Djurplågeri på ridskola i tingsrätten

Sv: Djurplågeri på ridskola i tingsrätten

När vi var på hopptävling så var det nån som hoppade 60 med sin unghäst, hästen stannade 10 cm innan hindret och *klatsch klatsch* fy för!! Stackars häst! rid bättre säger jag:devil: Lär dej rida eller låt hästen få hoppa rätt... usch :cry: Och det ekade verkligen i heela ridhuset, högt oxå. På varje hinder, innan hästen hoppade så var det klaschar så det stänkte om det:cry: och en unghäst dessutom. Ska de inte ha trevliga minnen??

escodobe skrev:
Ja, det är det som är självas iden med att ha en rättegång.

Ja, alla tycker det är förjävligt här på forumet.. Och du sitter å väntar på en rättegång.. Tror du verkligen att dom överdrev så mycket som dom skrev? Tror itne jag... :mad:

ja precis så tänker jag också, fast inte bara med unghästar utan ALLA hästar. Dom ska väl tycka att det är kul att hoppa? INTE få en bestraffning varje gång dom ska hoppa. hur tror dom att hästen kommer associera det egentligen? ja det är sorgligt att ridskolorna och andra ryttare lär ut på det här sättet och att det tillåts. VAKNA UPP! och tänk på ett annat sätt. gör en förändring..gör livet bättre för hästarna i din omgivning...

shandra skrev:
Ja, alla tycker det är förjävligt här på forumet.. Och du sitter å väntar på en rättegång.. Tror du verkligen att dom överdrev så mycket som dom skrev? Tror itne jag... :mad:

Jag tror att dom överdrev.

Jag har ju inte alla fakta och det hade tydligen inte den som skrev artikeln heller :smirk:

Fy fan! Hur kan människor hålla på med hästar egentligen?!:( Ingen häst ska egentligen behöva spö, sporrar eller hjälptyglar!!

Jag vet ej om d är hon jag jobbat hos eller om d är på den andra ridskolan, men om d är där ja jobbat, så finns d ingen sanning i detta...
och hjälptygel, kan vara allt från martingall...
jag tycker även det låter överdrivet.
som sagt om d är hon jag jobbat hos så stämmer det inte... för hon är inte sån mot sina hästar!!

Om det är Sant är det förjävligt, men det kan lika gärna vara ett bråk som ligegr till grund för dte här.

(ävenm om jag fortfarand ehävdar tat spöet är ett hjälpmedel, inte ett bestraffningsmedel)

shandra skrev:
shandra skrev:
Ja, jag tycker att det är okunnigt att efter ha läst den där artiklen att genast tro att personen är skyldig.

citat som "Men jag har sett hästen i ögonen och sett hur han mår och hur han blir behandlad" känns tyvärr inte så trovärdig.

Jag aldrig försvara djurplågeri, men den här historien låter rejält infekterat. Och att någon har anmält någon behöver inte alltid betyda att något faktistk HAR hänt. Specialelt när det inte finns minsta bevis - och motstämmiga upgifter.
Det är det som det är upp till rätten att bevisa

*kl*

Vad som slår mig som sorgligt är, att med tanke på hur lite bevis de har mot denna ridlärare, så har det ändå lyckas få upp det i rätten...

Medans endel hästhandlare som sköter hästarna dåligt (inte alla hästhandlare göra det dock) kommer undan med ett hästägarförbud som de kommer runt genom att låta frun stå som ägare...

Nä och är inte tyglar lite elakt också? Bättre att hästen själv får visa om den vill gå dit man vill eller vill stanna. Inte är det väl ok att dra hästen i munnen för att få som man vill?
Vad jag menar är att all ridning är faktiskt en form av tvång. Så länge inte hästen själv springer in i sadeln man håller upp, samt går att rida helt utan huvudlag.
Dessutom så kan vilken utrustning som helst bli plågsam för hästen om den används fel. Vart drar man gränsen? Är tex uppkäk för travhästar ok?
Precis som vilken felaktig ridning som helst kan bli plågsam för hästen.

Var gränsen går är svårt att veta. :crazy:

Jag har tex. vid ett tillfälle gett min häst ungefär 30 piskrapp på raken.
Orsak: Hon var på väg att backa över en trafikerad väg! :eek:
Vad kunde jag gjort istället?: Hoppat av och låta hästen dö ensam och själv överleva.

Idag ca 14 år senare är jag inte stolt över att jag slog henne så men lycklig över att vi båda lever så jag ångrar ingenting!

Jag antar att många kan se det som djurplågeri att slå sin häst som jag gjorde den gången men........det var värt det och rätt (tycker jag) just den gången.

Precis så jag menar! Och tack för att du "erkände" och skrev ner det!
Man kan ju totalt ta saker ur sitt sammanhang, hade det åkt förbi en sådan människa som den som anmälde ridläraren, vad hade hänt då? Vad hade du blivit anklagad för?

Givetvis gjorde du rätt, bättre 30 rapp i arslet än död häst och död ryttare! Nöden har ingen lag!

En häst blir vad du gör den till, så det så! Tycker det är vrickat att alla tror skarpt på att hon är oskyldig, jag står inte på någons sida, men är det så att hon gjort det så skulle jag, personligen, kunna rappa den personen med rejäla piskrapp!

Men angående "hästar blir vad man gör dem till", vad gör man med en häst som tex blivit farlig pga felaktig behandling? Alltså att den är så bortskämd så den inte har ngn som helst respekt för människor.
Ett exempel är hästar som om de inte får gå dit de vill eller får vad de vill ha som springer ner och/eller sparkar människor som är i vägen. Får man klappa till dem? Eller ska man acceptera att bli nedsprungen? Man kanske bara ska flytta en häst som lånar ens hästs box och den försöker rusa ut och över mig. Får jag klappa till den då för att slippa bli skadad själv?
Har många ggr varit med om att sådana hästars ägare inte anser de har ngt problem, så de gör inget åt det hela. Och ibland så måste man ju då om man är inackorderad sköta sådana hästar, ta in dem från hagen, fodra dem, ens häst kanske delar hage med "tokhästen" osv.

Eller en hingst som blir "hingsttokig", får man försvara sig mot den?
Var en gång hästskötare på en tävling. En av våra duktiga ryttare i svenska eliten var där med flera hästar varav en en rätt ung hingst.
Rätt var det var när jag gick där med den fogliga valack jag var hästskötare till så försöker nämnda hingst attackera "min" valack! :eek: Det var ren TUR att hingstens hästskötare inte tappade hingsten, den blev helt galen! "Min" stackars häst blev så rädd att han SKREK! Jag har aldrig hört en häst skrika av skräck förut!
Om hon tappat hingsten och den hade flugit på min häst, hade jag rättmätigt kunna klappa till den med det tillhygge jag hittat för att slippa bli skadad (dödad?) eller för att slippa att "min" häst blev skadad?

Är bara nyfiken på din åsikt! :)

Hon blev friad i rätten. Hittade just en artikel om det på en länk på "mitt" distrikts hemsida.

Det finns ett tillfälle då Allt våld är tillåtet.

Det är när du är under attack själv och måste värja dig.

Men våldet du utdelar skall matcha faran.

Om en häst "bara" naffsar dig, behöver du inte ta fram en kofot och slå den i huvudet.

Däremot, om du blir (som jag vet en bonde blev) instångad i väggen av en tjur som inte flyttar på sig, och du håller på att kvävas, skulle jag inte tveka att ta fram kniven och hugga tjuren, såsom bonden fick göra. (Detta berättade en vän till mig som jobbar som dräng åt bonden.)

I det läget är det mitt liv eller tjurens.

Visst låter det fruktansvärt, att jag kan säga så...

Men jag gråter inom mig när jag ser en överkörd fågel, och skulle själv må mycket dåligt om jag körde på en fågel (eller ett annat djur).
Skulle troligast gå så långt tat jag stannar och begraver den (för min egen sinnesfrid).

Om jag körde över en människa skulel jag troligast behöva psykisk hjälp, så dåligt skulle jag må mycket lång tid.

Det finns (Bara) ett läge då jag, utan att tveka, skulle döda en människa.
Om jag blir attackerad av en person, och jag Vet att det gäller mitt liv eller den andras.
Dvs. om jag står öga mot öga med en mördare.

Däremot, så skulle jag vara tvungen att vara så helt säker på att mitt liv stog i fara, att jag troligast inte skulle hinna reagera från det att jag inser att mitt liv kommer att ändas, tills att det ändas.
Dvs. bara för att någon står med en kniv framför mig skulle jag inte kunna döda, inte heller om personen bara säger att den ska döda mig.

Jag kan dra andra exempel med, men jag vet inte var gränsen går för uppmaning till brott i denna fråga så jag lämnar exemplem med människor här.

Jag skulle kunna göra ett djur medvetet illa, om det var enda chansen för mig att undvika en stor fara.

Jag anser att sporrar är onödiga (dra inte igång en diskution om det här snälla), pisk är en förlägning av din skänkel och skall användas mjukt. Kan du inte piska dig själv som du piskar hästen utan att få ont? Lämna pisken i stallet när du rider. (undantag är om du blir attackerad och försvarar dig)

Som svar till dig Kopparberg:

"Det finns bara ett läge då våld är godtagbart, det är om du är under attack."...

Admin:
Om min post är för nära gränsen till att uppmana till brott, ta bort antingen delen om människor, eller ta bort posten helt.

Lappdoris2000 skrev:
Fy fan! Hur kan människor hålla på med hästar egentligen?!:( Ingen häst ska egentligen behöva spö, sporrar eller hjälptyglar!!

Det du säger Är sant.

Ingen häst ska behöva ridas med varken sporrar, spö eller hjälptyglar.
Tyvärr skolas många hästar fel, andra trubbas av.
Därför sätts skarpare och skarpare hjälpmedel på.
Pga ryttarens okunnighet.

En skolad häst skulle inte behöva ridas med hjälpmedel.

Tyvärr vill många inte lägga ner den tid det tar att skola hästen.

Därför sätts mer och mer pynt på.

Till andra:

Må vara att ni blir upprörda av hennes ord... men de är, i sin enkelhet, mycket korrekta.

Till den som blir upprörd av mina (och hennes) ord, och själv känner att ni vill försvara er (kanske för att ni rider med någondera själv):

Fråga er Varför ni använder hjälpmedlerna, och försök finna svaret.
På de flesta svar jag får, kan jag alltid besvara svaret med "En skolad häst, behöver inte detta, eftersom den är... skolad."

En häst blir vad man gör den till... precis.
Jag vet inte om du argumenterar emot Lappdoris2000 med dessa ord.

I sådana fall säger du emot dig själv, eftersom du ju bekräftar hennes ord.

Jag tror de flesta här inne (liksom jag) som säger att ridläraren kan vara oskyldig, är fullt medveten om att det faktist kan vara så att hon Är skyldig med.

Eftersom artikeln mycket vinklar det som om hon Är skyldig (för den är inte neutral i mina ögon), så vänder vi svaret så att de speglar att hon kan vara oskyldig.

Därmed inte sagt att vi blint tror att hon är oskyldig.

Mvh Sámmet

Eh........Min häst är en av dom lydigaste jag vet. Hon lyder minsta vink och är MYCKE känslig för små hjälper.

MEN! Hon är en enormt stor och stark häst med mycke egen vilja och ett järnpsyke.(sto + fux + väger över 800 kg=kul kombination);)

Hon är snällast i hela världen, lagom pigg och lydig. Men jag rider aldrig utan sporrar eller spö. För då KAN hon få för sej att göra en massa dumma saker och då ligger jag risigt till. Och om jag inte har sporrar eller spö när jag rider så märker hon det på stört och kan få en massa tokiga ideer för sej. :crazy: (backa över hårt trafikerad väg osv)

Jag använder sällan sporrarna/ridspöt men för mej är det en livförsäkring värd mer än alla hjälmar i hela världen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 364
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 159
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 116
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att jag inte kommer att kunna rida min ordinarie lektion nästa vecka så blev det två lektioner denna vecka. Nästan två...
Svar
0
· Visningar
360
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama