Sv: Djurplågeri på ridskola i tingsrätten
Men angående "hästar blir vad man gör dem till", vad gör man med en häst som tex blivit farlig pga felaktig behandling? Alltså att den är så bortskämd så den inte har ngn som helst respekt för människor.
Ett exempel är hästar som om de inte får gå dit de vill eller får vad de vill ha som springer ner och/eller sparkar människor som är i vägen. Får man klappa till dem? Eller ska man acceptera att bli nedsprungen? Man kanske bara ska flytta en häst som lånar ens hästs box och den försöker rusa ut och över mig. Får jag klappa till den då för att slippa bli skadad själv?
Har många ggr varit med om att sådana hästars ägare inte anser de har ngt problem, så de gör inget åt det hela. Och ibland så måste man ju då om man är inackorderad sköta sådana hästar, ta in dem från hagen, fodra dem, ens häst kanske delar hage med "tokhästen" osv.
Eller en hingst som blir "hingsttokig", får man försvara sig mot den?
Var en gång hästskötare på en tävling. En av våra duktiga ryttare i svenska eliten var där med flera hästar varav en en rätt ung hingst.
Rätt var det var när jag gick där med den fogliga valack jag var hästskötare till så försöker nämnda hingst attackera "min" valack!
Det var ren TUR att hingstens hästskötare inte tappade hingsten, den blev helt galen! "Min" stackars häst blev så rädd att han SKREK! Jag har aldrig hört en häst skrika av skräck förut!
Om hon tappat hingsten och den hade flugit på min häst, hade jag rättmätigt kunna klappa till den med det tillhygge jag hittat för att slippa bli skadad (dödad?) eller för att slippa att "min" häst blev skadad?
Är bara nyfiken på din åsikt!