Djurplågeri? Eller kamelpsykologi?

Sv: Djurplågeri? Eller kamelpsykologi?

Kanske båda ! Men det var väl kamelägaren jag syftade på i första hand ( jo, jag är väl förtrogen med personerna). Sen är det märkligt också att man kan skylta med bristfällig djurhållning där ett skadat djur ligger utan att resa sig utan att länsvet. reagerar. Så det finns ganska många märkligheter i denna historia.

Nu såg jag att det än en gång kunde tolkas som jag tycker att kamelägare överlag är märkligt. Jag menar specifikt ägarna till den arma Gunnel.Andra kamelägare kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte känner någon annan.

Om du nu känner till något som vi andra inte gör, så varför gör inte du något och anmäler isf istället för att sitta på baken och rulla tummarna?

Du är väl förtrogen med de här personerna alltså? Är det som vi anar att de inte har en susning om att kamelen är skadad? Och är detta anmält? Har det varit vet på plats?

Vilket trevligt tonfall !!!!
Hur vet du vad jag gör och inte gör ?
Eftersom veterinär redan är konsulterad samt att historien är ute i pressen kan det väl knappast betraktas som att någon vansköter sina djur i lönndom.
Och åter igen vad vet du om mina ageranden ?

Eh... Kamelen fastnar, får sågas loss och reser sig sen inte och man tar inte ens dit veterinär? :confused:

Kan iof inget om kameler men tycker det låter idiotiskt.

Edit: Missade att de hade kontakt med veterinär. Men det låter ändå som att en ordentlig undersökning borde göras, speciellt med tanke på sambandet till olyckan.

Senast ändrad:

Det står att man varit i kontakt med vet, men har vet varit ute och sett kamelen? Det hoppades jag Tahari skulle veta?

Nu är det inte jag som äger kamelen och inte heller jag som är veterinären, men som jag har fått det beskrivet för mig har veterinären varit ute och konstaterat att kamelen inte har några synliga skador dvs. inga ben som spretar åt alla håll. Det var en ny rapport om Gunnel idag i lokalblaskan, och tyvärr är hon fortfarande liggande.

Nu såg jag att det än en gång kunde tolkas som jag tycker att kamelägare överlag är märkligt. Jag menar specifikt ägarna till den arma Gunnel.Andra kamelägare kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte känner någon annan.

Fast lite knasiga är vi kamelägare nog iallafall ;)

Efter att ha sett ridna kameler nu i helgen kom jag fram till att jag vill ha en kamel. :D (fast det kommer ju stanna på önskestadiet)
De är ju sjukt häftiga djur!

Kamelen i artikeln borde väl tvingas upp, den kan ju inte ligga där i all evighet? Verkar ju jättekonstigt

Efter att ha sett ridna kameler nu i helgen kom jag fram till att jag vill ha en kamel. :D (fast det kommer ju stanna på önskestadiet)
De är ju sjukt häftiga djur!

Kamelen i artikeln borde väl tvingas upp, den kan ju inte ligga där i all evighet? Verkar ju jättekonstigt

Klart du ska ha en kamel, sluta dröm och skaffa en istället. De är mycket lättare att ha än hästar, tåligare och lugnare på alla sätt:)

Jag kan vill/kan inte uttala mig i fallet Gunnel utan nöjer mig med att säga att hade det varit nån av mina kameler hade jag låtit lyfta den med kran och undersökt den för längesen. Sen hade alla tillgängliga kamelveterinärer fått gå igenom den mycket grundligt.
Hoppas verkligen det löser sig för Gunnel och hennes ägare snart!:crazy:

Min sambo önskar sig också en kamel :D Han googlade lite och läste på så ni kanske kan bilda en klubb eller nåt sen. Frågan är väl vad hästarna i stallet säger, mina ponnyer bryr sig nog inte men de stora pållarna vette tusan :angel:

ASKAPLASKA:
Kan man ha en kamel med hästar eller måste man skaffa två kameler på en gång? Stallar man upp dem i någon sorts stall? Vad äter dem?
Berätta det grundläggande så kan jag visa sambon sen :laugh:

Jag har planer på att skaffa kamel framöver (när det blir egen gård) och kommer absolut skaffa minst 2. Nog behöver väl även de en kompis??

Min sambo önskar sig också en kamel :D Han googlade lite och läste på så ni kanske kan bilda en klubb eller nåt sen. Frågan är väl vad hästarna i stallet säger, mina ponnyer bryr sig nog inte men de stora pållarna vette tusan :angel:

ASKAPLASKA:
Kan man ha en kamel med hästar eller måste man skaffa två kameler på en gång? Stallar man upp dem i någon sorts stall? Vad äter dem?
Berätta det grundläggande så kan jag visa sambon sen :laugh:

Kameler måste hållas med artfrände, precis som hästar annars blir de olyckliga.
I Sverige kan man bara ha Baktriska kameler, dvs den tvåpuckliga varianten som naturligt vistas i kalla öknar. Utedrift är därför att rekommendera.
De är idisslare och äter allt från kaktusar, taggbuskar, löv osv till att dricka saltvatten. Inget jag fodrar med dock, mina äter hö och pellets för kor.:D
Jag kan skriva en hel avhandling här men du får gärna PM:a om du har fler frågor!

Klart du ska ha en kamel, sluta dröm och skaffa en istället. De är mycket lättare att ha än hästar, tåligare och lugnare på alla sätt:)

Haha, ja. Jag kan tänka mig stallägarens uttryck om jag skulle föreslå nåt sånt. :rofl: Hon tycker det är illa nog med det fåtal häst-kameler (dvs stora hästar och inte islandshästar) som går på lösdriften.
Jag kanske skulle testa bara för skojs skull, de börjar bli vana vid mina konstigheter nu. :angel:

Men så förbaskat onödigt det där kändes.:( Om hon fått veterinärhjälp tidigare hade antingen stackaren fått hjälp eller blivit avlivad direkt och sluppit lida.

Hur kan man bara låta djuret ligga sådär? Jag förstår inte.

Jag gissade på det men man vet ju aldrig. Jag kan absolut ingenting om kameler så jag måste ju fråga :p

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
471
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 098
Senast: Maniac123
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka