den personen hade pratat med mig i stället så hade jag ju både kunnat tala om för henne och visat henne att det inte gick någon nöd på mina hästar. Dom fick vatten flera gånger om dagen, men det går ju inte att ha fri tillgång vid -20 grader. De flesta hagar är leriga när det har regnat varje dag en hel månad. Vad tar hästarna för skada av att gå ute till kl 20-21 vissa dagar när man jobbar? Jag anser att anmälaren på nåt sätt tyckte att jag misskötte mina hästar, vilket dom som kom ut inte hade nåt att anmärka på.
Hade anmälaren pratat med mig och jag ge min sy på saken så hade kanske man hade sparat tid för en hel massa folk som kunde lägga tiden på annat viktigare i stället.
Och om nu anmälaren ändå hade gjort en anmälan och inte anonymt så hade jag då kunnat tala om för denna människa att visst har dom varit ute och gjort en utredning men hade inget att anmärka. Men istället går nu denna människa och tänker att: "Fy fan, denna människa som missköter sina djur och jag har anmält och ingen bryr sig, eftersom inget hänt".
 
Sv: Djurplågeri?

Det kan vara någon som har tråkigt, vill jäklas med dig. Det finns människor till allt och alla tänker inte logiskt, rationellt och alla är inte snälla. Vissa vill ställa till det för andra. Vissa är säkerligen också okunniga också.
Så visst är det olyckligt att det anmäls i onödan, där det inte finns brott mot djurskyddslagen men det kommer nog fortsätta existera oavsett anonymt eller icke anonymt anmälande.
 
Sv: Djurplågeri?

Fast det går visst att ha vatten åt hästarna också vid minusgrader. Sen ska hästarna inte behöva gå i lera. Man får grusa hagen, eller ha reservhage. Det ser jag absolut inte som något konstigt.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 582
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 061
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 281
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 903
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp