Djurens rätts hästgrupp har tydligen nyhetstorka

Trix

Trådstartare
eftersom de nu sitter på fb och diskuterar en över 4 år gammal tråd härifrån bukefalos som ett exempel på hur hemska folk är som stoppar diverse bett i munnen på hästarna.

I diskussionen dras en tråd från 2005 upp ang hjälptyglar.

Jag tycker inte det är okej och där sjönk dessa tomtar ännu mer i mina ögon. Ska man diskutera trådar härifrån ska det ske här.

Sv: Djurens rätts hästgrupp har tydligen nyhetstorka

Är så trött på djurens rätt, tycker inte dom gör ett bra jobb alls. Allt är djurplågeri i deras ögon, och dålig fakta. Blir irriterad bara jag tänker på djurens rätt.

Fast inte skulle det vara bättre om de kom hit och drog upp trådar ;)

Jag förstår inte bett-tråden, vad är problemet där? Folk tipsar om ett bett? Klart man har läst endel bettrådar som är lite upprörande men folk brukar snarare vara snabba med att säga att träning/dressyr är vad som behövs samt rekommendera bett som inte alls är femton ton skrot. Mesta är ju okunnighet. Hjälptyglar finns det olika åsikter om men att använda ibland med ett mål tycker jag är ok. Inte slentriananvända. Ja, nej jag förstår faktiskt inte hur de orkar bli upprörda över saker som inte är problem. Det finns alltid folk som överdriver användningen av olika saker och det går ut över djur. Ja. Men vad jag har läst tidigare om denna grupp verkar det som att de mest överreagerar på saker de inte har någon kunskap om. Känns rätt onödigt ;)

Fast egentligen: skulle man stoppat metallpinnar i munnen på hundar för att kunna styra dem med minsta vink - då jäklar hade det blivit fart på hästmänniskorna som hade skrikit djurplågeri :)

I ärlighetens namn : ) diskuterar du aldrig trådar här eller från något annat forum/hemsida någon annanstans? ;)

Mer relevant borde väl isåfall vara att ifrågasätta hur man kan göra allsanning, diskussionsmässigt, utifrån en tråd på ett diskussions forum? det finns ju liksom ingen etablerad fakta att hämta härifrån, bara åsikter.

Nej, inte på fullt öppna sidor :)

Det är lite det jag menar, de ska tydligen bli nån sammanställning och då sitter man och läser gamla trådar.
Aktuella saker hade nog varit mer relevant, annars kan man ju lika gärna gå hur långt som helst tillbaka i tiden för att kunna peka på saker som bekräftar det man vill få fram. :angel:

Är inte diskussioner om bett alltid relevanta, och är det någon jättestor skillnad i hur vi använder betsel nu jämfört med för 4 år sedan?

Äsch - det är väl bra att djurrätt diskuteras.

Hellre lite överdrivet åt det hållet, än extremisterna på andra sidan; kolla va ballt när ngn tänder eld på en hundvalp och skrattar när den dör...

fast vad har ändrat sig på fyra år liksom?

problemet är väl isåfall snarare att använda bukefalos hobby folk som källa till allsanning ;)

Äsch - det är väl bra att djurrätt diskuteras.

Hellre lite överdrivet åt det hållet, än extremisterna på andra sidan; kolla va ballt när ngn tänder eld på en hundvalp och skrattar när den dör...

Jag håller med. Dom bidrar till att föra debatten i en bra riktning, även om man kan tycka att vissa ståndpunkter är överdrivna ibland.

Jag visste inte ens om att de hade en hästgrupp. :eek:

Så nu ska man inte bli förvånad ifall några djurrättsaktivister börjar släppa ut hästar på nätterna. Givetvis måste det ju vara ett brott att hålla dessa ståtliga stäppdjur inspärrade på små ytor.

Ja men nu är det ju inte bara denna organisation som gör på samma sätt, vi har ju även en känd barfotametod som har en FB sida. Där sitter man på samma sätt och diskuterar gamla trådar, sedan går man även in i befintliga trådar och rekommenderar fånghästägare att ta kontakt med en verkare för att bli av med fångproblemen. Ingen kolla alls på vilka regler som gäller NU för dagen.:crazy:

Jag visste inte ens om att de hade en hästgrupp. :eek:

Så nu ska man inte bli förvånad ifall några djurrättsaktivister börjar släppa ut hästar på nätterna. Givetvis måste det ju vara ett brott att hålla dessa ståtliga stäppdjur inspärrade på små ytor.

Nu tar du väl i.

Djurens rätt står för saker ang. hästar som dom flesta på detta forum skulle skriva under. Kanske inte i alla detaljer, men i stora drag.

Samt att dom är emot djurtransporter och vill att EU ändrar sina regler, mm mm.

Som djurälskare ska man vara glad att sådana organisationer finns.

Nu tar du väl i.

Djurens rätt står för saker ang. hästar som dom flesta på detta forum skulle skriva under. Kanske inte i alla detaljer, men i stora drag.

Samt att dom är emot djurtransporter och vill att EU ändrar sina regler, mm mm.

Som djurälskare ska man vara glad att sådana organisationer finns.

Håller med, dom är mycket viktiga i djurskyddsfrågor. Som ett par st. redan sagt ovan: bettfrågor är väl alltid aktuella? Särskilt nu, då det tas fram flera bettlösa alternativ, samt diskuteras huruvida man ska få tävla med det i olika grenar.

Lite Ot, för en tid sedan fick vi ny inackordering i stallet, varav den ena gått naturbruksgymnasium inrikting häst, i 3 år....trots det red hon med bettet upp och ner! (samt en rad andra hjärtskärande brister :()

Jag håller med. Dom bidrar till att föra debatten i en bra riktning, även om man kan tycka att vissa ståndpunkter är överdrivna ibland.
Djurens rätt är en oseriös organisation som silar mygg och sväljer elefanter.
De avslöjar sig hur otroligt dåligt insatta de är genom att debattera trav och galopp sporten på ett okunnigt och oprofessionellt sätt, så där för de debatten i en urdålig riktning.
gulan

Håller med dig! tex med den bilden på moe odin som de säger att han har blivit ryckt så hårt i munnen så att blöder när han har bitit sig i tungan. o att tungband är dåligt m.m.
Dom vill inte ta reda på fakta utan ser det värsta i allt.

kl :D :D

Djurens Rätts Hästgrupp
hittade en tråd på Bukefalos där vi får kritik för att vi diskuterat en äldre buke-tråd om betsling på vår FB-sida. Trådskribenten tycker att vi ska hålla oss till "aktuella ämnenr". När blev betsling inaktuellt undrar vi? :S

:laugh:

kan inte låta bli att skratta lite med tanke på er inställning i frågan om eng.fullblod. Då var det ju helt ok att dissekera folk härifrån som inte fick komma till tals.

Men detta är såklart nåt helt annat?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka