Djuraffärshundar - hur bra är det för hunden?*bilder*

Is

Trådstartare
Kom hem från en underbar vecka i Italien. Men under en vistelse där hittade jag en djuraffär på en bakgata där man hade blandannat dom här två sötisarn i skyllt fönstret, med lappen Till Salu.

21151327.jpg

21151328.jpg

21151329.jpg

21151330.jpg

Visst är dom söta jag skulle ha kunnat tagit med dom hem på fläcken allihopa (4 st men dom i den andra buren fick jag inga bra bilder på). Men jag kan inte låta bli att tycka synd om dom, dom såg så små och ensamma ut där i sina plexiglaslåder. Om det bara var det sättet att sälja hundar på men just det här att man också har dom i små "plast" lådor och ställer dom i skylltfönstret som några andra leksaker. Att Italien inte har samma syn på hundar som vi har men det är juh ändå ett EU land. Okej ärligt så kanske jag överreagerar, ägaren till affären tog äkert väl hand om dom men dom satt ju åtminstone där hela dagarna och dom hadde då inga vattenskålar eller något.

Vad tycker ni om den här sortens sätt att sälja hundar på?

Sv: Djuraffärshundar - hur bra är det för hunden?*bilder*

Det är hemskt tycker jag! Vem vet hur länge de fått vara med sin mamma, och hur går det med deras sociala träning om de blir sittande i en plexiglaslåda från säg 6 till 16 v. Nä jag har lite svårt för djur som bor i djuraffär öht... (bortsett från fiskar då, och till viss mån fåglar)

Det är vidrigt och det är väl inte för inte hundar och katter inte får säljas på det viset i Sverige. Tycker f ö inte att andra djur (undantag möjligen fiskar) ska säljas via djuraffärer heller utan direkt via uppfödare.

Jag tycker det är hemskt:mad:.Dom är levande inga leksaker,vem vet vem som köper dom

Precis men jag menar det, borde det inte typ vara en EU lag eller nått.

Fruktansvärt hur man får behandla djur. Bomba butiken säger jag bara. Med människorna i. :cool:

Fruktansvärt hur man får behandla djur. Bomba butiken säger jag bara. Med människorna i. :cool:

Förespråkade du inte alldeles nyss följande: "Gå fram, ta i hand och presentera dig. Var artig, visa respekt och ta allting från början utan att fördömma personen i förväg för att vara en idiot som inte har ngn koll på sin hund.

Ta det lugnt. Ge människor än chans."

Oavsett vilket så håller jag med om att djuraffärsförsäljning av hundar inte är nån hit. Var finns kontrollen av föräldrar tex? Vilka kunder har ens bestämt sig för ras när de kliver över tröskeln?

En annan intressant aspekt, var är 25 veckors valparna? Alla söta 8-12 veckors valpar blir ju ofelbart äldre, men dem ser man inte så ofta i skyltfönstret.

Förespråkade du inte alldeles nyss följande: "Gå fram, ta i hand och presentera dig. Var artig, visa respekt och ta allting från början utan att fördömma personen i förväg för att vara en idiot som inte har ngn koll på sin hund.
Mycket riktigt. :bow: Nu drog jag förhastade slutsatser, för denna butik måste faktiskt inte vara som de flesta andra. Jag hoppas dock att alla läsare uppfattade min ironi vad gällande bomben. :cool:

Spontana känslor är inte fel, sålänge man kan kontrollera dem och agera vettigt när man möter de som väcker dessa känslor.

usch sånt här finns det massa av i Frankrike också, fast inte så man såg hundarna från gatan. Men mitt inne i den gigantiska djuraffären fanns det plexiglasburar ungefär 6stycken (2x1m) och i varje fanns det en kull med olika raser, mestadels småhundar men även pyreneer, boxrar, vattenhundar etc. Valparna var där ungefär 2-3veckor sen byttes/såldes osv, det stod på lappar vilken ras det var, födelsedatum och pris som lång från 5000kr till 12000kr ungefär.

bredvid burarna fanns en lekhage 4x4meter med massa leksaker etc där eventuell valpköpare kunde få bekanta sig med utvald valp. Det såldes även renrasiga kattungar för ungeför 8000kr styck. Butiken sålde även massor av kaniner, marsvin, olika slags råttor,hamstrar, möss och ovanligheter, papegojor, småfåglar, ormar, ödlor, fiskar ja allt! Det var en mkt välsorterad djuraffär.

Jag var inne flera gånger men jag förstår inte dem som köper därifrån, har träffat flera 'djuraffärshundar' och vad jag kan se är dem som köps vid 8veckors trevliga valpar (men okunniga ägare) men lite äldre är stressade och svårlärda, inte ens sitt gick in:crazy:

Detta var mina erfarenheter iaf.

Finns sadana djuraffarer har i USA ocksa. Det ar fruktansvart, valparna sitter i basta fall tva tillsammans, men det finns ocksa sma valpar sittandes helt ensamma i en liten sandar plastlada. Vet inte om dom tas nagonstans pa natten, eller om dom sitter i ladan dygnet runt? Har en granne som kopt en valp darifran (han angrar det men tyckte sa synd om valpen vid tillfallet). Denna hund ar jattetrevlig nar man lar kanna honom men ar jatteforsiktig och radd av sig/skvattig. Vem vet vad den varit med om tidigare i livet? Nar den togs fran mamman osv? Usch att ett land som USA ar sa efter nar det kommer till djurskydd och djurhanterande.

Tror arligt talat att dessa valpar kommer fran sk. puppymills, for vilken serios uppfodare skulle vilja salja en valp till en djuraffar? Jag blir alltid illa till mods nar jag kliver in dar.

Såg också sånt, plus kattungar och allsköns vilda och tama djur överallt i Italien när jag var där.

Och de valpar jag såg var då inte 8 veckor än. Sorgligt.

Senast ändrad:

Jag såg en snutt ur en dokusåpa om någon amerikansk familj (kända?) där ena dottern (lågstadieåldern) fick en valp från en djuraffär som hon sedan hade i en bur på sitt rum med en pipvattenflaska. I Sverige känns det ju fullkomligt onaturligt, men jag tror tyvärr många länder har samma syn på hundar som vi har på kaniner.

Det påstås väl att 95% av alla hundar i affärerna i USA kommer från puppymills. Skulle tro att det är så för det mesta även i andra länder

Jag tycker det är hemskt :(. Tycker inte något djur ska säljas på det viset. I Sverige reagerar "ingen" om man impulsköper en kanin och har den i sin lilla bur utan berikning. Om man däremot skulle köpa en hund på samma sätt så är det många upprörda känslor. Självklart är det inte alltid så, men överlag. Där är det inget konstigt att sälja valpar i butik, här är det lyckligtvis förbjudet. Jag hoppas det kan bli förbjudet att sälja hamstrar och andra smådjur i butik också.

Det påstås väl att 95% av alla hundar i affärerna i USA kommer från puppymills. Skulle tro att det är så för det mesta även i andra länder

Större delen av blandras eller oreggade renrashundarna som säljs tex på blocket kommer fr puppymills!

Även om de svenska puppymillsen iregel är i en liten skala med en 2-10 tikar så sker aveln och hundhanteringen väldigt ofta med liknande intentioner som i de stora fabriksliknande puppymillsen utomlands.

Dvs enda tanken är att producera hundvalpar på billigaste vis och tjäna maximalt med pengar på det.

I den lilla skalan är det dock lättare för ägaren att ge hundarna ett hyfsat liv, men det finns många tikar landet runt ( särskilt av små attraktiva raser) som tillbringar större delen av livet i bur eller små inhägnader.

/KT

Jag tycker inte riktigt man kan kalla det för puppymills. Även om det säkert finns sådana i Sverige, för mig är puppymills när hundarna bor i burar endast för att föda valpar och ingen bryr sig om dom. Sådana tror jag inte det finns många av i Sverige. Däremot tror jag många föder upp för att tjäna pengar. Men det är mer oseriöst än puppymill enligt mig.

Att det finns otroligt mycket oseriöst (och blocket visar detta tydligt) håller jag verkligen med om dock!

Jag tycker det är hemskt :(. Tycker inte något djur ska säljas på det viset. I Sverige reagerar "ingen" om man impulsköper en kanin och har den i sin lilla bur utan berikning. Om man däremot skulle köpa en hund på samma sätt så är det många upprörda känslor. Självklart är det inte alltid så, men överlag. Där är det inget konstigt att sälja valpar i butik, här är det lyckligtvis förbjudet. Jag hoppas det kan bli förbjudet att sälja hamstrar och andra smådjur i butik också.

Det finns en del zooaffärer i Sverige som i stor skala BARA förmedlar uppfödarkontakter, och inte säljer några djur alls. (Fast de har tillåtelse att hålla djur i butiken.) De har bara några för att visa upp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka