Djurplågeri?!?

C

charlie63

Hej alla!

Jag bor i ett samhälle med massor av aktiva hästmänniskor. Dessa har sina hästar täckade sommar- som vinter. Till denna by har det flyttat ett par som bedriver en liten stuteriverksamhet. De tar på täcken när det regnar/snöar eller om termometern dalar mot minus 5-10.
Detta accepteras icke av byabefolkningen! De ringer och anmäler flera ggr/år!!
Det finns fyra ston, en hingst och tre ett-åringar. De skrotar tillsammans i sin stora hage och leker om dagarna. De har fri tillgång på hö!

Därav vill jag skicka ut en fråga till er alla....

Vad anser ni?
Djurplågeri- eller ej?

Mvh, Charlie.
 
Sv: Djurplågeri?!?

Say what?

Djurplågeri att hästarna inte har täcke mer än dem behöver och att dem går ute i en stor hage med fri tillgång på hö? Det var det dummaste jag hört... klart som f*n att det inte är djurplågeri, det säger väl sig självt...
 
Sv: Djurplågeri?!?

vadå djurplågeri???
känns snarare som djurplågeri att täcka hästar mitt i varma sommaren! (om inga särskillda omständligheter finns)
om hästarna inte är klippta och har tillgång på grovfoder så skulle jag lägga täcke precis som stuteriet, vid regn eller minusgrader. Alltså när inne och ute temperaturen skiljer sig mycket.
Det är ju HÄSTAR alltså djur, varför har dom päls lixom? hehe..
 
Sv: Djurplågeri?!?

kl

Öööh nej? Säger väl sig självt. Jag har inte jacka om det är varmt ute, varför skulle hästen, med päls, ha det?
 
Sv: Djurplågeri?!?

Mina hade inte täcke på sig.förra året mer än om det regnade. hade det snöat så fick dom en fleecefilt när dom kom in.
jag tycker det verkar vara vettigt folk, som förstår att hästar är hästar!
 
Senast ändrad:
Sv: Djurplågeri?!?

Då får de nog komma hit och anmäla mig med. EN av 8 hästar har täcke och det är för hon är tunn och inte satt vinterpäls än.
Mina går ute dygnet runt på fri tillgång.. hujedamig.. inte ens fasta mattider har jag :p
 
Sv: Djurplågeri?!?

En häst med vinterpäls klarar sig oftast utan täcke. Med fri tillgång på hö håller de värmen bra. De anledningar som jag kan finna till att täcka är att hästen faktiskt är en frusen individ, hästen kanske stelnar till utan täcke, när den är svettig, är klippt eller så vill man undvika att hästen ser ut som en lerkoka när den varit i hagen.. På sommaren kan ett tunt täcke vara motiverat p.g.a. insekter eller eksem.

Det ovanstående är inte djurplågeri. Snarare får hästarna vara hästar.

De nordsvenskar jag hade bar inte täcke, inte ens om det blev -20 eller kallare. Enda undantaget var om de svettats i köldgrader.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurplågeri?!?

Tvärt om skulle jag vilja säga. Djurskyddet rekommenrderar ju att man inte ska ha täcke mer än när det verkligen behövs. Det vill säga att man intae ska ha täcke på en häst på sommaren om det inte är flug/exemtäcke, att man inte ska sätta på regntäcke på morgonen ifall det skulle regna eller låta hästen ha det kvar efter det slutat regna o s v.
Det står inte att det är förbjudet men jag kommer inte ihåg formuleringen men det är inte OK att ha täcke när det inte behövs.
 
Sv: Djurplågeri?!?

Tack alla underbara med samma åsikt som mig, dvs att hästar är hästar med päls!! :D Nej, det är ingen "trolltråd"! Det är alldeles på riktigt...Tyvärr!!!

Folket här är helt hysteriska och verkar driva en form av mobbing/häxjakt mot dessa nyinflyttade!

Nu tackar jag igen och önskar er alla som engagerat er en riktigt god natt! :)

/Charlie.
 
Sv: Djurplågeri?!?

Låter som att djurskyddet kanske ska ta å säga till dessa människor att dom ska sluta ringa fram tills dess att det verkligen finns något att anmäla på riktigt någonstans. Snacka om slöseri med resurser.
 
Sv: Djurplågeri?!?

Oj vad jag känner igen det här! Har varit med om precis samma sak: människor som behandlar sina djur som om det vore... ja gud vet vad...porslinsfigurer! Och så kommer det någon som inte äger 400 olika täcken till sin häst, som inte drar benskydd på i hagen, som låter den vara ute från tidig morgon till sena kväll (även i minusgrader! ;)) som anser att en häst ska vara häst helt enkelt! Och så börjar karusellen från de andra: anmäler hit och dit för att "hästen fryser ju!" "den står ute i mörkret!" "den kan skada sig i hagen utan skydden!" osv. Är så otroligt patetiskt så det är inte klokt!
Nej, det där är inte djurplågeri, snarare tvärtom! De vet vad hästar behöver och tänker på hästens bästa. Skulle jag kalla någon av dessa människor för djurplågare så skulle det vara de som sitter med sina fina täcken på hästarna dygnet runt/året runt.
Och oj om de skulle komma hit till oss och titta! Vad de skulle få dyra telefonräkningar :D
Här är det inga täcken annat än vid regn/hård blåst/snö (även den äldsta går utan och han är 22år snart) Den ena av våra ponnyer har nästan aldrig täcken på ute eftersom han ser ut som en mammut varje vinter :p
Ut klockan 7-8 på morgonen oavsett väder. Tar in dem igen på kvällen före det är dags för kvällsmatning.
Inga regelbundna mattider överhuvudtaget på dagarna, fri tillgång har vi istället ;)
Har hagar med olika terräng där de kan springa och hoppa och leka och ha kul.
Sen har vi en bit ifrån oss en familj med hästar som är helt tvärtemot. Där är det täcken jämt, ut en stund varje dag, portionering av hö, skydd på i hagarna osv.
Underligt att de inte har anmält oss ännu :D
 
Senast ändrad:
Sv: Djurplågeri?!?

För många år sedan när jag jobbade i ett stall blev jag en dag hämtad av min dåvarande sambo. Det var vid lunchtid och alla hästarna hade tagits in för dagen. Han frågade ironiskt "är dom sjuka?"

Så kan man ju se också se det. En frisk häst tål att vara häst och mår bra av det, en sjuk behöver extra omvårdnad.
 
Sv: Djurplågeri?!?

Sånt folk skulle få dåndimpen om de kom till me med andra ord som undviker täcke in i det sista..... Vi pratar -20 innan jag lägger täcke för kyla. Snöstormar och kraftig blåst.
Jag älskar att ha så naturlig hästhållning som möjligt. Alltså stora hagar och fri tillgång till mat och vatten. Mina hästar har aldrig tagit skada. Tvärtom så verkar dom må oerhört bra. Bättre än innan när jag stallade upp dem om nätterna.
 
Sv: Djurplågeri?!?

Finns ju till och med inskrivet i de allmänna råden:laugh:

"Allmänna råd till 2 kap. 6 §
Täcken bör enbart användas vid behov och då huvudsakligen som skydd
mot kyla, väta eller insekter."
 
Sv: Djurplågeri?!?

Så bra de hästarna har det, ute hela dagen och fri tillgång till mat! Bättre kan det inte bli i mina ögon.

Känner till ett liknande fall. Fyra välmående hästar i en hage med fri tillgång till mat. En har täcke, de andra har gott om hull och mycket päls. Den familjen blir också anmäld titt som tätt.

Kan inte folk sluta anmäla varandra för att de själva fryser, hästarna fryser inte!
 
Sv: Djurplågeri?!?

Här läggs inte täcke på hästarna förrän de är direkt kalla. och då bara till de fått upp värmen. I första hand mat, sen får man väl springa omkring med dem en stund, kurragömma i hagen brukar uppskattas!

Efter det, om det inte hjälpt så blir det filt en stund, den brukar de ruska av sig efter ett tag.

Tänk så synd det är om mina hästar!

Ptr
 
Sv: Djurplågeri?!?

Ja huga vad synd det är om dom.... Naturlig hästhållning är inte alls bra....
Min egna donna (ridtravare) har alltid klarat sej ypperligt utan täcke bortsätt från första höstarna när jag började med det. Samt att hon inte varit några problem att rida vintertid trots päls. Det är bara att skritta ordentligt innan de återgår till hagen. Samt en stund i svett-täcke/filt efter rykten. Sen ut som vanligt..

Min häst åkte på två förkylningar första åren jag hade henne. Sen jag slutade stalla in henne så har hon inte varit förkyld.....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp